Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-02-17
Nu bygger vi Vetenskapsstaden/Hagastaden. Ylva Williams, vd för Vetenskapsstaden och stads Läs mer...delsdirektör Christina Rapp Lundahl informerar.
Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl inledde med en kort presentation av Haga-staden, som beräknas vara färdigbyggd någon gång mellan åren 2020 och 2025. Cirka 5000 nya bostäder kommer att byggas och omkring 36000 personer kommer att vara verksamma inom Vetenskapsstaden.
Britt Mattsson, chef för parkmiljögruppen norra innerstaden, informerade om det pågående detaljplanearbetet. Stefan Larsson Lindmark, chef för förskole- och fritidsavdelningen, uppgav att man räknar med att området kommer att ha cirka 8000 boende, varav cirka 8000 barn i förskoleåldern. Enligt planerna kommer det att finnas enförskola i varje kvarter. I dagsläget planeras för en grundskola i området eller dess omedelbara närhet.
Filippa Kull, företrädare för Stiftelsen Vetenskapsstaden, presenterade planerna för den nya vetenskapsstaden, som förvändas bli ett centra för världsledande forskning, ett life science-kluster i världsklass. Det nya universitetssjukhuset kommer att vara färdigt för att tas i bruk år 2016. Ett samarbete mellan landstinget, universitetet i Frescati och KTH har inletts.
Frågor och synpunkter från allmänheten
En mötesdeltagare tog upp frågan om vad som händer med verksamheten vid Vasens vård- och omsorgsboende i det fall nytt avtal inte kommer att kunna tecknas innan avtalet med nuvarande entreprenör, Digni Care AB, löper ut.
Stadsdelsdirektör Christina Rapp Lundahl uppgav att det inte finns något som tyder på att avtalet med Digni Care AB inte kommer att kunna förlängas i avvaktan på att nytt avtal tecknas.
_____________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 22 februari 2011.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 20 januari 2011 justerats den 25 januari.
____________________________
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende - IT-strategi för bättre lärande. Ärendet tas upp som punkt 12 B på dagordningen.
Ordföranden informerade vidare om att ärende 7 - Entledigande av ordförande samt val av ordförande, ledamot och ersättare i sociala delegationen år 2011 - ska justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående bemanningen på Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.
Dagordningen fastställdes.
___________________________
Diarienummer 2.3.4.-626/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Hans Enroth (V) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2011.
F.d. vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) har inkommit med en skrivelse angående bemanningen på Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. I skrivelsen uppges bl.a. att bemanningen tycks ligga väsentligt lägre än de nivåer som avtalats vid äldreboendet Vasen.
Personaltätheten uppgår på de olika gruppboendena till i genomsnitt 0,82, vilket betyder att Väderkvarnens vård- och omsorgsboende har en personaltäthet som är högre än den avtalade nivån på Vasen och som är väl i nivå med stadsdelens övriga vård- och omsorgsboenden.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Ledamoten Hans Enroth (V) lämnade följande särskilda uttalande:
För några år sedan belönades Väderkvarnen som ett av Sveriges bästa vård- och omsorgsboenden. Att bo i servicehusdelen är fortfarande bra, men just nu sprids där en oro bland de gamla eftersom högeralliansen har för avsikt att privatisera verksamheten.
Lars Arell har i skrivelse begärt uppgifter om kostnader och bemanning på Väderkvarnen. Förvaltningen svarar att verksamheten redovisar underskott, vilket vi visste förut, och informerar om att bemanningen är i nivå med stadsdelens övriga vård- och omsorgsboenden. I vanlig ordning äger förvaltningen vidare att man ska ha en noggrann uppföljning av verksamhetens ekonomi och kvalitet för att säkra att de boende får god service och omsorg. Vi anser att det är mycket ”luddiga” svar.
