Din position: Hem > Stockholms stad > Kommunfullmäktige > Sammanträde 2003-06-16
Rotel I: Finansroteln; Borgarrådet Annika BillströmRotel II: Stadsbyggnads- och idrott Läs mer...sroteln; borgarrådet Kersti Py BörjessonRotel III: Gatu- och fastighetsroteln; borgarrådet Roger MogertRotel IV: Skol- och kulturroteln; borgarrådet Erik NilssonRotel V: Personal- och demokratiroteln; borgarrådet Leif RönngrenRoten VI: Arbetsmarknads- och integrationsroteln; borgarrådet Teres LindbergRotel VII: Socialroteln; borgarrådet Margareta OlofssonRotel VIII: Miljöroteln; borgarrådet Viviann Gunnarsson
Kl. 10.01 förrättades upprop, varvid närvaro antecknades enligt ---------- Bilaga 1.
Förste vice ordföranden Bo Bladholm (m) och andre vice ordföranden Claes-Göran Jacobson (v) utsågs att jämte ordföranden Barry Andersson (s) justera och expediera dagens protokoll. Justeringen kommer att ske måndagen den 30 juni 2003 kl. 15.00.
Kommunfullmäktige behandlade kommunstyrelsens utlåtande med förslag till budget 2004 för Stockholms stad och inriktning för 2005 och 2006 samt utvecklingsdirektiv 2004-2006 för koncernen Stockholms Stadshus AB.
På förslag av ordföranden beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att överläggningen inledningsvis fick röra sig om budgetutlåtandet i dess helhet, därefter behandlas budgeten nämnd för nämnd och avslutas med avsnittet Finansförvaltning m.m. Beträffande stadsdelsnämnderna behandlas varje verksamhetsområde för sig.
Härefter beslöt kommunfullmäktige att besluten skulle anses preliminära till dess budgeten i sin helhet är behandlad.
Inledning
Ordet innehades av borgarråden Billström, Axén Olin, Björklund, Olofsson och Gunnarsson samt Ewa Samuelsson.
Under överläggningen hade yrkats
dels av borgarråden Billström (s), Olofsson (v) och Gunnarsson (mp) bifall till kommunstyrelsens förslag samt vissa justeringar som redovisas i propositionsordningen under tillämpliga budgettitlar,
dels av borgarrådet Axén Olin (m) bifall till moderata samlingspartiets reservation i kommunstyrelsen med vissa justeringar som redovisas i propositionsordningen under tillämpliga budgettitlar,
dels av borgarrådet Björklund (fp) bifall till folkpartiet liberalernas reservation i kommunstyrelsen med vissa justeringar som redovisas i propositionsordningen under tillämpliga budgettitlar,
dels av Ewa Samuelsson (kd) bifall till kristdemokraternas reservation i kommunstyrelsen med vissa justeringar som redovisas i propositionsordningen under tillämpliga budgettitlar.
UTOM ROTELINDELNINGEN
Kommunfullmäktige m.m., Revisorskollegiet, Valnämnden
Punkt 1-3)
Ordet innehades av Hardy Hedman, Ann-Katrin Åslund, Ann-Margarethe Livh, borgarråden Billström, Gunnarsson, Axén Olin, Björklund och Olofsson.
Kommunfullmäktige m.m.
Punkt 1)
Propositionsordning
Kommunstyrelsens förslag i tillämpliga delar ställdes mot övriga yrkanden enligt följande.
Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen
Nr 1. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 0,1 mnkr.
Kommunstyrelsens förslag bifölls utan omröstning.
Stadsledningskontoret
Nr 2. Minskade kostnader - feriearbete för ungdom utgår m, fp och kd 10,0 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader - arvoden och bidrag till de politiska partiernam 20,0 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader - rationalisering stadsledningskontoret inklusive ej arbete med Biltullarm 40,0 mnkr.
Nr 5. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 11,8 mnkr.
Nr 6. Minskade kostnader - arbetsmarknads- och integrationsberedningen återförs till integrationsnämndenkd 16,5 mnkr.
Nr 7. Näringslivsnämnden överförd till Kommunfullmäktige m.m.:fp ökade kostnader 53,0 mnkr och intäkter 10,0 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader - näringslivsnämnden genom rationaliseringfp 35,0 mnkr.
Nr 9. Integrationsnämnden överförd till Kommunfullmäktige m.m.: fp ökade kostnader 138,7 mnkr och intäkter 236,0 mnkr.
Nr 10. Minskade kostnader - ej inrätta en arbetsmarknads- och integrationsberedning samt demokratiberedningfp 6,5 mnkr.
Nr 11. Minskade kostnader - sammanslagning av nämnder (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)
fp 40,0 mnkr.
Nr 12. Ökade kostnader för anslag till S:t Lukasstiftelsen, överfört från socialtjänstnämndenkd 1,0 mnkr.
Nr 13. Minskade kostnader för verksamhetenkd 11,2 mnkr.
Nr 14. Minskade kostnader för beredningarkd 2,0 mnkr.
Äldreomsorg
Nr 15. Minskade kostnader - äldreomsorg överförs till Äldreomsorgsnämndenm 18,2 mnkr.
Ersättningar till utomstående organisationer och föreningar
Nr 16. Ökade kostnader - satsning på besöksnäringen Stockholm Visitors Board AB m 10,0 mnkr.
Nr 17. Minskade kostnader - bidrag till S:t Petersburgskontoretfp och kd 1,0 mnkr.
Nr 18. Minskade kostnader - bidrag till Stockholm Visitors Board ABfp 15,0 mnkr och kd 5,0 mnkr.
Nr 19. Minskade kostnader för stöd till Handelshögskolankd 1,0 mnkr.
Nr 20. Minskade kostnader - Business Arena Stockholm (BAS), överförd till integrations- och näringslivsnämndenkd 7,5 mnkr.
Härefter upptogs tilläggsyrkandena enligt följande.
Nr 1. Avslå medel till Kompetensfonden och Miljöfonden.
m+fp+kd.
Vid propositioner på bifall till eller avslag på detta yrkande beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att avslå förslaget.
Nr 2. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheterna att erbjuda personal att med avdrag kunna spara i en pensionsförsäkring.
Nr 3. Kommunstyrelsen uppmanas att dels informera stadens invånare och dels uppvakta statsmakten om att stockholmarna genom skatteutjämningssystemet betalar över 5 000 kr var per år till andra kommuner.
Ordningsfråga
Ordet innehades av borgarråden Björklund (fp), Billström (s) och Gunnarsson (mp) i en ordningsfråga angående ej utdelade motyrkanden från majoriteten.
Sammanträdet ajournerades kl. 11.35 - 11.40.
Nr 4. Kommunstyrelsen uppmanas att uppvakta statsmakten om det orimliga i att den statliga maxtaxan inom förskolan vältrar över kostnader på kommunerna.
Nr 5. Kommunstyrelsen uppmanas att erbjudandet till stadens personal om att spara i kompetenskonto utvidgas till samtliga förvaltningar.
Nr 6. All verksamhet utom myndighetsutövning och strategiska ledningsfunktioner skall upphandlas i konkurrens eller erbjudas medborgarna genom kundvalssystem.
m+fp.
Nr 7. Ett avknoppningskansli inrättas som ges i uppgift att hjälpa de entreprenörer som önskar knoppa av verksamhet.
Nr 8. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att inrätta en regelförenklingskommission SIMPLEX STOCKHOLM där företrädare för det lokala näringslivet, tillsammans med företrädare för staden, ser över stadens regler och avgifter i syfte att göra Stockholm till Sveriges mest företagarevänliga kommun.
m.
Nr 9. I samband med bokslutet 2003 reservera medel, 100 mnkr, för kompetensutveckling av personalen inom äldreomsorgen.
kd.
Nr 10. Möjliggöra upphandling i konkurrens av verksamheter och tjänster i staden.
Härefter godkände kommunfullmäktige utan omröstning kommunstyrelsens förslag i övrigt under denna punkt.