Politikerna i Norrmalm har också fått brev från Kommunal Norrmalm med information om ytterligare nedskärning av personal på Väderkvarnen. Kommunal vet genom sina medlemmar att bemanningen redan tidigare var för liten och uppger att de största och allvarligaste konsekvenserna av att minska bemanningen drabbar de äldre på de olika gruppboendena, något som även Arbetsmiljöverket konstaterat.
Vi önskar att förvaltningen ger klara besked om kostnader och bemanning. Vad vi kan förstå har högeralliansen underbudgeterat äldreomsorgen
Vi återkommer i ärendet vård- och omsorgsboendet Väderkvarnen.
______________________________
Diarienummer 1.2.3.-50/2011
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2011.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden angående Vasens vård- och omsorgsboende och vill bl.a. veta hur situationen ser ut för de boende och vad som händer med det avtal som tecknats med Digni Care AB om drift av verksamheten. Anita Lindskog m.fl. vill också veta vad de anmälningar som gjorts till Socialstyrelsen resulterat i.
Som förvaltningen bedömer får de boende en god vård och omsorg. Mot bakgrund av de brister som tidigare konstaterats vad gäller bl.a. personaltätheten har förvaltningen dock rekommenderat att avtalet med Digni Care AB inte ska förlängas eftersom det tog närmare två år innan Digni Care AB uppfyllde de avtalade kraven på bemanning. Socialstyrelsen har avslutat de två ärenden som aktualiserats efter anmälningar om brister i verksamheten men kommer, med anledning av vad som framförts i anmälningarna, att genomföra en inspektion av verksamheten.
Diarienummer 1.2.1.-631/2010
1. Årsredovisningen godkänns.
2. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 0,6 mnkr för investeringar i parker och grönområden.
3. Stadsdelsnämnden begär ombudgetering av 2,4 mnkr för slutförande av projektet nyckelfri hemtjänst.
4. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) samt ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 februari 2011.
Förslag till beslutOrdföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut från Miljöpartiet och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
ReservationerLedamoten Shadi Larsson m.fl. (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Godkänna förvaltningens förslag till årsredovisning.
Miljöpartiet vill ge en mycket stor eloge till förvaltningen för ett fantastiskt arbete under 2010 med de resurser som stått till dess förfogande och för en mycket genomarbetad och tydlig årsredovisning.
Verksamheten visar dock ett överskott på 16,7 mnkr för räkenskapsåret, vilket vi inte anser vara en budget i balans. En kommunal verksamhet kan inte jämföras med ett företag, där framgången mäts i hur stort överskott verksamheten ger. Stadsdelsnämndens budget, och dess fördelning mellan olika verksamheter, är i stället en i demokratisk ordning beslutad fördelning av skattepengar, som anger hurvåra gemensamma medel ska användas för att uppnå vissa resultat. Det är därför bekymmersamt när dessa medel inte utnyttjas fullt ut, trots att behoven är stora och många delmål för verksamheterna inte är uppfyllda.Ett överskotti denna storlekär snarast en misshushållning med resurserna.
Miljöpartiet vill också framföra en viktig synpunkt på förvaltningsberättelsens utformning som rör uppföljningen av kommunfullmäktiges mål för respektive verksamhetsområde. I flera fall anges det övergripande målet som ”helt uppfyllt”, trots att ett eller flera av delmålen inte är uppfyllda. Några exempel:
1.3 (s. 11) Det övergripande målet anges som helt uppfyllt, trots att målvärdena för indikatorerna om sortering av matavfall samt andel förnyelsebart drivmedel inte är uppfyllda (med tämligen stor marginal).
2.3 (s. 27) Det övergripande målet anges som helt uppfyllt, trots att målvärden för ett flertal indikatorer inte är uppfyllda (s. 30-31).
Inför arbetet med kommande årsredovisningar önskar Miljöpartiet att rapporteringen förtydligas i detta avseende.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till beslut.
2. Därutöver anföra följande:
Förvaltningen redovisar ett överskott på 16, 7 mnkr för 2010.
Detta är inte på något sätt positivt då det finns stora behov hos brukarna som Högeralliansen har eftersatt. Till exempel kan vi konstatera att individ- och familjeomsorgen har givit ett överskott på 2,5 mnkr. Vi påstår att dessa pengar hade behövts för vårdplaceringar av både unga och vuxna.
Socialpsykiatrin har också överskott – pengarna hade behövts i verksamheten.
Kultur- och föreningsverksamhet (barns och ungdomars fritid) redovisar 6,1 mnkr i överskott. De budgeterade pengarna har inte använts till vad de varit avsedda för. I stället har ungdomarnas pengar använts till att täcka underbudgeterade verksamheter.
16,7 mnkr är inre felräkningspengar. Hur mycket bättre äldreomsorg hade vi fått för dessa? Eller? Hur många mindre barngrupper på dagis? Att hålla budget kan inte bara vara att undvika underskott utan även att undvika överskott.
Särskilt uttalande Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi kan konstatera att man i verksamhetsberättelsen har en hög måluppfyllelse. Det är glädjande. Vi kan också konstatera att ett överskott har uppstått som efter dispositioner uppgår till 16,7 miljoner.
Det är positivt att notera att det finns en förklaring till varför vissa mål inte har uppnåtts.
Det finns dock en del oroande element i verksamhetsberättelsen som kan komma att återverka på verksamheten framöver:
1. Andel förskollärare har minskat.
Här kan vi befara svårigheter med att bemanna förskolor med utbildad personal. Detta med tanke på att nativiteten i stadsdelen tycks fortsatt
hög, och som en konsekvens av detta: de många förskolor som behövs framgent.
2. Uppföljningen av äldreomsorgen visar på att många årsmål inte har uppnåtts. Speciellt målet ”andel anhöriga som är nöjda med hur anhörigstödet fungerar” uppvisar ett resultat som ligger långt från det årsmål som stadsdelsnämnden lade fast 2009. Man uppvisar ett resultat på 68 % mot målet som var satt till 87 %. Här finns ett stort utvecklingsområde för äldreomsorgen. Det är mycket otillfredsställande att de anhöriga inte upplever att kontakterna fungerar.
Det överskott som redovisats på 16,7 mnkr är stort. I verksamhetsberättelsen finns uppgifter om tjänster som varit vakanta och inte tillsatts, exempelvis inom socialpsykiatrin.
Mot bakgrund av ovanstående borde överskottet i budget ha upparbetats under verksamhetsåret och inte som nu bli föremål för en återgång till stadens kassa.
Diarienummer 1.2.1.-54/2011
Enheternas kvalitetsgarantier för år 2011 godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 februari 2011.
Som ett led i kvalitetsarbetet ska stadens verksamheter årligen ta fram kvalitetsgarantier, som beskriver verksamhetens uppdrag gentemot brukare/kunder och vad verksamheten åtar sig att göra för att genomföra sitt uppdrag. Kvalitetsgarantierna ska även omfatta enhetens verksamhetsidé samt åtaganden och rutiner för hantering av klagomål och synpunkter.
_______________________________
1. Hanna Broberg (M) entledigas från sitt uppdrag som ordförande i sociala delegationen.
2. Till ordförande i sociala delegationen utses Bo Anderson (M).
3. Till ersättare i sociala delegationen utses Barbro Borg (M).
Diarienummer 1.5.1.-563/2010
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) lämnade ett särskilt uttalande.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) och ledamoten Stephan Andrén (C) lämnadeett särskilt uttalande.
Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till långsiktig plan för stadens idrottsverksamhet. I planen föreslås bl.a. att det ska ske en speciell satsning i innerstaden i samband med de nya större bostadsprojekten, samt en satsning på spontanidrottsytor, för vilka stadsdelsnämnderna har investeringsansvar.