Beslut
Kommunfullmäktige hade alltså beslutat att
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 5, 8, 9 och 10 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Revisorskollegiet
Punkt 2)
Nr 1. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %
m 0,4 mnkr.
Valnämnden
Punkt 3)
m 0,1 mnkr.
Stadsdelsnämnderna: Övergripande
Punkt 4)
Ordet innehades av borgarråden Billström, Axén Olin, Björklund och Nilsson, Anders Broberg, Göran Holmström, Christer Öhgren, Ann-Marie Strömberg, Ewa Samuelsson, Ann-Margarethe Livh, Carin Jahn, Monika Lindh, Inge-Britt Lundin, Ann-Katrin Åslund, Godfrey Etyang, Birgit Marklund, Peter Lundén-Welden, Margareta Björk och Ann Mari Engel.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Övergripande.
R V PERSONAL- OCH DEMOKRATIROTELN
Övergripande personal- och demokratifrågor
Ordet innehades av borgarrådet Rönngren, Rolf Könberg, Lotta Edholm, Ann-Margarethe Livh, Christopher Ödmann, Ewa Samuelsson, Peter Lundén-Welden, Malin Strid, Anders Broberg, Karin Gustafsson, Hasan Dölek, Inger Stark, Mirja Särkiniemi, Maria Hannäs och Monika Lindh.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av övergripande personal- och demokratifrågor.
R IV SKOL- OCH KULTURROTELN
Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Förskoleverksamhet, Skolbarnsomsorg, Skola, Barn med behov av särskilt stöd, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB
Punkt 4, 17-21)
Verksamhet för barn och ungdom, Förskoleverksamhet, Skolbarnsomsorg
Ordet innehades av borgarråden Nilsson och Söderlund, Lotta Edholm, Inger Stark, Emilia Hagberg, Nina Ekelund, Karin Rågsjö, Berit Kruse, Helen Jäderlund Eckardt, Ann-Marie Strömberg, Jari Visshed och Ewa Samuelsson.
Skola, Barn med behov av särskilt stöd, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB)
Ordet innehades av borgarråden Nilsson, Söderlund och Björklund, Mujde Rashid, Emilia Hagberg, Hardy Hedman, Regina Kevius, Johanna Nilsson, Fredrik Malm, Christopher Ödmann, Karin Gustafsson, Rebwar Hassan, Inger Stark, Ewa Samuelsson, Tove Frimodt, Lotta Edholm, Yvonne Fernell-Ingelström och Helen Jäderlund Eckardt.
Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden, Stockholms Stadsteater AB
Ordet innehades av borgarrådet Nilsson, Cecilia Brinck, Birgitta Rydell, Ann Mari Engel, Peter Nilsson, Ewa Samuelsson, Daniel Suhonen, Eva-Louise Erlandsson Slorach, Madeleine Sjöstedt, och borgarrådet Söderlund.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Förskoleverksamhet, Skolbarnsomsorg, Skola, Barn med behov av särskilt stöd, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden och Stockholms Stadsteater AB.
R VII SOCIALROTELN
Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden, Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg
Punkt 4, 26-27)
Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden
Ordet innehades av borgarrådet Olofsson, Monika Lindh, Peter Lundén-Welden, Ann-Katrin Åslund, Christer Öhgren, Desirée Pethrus Engström, Karin Rågsjö, Godfrey Etyang, Malin Strid, Kerstin Gustavsson, Annika Stude, Christopher Ödmann, Inger Stark, Jari Visshed, Didar Samaletdin, Lotta Gravenius, Inga-Lill Persson, Nina Ekelund, Lilian Falkbäck, Joakim Larsson, Abebe Hailu, Annett Öhman Karlsson och Inga Näslund.
Ordet innehades av borgarrådet Olofsson, Monika Lindh, Margareta Björk, Helen Jäderlund Eckardt, Christer Öhgren, Ewa Samuelsson, Anna Starbrink, Desirée Pethrus Engström, Birgitta Holm, Daniel Suhonen, Reine Meyer-Strömberg, Godfrey Etyang, Ann-Marie Strömberg, Birgitta Rydell, Christopher Ödmann, Lilian Falkbäck och Ann-Katrin Åslund.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att tillfälligt bordlägga behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden och Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Övergripande återupptogs.