Stadsdelsförvaltningen tycker att det är bra att en långsiktig plan tagits fram och är i huvudsak positiv till den föreslagna planen. Förvaltningen poängterar att det är mycket angeläget att en idrottspark planläggs i detaljplan två för Hagastaden. För att utöka möjligheterna till spontanidrott ser förvaltningen gärna att skolgårdar görs mer attraktiva för att stimulera till spontanidrott under kvällar och helger. Vidare anser förvaltningen att en ombyggnad av Vanadisbadet är en viktig satsning för innerstaden.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) lämnade följande särskilda uttalande:
En samlad bild av de idrottsresurser som finns i Stockholm är viktig för att göra riktiga investeringar och få en bred, jämnt fördelad tillgång på idrottsmöjligheter över hela staden. Tillsammans med remissens inventering är det också viktigt att analysera de demografiska förändringar som sker i ett växande Stockholm.
Förvaltningen betonar behovet av ökad kapacitet i samband med Hagastadens fas 2, men redan på kortare sikt behövs en ökad tillgång av lokaler. Vi uppmanar till en tydlig samverkan, och kanske centrala uppdrag, för att på ett effektivt sätt utnyttja de allmänna lokaler som finns i stadsdelarna t.ex. i skolorna.
Vi ser ett behov av att staden analyserar pojkars och flickors idrottsintressen och tillgång till lokaler för dessa olika verksamheter.
För Norrmalm är det också avgörande att frågan om Vanadisbadet mycket snart tas in i investeringsplanen och får en långsiktig lösning. Då anläggningen bedömts så dålig att en snabblösning med ny duk inte räcker, är en samlad analys av renovering, avtal och finansiering nödvändig mycket snart. Den ursprungliga planen med idrottspalats kan, mot bakgrund av att finansieringslösningen fallit, omformas till ett funktionellt, uppfräschat utomhusbad och gärna med andra idrottslokaler som bedöms finnas behov av.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) och ledamoten Stephan Andrén (C) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi stöder i huvudsak förvaltningens remissvar men vill göra följande uttalande:
· Vanadisbadet. Medborgarna på Norrmalm har länge väntat på en uppfräschning. Vi vill poängtera betydelsen av att restaureringen kommer igång snarast möjligt. Satsningen bör också ses mot bakgrund av den brist på sportanläggningar som för närvarande råder inom vår stadsdel.
· Skolorna. Det finns många outnyttjade gymnastiksalar i våra skolor som bör kunna utnyttjas för både spontanidrott och strukturerade aktiviteter. Här finns det utrymme för förbättringar. Innan nya anläggningar byggs måste man först inventera potentiella lokaler – också för att undvika kapitalförstöring.
· Äldre och funktionshindrade personer. För att gynna äldres och
funktionshindrades träning bör man undersöka om det kan finnas möjligheter till samarbetsformer med de gym som redan finns på Norrmalm, eftersom många av dessa har lokaler som står tomma under delar av dagen.
· Flickor vs pojkar. Fördelningen 60/40 till pojkarnas fördel är inte acceptabel när det gäller andelen idrottsaktiva ungdomar. Ytterligare satsningar på flickor behövs. Flickors behov är inte desamma som pojkarnas. Att bygga fler fotbollsplaner förstärker sannolikt denna skillnad. Det bör kunna gå att uppnå en mera jämn fördelning mellan könen.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Planen är genomarbetad och belyser bl.a. den geografiska spridningen av hallar och idrottsanläggningar inom Stockholm. Avsaknaden av t.ex. en fullstor idrottshall inom Norrmalms västra del uppmärksammas även. Det är en stor brist som behöver åtgärdas.
Vidare vill vi också starkt påtala att en satsning på utomhusbad är mycket angelägen inom den västra delen av Norrmalm. En satsning på Vanadisbadet är ett måste och där kan inte dröjas längre med beslut om
antingen upprustning eller nybyggnation. Vidare iordningställande av strandbad i Bellevueparken, det behöver ske redan före sommaren och kan göras i samband med den upprustning som redan är planerad där.
I den nya Hagastaden måste behoven av idrottshall och eventuellt också inomhusbad tillgodoses. Området kommer att bli mycket tättbebyggt och då blir behoven antagligen större av motionsanläggningar på nära håll. Ett krav är att detta tillgodoses när man skapar en helt ny stadsdel av Norra Stationsområdet.
Med en växande andel äldre i befolkningen ökar behovet av anläggningar för friskvård och motion anpassade till äldres behov och förutsättningar. Äldregruppernas behov har inte tillgodosetts i planen och vi ser det som mycket angeläget att denna brist åtgärdas.
Diarienummer 1.5.1.-612/2010
1. Förvaltningens tjänsteutlåtande godkänns som svar på remissen.
2. Nämndens mening är att Stockholms stad ska delta i försök med sprututbyte tillsammans med Stockholms läns landsting
3. Nämnden anför i övrigt följande:
För att stödja dem som fastnat i missbruk bör Stockholms stad tillsammans med Stockholms läns landsting införa försök med sprutbyten för injicerande narkomaner. Detta bör göras, tillsammans med många andra åtgärder, för att stödja personer att bryta sitt missbruk. Försöket ska ske under begränsad tid och göras på ett sätt som går att vetenskapligt utvärdera.
Det primära målet med sprututbytet är att förebygga spridning av hiv och andra blodburna infektioner bland personer med intravenöst missbruk. Verksamheten ska också arbeta med att motivera dem som deltar i sprututbytet att bryta sitt missbruk och ta emot vård och behandling.
Det är viktigt att försöksverksamheten ska kunna utvärderas vetenskapligt.
Sprutbytesförsöket ska ses som en del av en helhetsstrategi med flera åtgärder mot narkotikamissbruk och smittspridning såsom beskrivs i Stockholms läns landstings narkotiskpolitiska utredning Åtgärder för att begränsa smittspridning.
Det finns stark vetenskaplig evidens för att sprututbytesprogram är effektiva när det gäller att förebygga riskbeteende bland injektionsmissbrukare. I den svenska modellen för sprututbyte, som är fastslagen i lag och i Socialstyrelsens föreskrifter, är sprututbyte endast tillåtet som en integrerad del av en bredare vårdinsats.
Förebyggande arbete för att förhindra att människor missbrukar narkotika har alltid högsta prioritet. Beroende av droger beskär människans frihet och kan leda till mänskliga tragedier för missbrukaren själv och anhöriga.
Socialnämnden bör därför erbjuda samarbete och etablera Stockholm som försökskommun för sprututbyte.
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 4 februari 2011.
Stockholms läns landsting har beslutat att starta en försöksverksamhet med ett sprutbytesprogram för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare. Stockholms stad har inbjudits att delta i projektet. Stadsledningskontoret har formulerat ett antal frågor som behöver belysas innan staden tar ställning till att delta i projektet.
Förvaltningen anser att remissen mestadels rör landstingets ansvarsområde och att det bör förtydligas att huvudmannaskapet för försöksverksamheten ligger hos landstinget. Det framgår inte av handlingarna om berörda frivilligorganisationer har fått möjlighet att ta del av remissen och yttra sig. Om inte föreslår förvaltningen att så sker.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lade, med instämmande av ledamöterna Stephan Andrén (C), Shadi Larsson (MP), Nicke Grundberg (MP), Hans Enroth (V) och vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet ledamoten Agnets Isacssons (FP) förslag till beslut.
Reservation
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
__________________________________
Diarienummer 1.5.1.-37/2011
Ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 8 februari 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om hälso- och sjukvårdsinsatser i bostad med särskild service m.m. Förslaget innebär att den s.k. principöverenskommelsens § 11 upphör att gälla. Till dess att § 11 upphör att gälla har ett förslag tagits fram med syfte att underlätta problem som framförts gällande hälso- och sjukvård i boendet för målgruppen.