Ordet innehades av Margareta Björk, Ann Mari Engel och borgarrådet Billström.
Nr 1. Minskade kostnader - sammanslagning av stadsdelsnämnder (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)fp 110,0 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader - nedläggning av medborgarkontor (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under resultatbudgeten)fp 20,0 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader - sammanslagning av Rinkeby och Kista stadsdelsnämnderkd 10,0 mnkr.
Nr 4. Minskade lokalkostnader genom effektivisering och bättre samordning för stadsdelsnämndernakd 60,0 mnkr.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av övergripande personal- och demokratifrågor återupptogs.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att avstå från vidare debatt.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Verksamhet för barn och ungdom, Förskoleverksamhet, Skolbarnsomsorg, Skola, Barn med behov av särskilt stöd, Utbildningsnämnden, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), Stadsdelsnämnderna: Kultur- och föreningsverksamhet, Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet, Stadsmuseinämnden och Stockholms Stadsteater AB återupptogs.
Ordet innehades av borgarråden Nilsson och Axén Olin, Ewa Samuelsson och borgarrådet Björklund.
Verksamhet för barn och ungdom
Nr 1. Verksamheten för barn och ungdom överförs till ny nämnd: idrotts - och kulturnämnden m minskade kostnader 488,2 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader - differentierad taxa för sommarkollo samt ej kommunala ungdomscaféer m.m.fp 15,0 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader – verksamhetenkd 30,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader - satsning på öppen förskolakd 12,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - ungdomens hus i västerort, projektbidragkd 4,0 mnkr.
Nr 6. Ökade kostnader - satsning på parklekkd 9,0 mnkr.
Nr 7. Mellanstadieverksamhet
kd ökade kostnader 2,0 mnkr och intäkter 2,3 mnkr.
Nr 1. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda hur en ungdomsverksamhet liknande Fryshuset kan startas väster om staden.
Nr 2. Uttala att öppen förskola skall finnas i alla stadsdelar.
Härefter godkände kommunfullmäktige utan omröstning kommunstyrelsens förslag i övrigt under detta avsnitt.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 1 och 2 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Pedagogisk verksamhet: Förskoleverksamhet
Nr 1. Förskoleverksamheten överförs till utbildningsnämndenm minskade kostnader 2 335,0 mnkr och intäkter 161,7 mnkr.
Nr 2. Ökade intäkter - ej avgiftsfri månadm 14,2 mnkr, fp och kd 14,2 mnkr.
(m behandlas här, men redovisas budgetmässigt under utbildningsnämnden).Kommunstyrelsens förslag bifölls utan omröstning.
Nr 3. Ökade kostnader - höjd dagisschablonfp 20,8 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader – familjedaghemkd 10,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - minskade barngrupperkd 100,8 mnkr.
Nr 1. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att verka för att lagstiftningen ändras så att kommunerna får generell rätt att fördela sina egna subventioner till barnomsorg på ett sådant sätt att det utifrån föräldrarnas önskemål kan komma alla barnfamiljer till del.
m+kd.
Nr 2. Staden skall införa en förskole-/skolbarnsomsorgspeng som är densamma som förskole-/skolbarnsomsorgsschablonen, vilken skall fördelas direkt till de enskilda förskolorna – kommunala såväl som fristående (avser här förskoleverksamhet).
Nr 3. Ett rekommenderat maxtak för barngrupperna i förskolan skall införas.
fp+kd.
Nr 4. Ett system med förskolepeng, dvs. en öronmärkt andel av schablonen som går direkt till den enskilda förskolan, skall vara slutgiltigt infört fr.o.m. 1 januari 2004.
Nr 5. Uttala att ett tak sätts för storleken på barngrupperna i förskolan. Taket skall vara 13-14 barn per småbarnsgrupp och 17-18 barn per syskongrupp.
Nr 6. Stadsdelsnämnderna och utbildningsnämnden ges i uppdrag att genomföra en informationssatsning för att rekrytera fler dagbarnvårdare (behandlas här).