Förvaltningen stödjer förslaget om att principöverenskommelsens § 11 ska upphöra att gälla, men anser att några frågeställningar behöver förtydligas, bl.a. kommunernas kostnader för sjuksköterskor och kostnaderna för läkarinsatser vid hembesök respektive vårdcentral.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att överlämna remissen utan eget ställningstagande.
_________________________
Diarienummer 1.5.1.-618/2010
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 januari 2011.
Förvaltningen har inget att invända mot förslaget till vilka boenden som ska omfattas av den förestående upphandlingen men vill framhålla vikten av att det i avtalen finns tydliga uppföljningsbara kvalitetskriterier som möjliggör en likvärdig uppföljning mellan olika entreprenörer.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att återremittera ärendet.
Ordföranden Hanna Broberg (M) tog först upp frågan om återremiss och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat att ärendet skulle avgöras idag. Ordföranden föreslog därefter att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation Ledamöterna Shadi Larsson och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Avslå förvaltningens förslag till yttrande.
2. Återremittera ärendet till förvaltningen för omarbetning.
3. I ett omarbetat yttrande, utöver det nuvarande innehållet, särskilt anföra följande:
När upphandling av vård- och omsorgsboenden sker bör staden konsekvent ta in egenanbud. Detta för att på mest effektiva sätt verka för en bibehållen och ökad kvalitet i verksamheten. I Norrmalms fall bör understrykas att det sista kommunalt drivna äldreboendet nyligen har lagts på entreprenad, vilket innebär att samtliga resonemang om ”valfrihet” i vård och omsorg i dagsläget utgör argument för fler boenden i kommunal regi.
Ovanstående gäller särskilt i den förestående upphandlingen av Vasen. Förtroendet för det företag som drivit Vasen har efter ett antal år urholkats hos både brukare och stadsdelsförvaltning. De boende har vittnat om en försämring av både vård och mat. Det är av stor vikt att kommunen i sin policy för upphandling av vård- och omsorgsboenden återgår till principen om att kvalitet väger tyngre än ägandeform. Därför är det av stor vikt att egenanbud läggs även i detta enskilda fall.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avslå
förvaltningens förslag till svar på remissen och istället svara följande:
Vi avvisar ytterligare centralupphandling av vård och omsorgsboenden. Privatiseringen har blivit ett självändamål. Om det vid något tillfälle skulle finnas skäl att upphandla ska det alltid beslutas lokalt av respektive stadsdelsnämnd.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi har inget att invända i stort mot förvaltningens remissvar men vill göra följande uttalande angående storleken på upphandlingarna.
Det är viktigt att man inför varje upphandlingstillfälle värderar hur stor upphandlingen bör vara. Risken är annars att endast stora bolag kan bli aktuella och att småföretagen utesluts redan i upphandlingsprocessen.
Ofta är det mera fördelaktigt att dela upp enheten i två eller flera verksamheter.
Exempel på möjliga fördelar:
- småskalighet, troligen ökad trivsel
- närmare till management
- småföretag ges en möjlighet att etablera sig/växa
- fler utövare
- ökad konkurrens, ökad kreativitet
- etc.
I remissen avseende upphandling finns ett boende med från Norrmalms område. Det gäller äldreboendet Vasen. En tidigare upphandling av äldreboendet Vasen har resulterat i en oacceptabel vårdsituation för brukarna på boendet. Det avtal som tidigare slöts ska inte förlängas.
I samband med den nu förestående upphandlingen är det således mycket angeläget att man i upphandlingsunderlaget är mycket tydlig med att de normer och kvalitetskrav som ställs på äldreomsorgen i gällande hälso- och sjukvårdslagstiftning följs. Det är också av stor vikt att Socialstyrelsens allmänna råd och föreskrifter samt stadens riktlinjer och policy uppnås.