Häremot ställdes följande förslag:
Kommunfullmäktige uttalar att mot bakgrund av att efterfrågan på dagbarnvårdare varierar i staden avgör respektive stadsdelsnämnd när arbetet med att rekrytera dagbarnvårdare ska intensifieras.
s+v+mp.
Vid propositioner på dessa yrkanden beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att bifalla socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiets gemensamma förslag.
Nr 7. Utbildningsnämnden och kommunstyrelsen ges i uppdrag att arbeta fram fler taxenivåer inom maxtaxan (behandlas här).
Nr 8. Nytt yrkande. Staden följer effekterna av reformen inom förskolans område (maxtaxan och införandet av allmän förskola för 4-5 åringar) och begär inom ramen för kommunförbundets arbete att full kompensation utgår från staten till kommunerna.
Vid propositioner på bifall till eller avslag på detta yrkande beslöt kommunfullmäktige utan omröstning att bifalla förslaget.
Pedagogisk verksamhet: Skolbarnsomsorg
Nr 1. Skolbarnsomsorgsverksamheten överförs till utbildningsnämndenm minskade kostnader 846,3 mnkr och intäkter 131,6 mnkr.
Nr 1. Staden skall införa en förskole-/skolbarnsomsorgspeng som är densamma som förskole-/skolbarnsomsorgsschablonen, vilken skall fördelas direkt till de enskilda förskolorna – kommunala såväl som fristående (avser här skolbarnsomsorg).
Nr 2. Pengar till skolbarnsomsorgen skall öronmärkas till verksamheten och gå direkt till skolenheten.
fp.
Pedagogisk verksamhet: Skola
Nr 1. Grundskoleverksamheten överförs till utbildningsnämndenm minskade kostnader 4 524,6 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader - höjning av skolschablonfp 38,1 mnkr.
Nr 1. Staden skall tillse att varje skola skall ha tydliga åtaganden för trygghet vilka även skall utgöra en kvalitetsgaranti till eleverna/föräldrarna (avser här grundskola).
Nr 2. Staden skall tillse att alla föräldrar med barn i grundskolan skall få ta del av skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling om inte föräldern tackar nej (avser här kommunala grundskolor).
Nr 3. Grundskolan lyfts ut ur stadsdelsnämndernas ansvarsområde.
Nr 4. Staden skall införa en skolpeng som är densamma som skolschablonen, vilken skall fördelas direkt till de enskilda skolorna – kommunala såväl som fristående (avser här kommunala grundskolor).
Nr 5. Alla pengar i skolschablonen som inte är lokalschablon, administration eller rektors lön skall gå direkt till skolan.
Barn med behov av särskilt stöd
Nr 1. Verksamheten för barn med behov av särskilt stöd överförs till utbildningsnämndenm minskade kostnader 658,1 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader för verksamheten
kd 5,0 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader för ökat barnantal - reserveras i central medelsreserv och regleras i tertialrapport 2/2004kd 3,0 mnkr.
Utbildningsnämnden
Punkt 17)
Nr 1. Förskoleverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämnden
m ökade kostnader 2 335,0 mnkr och intäkter 161,7 mnkr.
Nr 2. Skolbarnsomsorgsverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämnden
m ökade kostnader 846,3 mnkr och intäkter 131,6 mnkr.
Nr 3. Grundskoleverksamheten i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämndenm ökade kostnader 4 524,6 mnkr.
Nr 4. Verksamheten för barn med behov av särskilt stöd i stadsdelsnämnderna överförs till utbildningsnämndenm ökade kostnader 658,1 mnkr.
Nr 5. Minskade kostnader – nämndsammanslagningm 83,6 mnkr.
Nr 6. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 193,1 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader - avgiftsfri månad för enskild förskoleverksamhet utgårm, fp och kd 7,3 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader - ej SL-kort för gymnasieeleverm, fp och kd 10,0 mnkr.
Nr 9. Ökade kostnader - extra satsning på barn med behov av särskilt stöd, enskilt driven barnomsorg och fristående grundskolorm 1,5 mnkr.