En självklarhet är också att i de fall ingångna avtal inte följs måste dessa lätt kunna sägas upp och en ny upphandling kunna ske.
Vi tillstyrker remissen om upphandling av Vasen med ovanstående tillägg.
Diarienummer 1.5.3.-42/2011
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 februari 2011.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till ändrad detaljplan för fastigheten Mimer 5, som ligger i korsningen Vanadisvägen/Hagagatan. Syftet med förslaget är att nuvarande användning vård, kontor och kultur ska kunna kompletteras med skoländamål.
Förvaltningen är positiv till planförslaget men föreslår att det undersöks om antalet bilparkeringsplatser kan minskas och att skolgården därigenom utökas på den frigjorda ytan. Dessutom behövs en plan för upprustning av skolgården. Ett planerat staket och regnskydd är bra men otillräckligt.
Diarienummer 1.5.1.-99/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 15 februari 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om IT-strategi för ett bättre lärande.
Förvaltningen är positiv till strategin och kan konstatera att den planering som gjorts för förskoleverksamheten i stort följer strategin. De kommunala förskolorna på Norrmalm har under de senaste åren arbetat med att utveckla IT-användandet, både för att dokumentera verksamheten och som ett administrativt verktyg.
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 14 februari 2011 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
____________________________________
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 14 februari 2011 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-40/2011
Förvaltningen har genomfört en uppföljning av verksamheten vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. Den samlade bedömningen är att verksamheten i allt väsentligt fungerar bra. Det finns dock påtagliga brister vad gäller den sociala dokumentationen. Uppföljningen visar att det också finns vissa brister när det gäller hälso- och sjukvårdsjournaler och hygienrutiner.
Förvaltningen kommer att följa upp att Väderkvarnens vård- och omsorgsboende vidtar åtgärder för att rätta till de brister som framkommit.
Rubricerade rapport avseende uppföljningen av Väderkvarnens vård och omsorgsboende genomfördes i november 2010. Rapporten tar upp ett antal brister som ska åtgärdas. Handlingsplanen beskriver hur och när dessa brister ska åtgärdas. Att åtgärdsplanen är satt med kort tidsgräns ser vi som positivt och angeläget.
Att andelen grundutbildad personal vid Väderkvarnen har höjts från 70 % till 82 % är utmärkt, dock har man inte nått upp till stadsdelsnämndens mål om 87 % . Vi ser fram emot att även denna brist åtgärdas inom den angivna tidsramen. Samt att en förnyad uppföljning genomförs i syfte att följa upp att åtgärderna i handlingsplanen är uppfyllda.
________________________________
Följande handlingar anmäldes:
1. Medarbetarenkät 2010. Norrmalms stadsdelsförvaltning. Diarienummer 1.6.-614/2010.
2. Verksamhetsberättelse år 2010 för stadsdelsnämndens pensionärsråd.
3. Diarieförda handlingar under perioden 12 januari - 7 februari 2011.
__________________________
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.4.-4/2011
2011-01-11
Ansökan om förändrad placering av värdeautomater på restaurang Dovas, Sveavägen 39. Ingen erinran.
Monica Fredriksson
1.5.2.-6/2011
2011-01-18
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Victoria lounge/the Bentley, Drottninggatan 77.
Christina Rapp Lundahl
1.5.2.- 22/2011
Tillstyrkt ansökan om alkohoserveringstillstånd på Köket i Gallerian, Hamngatan 37.
1.5.2.-24/2011
2011-01-20
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på M/S Eskil, Klara Mälarstrand Kajplats 451.
1.4.-41/2011
Ansökan om restaurangkasinotillstånd på Galways Irish Pub, Kungsgatan 24. Ingen anmärkning.
1.5.2.-26/2011
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Restaurang Olivekronan, Olivecronas väg 20.
2011-02-07
Rätt för anställda att delta i studieresa till Barcelona 9 – 11 mars 2011.
Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående bemanningen på Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 1.2.1.-120/2011.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.