Nr 10. Ökade kostnader - extra satsning på barn med behov av särskilt stöd m 8,5 mnkr.
Nr 11. Minskade kostnader - ej ökad volym inom vuxenutbildningenfp 14,1 mnkr.
Nr 12. Ökade kostnader - höjd skolpeng fristående grundskolafp 6,7 mnkr.
Nr 13. Ökade kostnader - kompensation för sänkta lokalkostnader för kommunal grundskolafp 11,6 mnkr.
Nr 14. Ökade kostnader - höjd schablon för gymnasieskolanfp 20,0 mnkr.
Nr 15. Ökade kostnader - kompensation för sänkta lokalkostnader för kommunal gymnasieskolafp och kd 6,4 mnkr.
Nr 16. Ökade kostnader - höjd schablon, enskild förskoleverksamhetfp 10,2 mnkr.
Nr 17. Ökade kostnader - ökade resurser till särskolan
fp 12,0 mnkr.
Nr 18. Ökade kostnader - minskade barngrupper, enskild förskolakd 49,2 mnkr.
Nr 19. Ökade kostnader - fristående gymnasieskolakd 11,6 mnkr.
Nr 1. Staden skall verka för att en gemensam gymnasieregion snarast införs i Stockholms län.
Nr 2. Staden skall ge samma ekonomiska villkor till kommunala som fristående gymnasieskolor.
Staden skall beräkna ersättningen till fristående gymnasieskolor i enlighet med lagstiftningen och likvärdiga ekonomiska villkor skall gälla.
Nr 3. Stockholms stad skall införa valfrihet inom vuxenutbildningen genom en SFI-peng och en komvux-peng.
Nr 4. Stockholms stad skall verka för att höja läraryrkets status genom fler lektorat och högre lärarlöner.
Nr 5. Stockholms stad skall uppvakta regeringen med krav på att skollagen skall ändras så att mobbare kan flyttas.
Nr 6. Utforma ett "kontrakt" om ansvars- och rättighetsfördelningen mellan elever, föräldrar/vårdnadshavare och skola.
Nr 7. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att anställningar av rektorer skall ske genom tidsbegränsade förordnanden.
Nr 8. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda formerna för inrättandet av ett oberoende institut för kvalitetsgranskning av Stockholms skolor.
Nr 9. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda formerna för inrättandet av flexibel skolstart i Stockholms stads skolor.
Kommunfullmäktige uttalar att frågan om flexibel skolstart är intressant, men innehåller en rad frågor som närmare bör belysas innan staden slutligen kan ta ställning till om en försöksverksamhet skall genomföras i Stockholm.
Nr 10. Staden skall verka för att öka andelen fristående verksamheter inom skolområdet i staden.
Nr 11. Staden skall införa en förskole-/skolbarnsomsorgspeng som är densamma som förskole-/skolbarnsomsorgsschablonen, vilken skall fördelas direkt till de enskilda förskolorna – kommunala såväl som fristående (avser här enskilt driven förskoleverksamhet/skolbarnsomsorg).
Nr 12. Staden skall införa en skolpeng som är densamma som skolschablonen, vilken skall fördelas direkt till de enskilda skolorna – kommunala såväl som fristående (avser här fristående skolor).
Nr 13. Staden skall uppvakta regeringen angående dispens för att de skolor som vill skall få ge betyg från första klass.
Nr 14. Utbildningsnämnden ges i uppdrag att uttala att pröva ämnesundervisning på modersmål i några Stockholmsskolor.
Nr 15. Utbildningsnämnden ges i uppdrag att i samarbete med näringslivet utöka antalet lärlingsprogram.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 1, 14 och 15 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB)
Punkt 21)
Härefter upptogs följande tilläggsyrkande.
Nr 1. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda formerna för ett avvecklande av SISAB.
Kultur- och föreningsverksamhet
Ordet innehades av Ewa Samuelsson, Daniel Suhonen, borgarrådet Nilsson, Eva-Louise Erlandsson Slorach och Hardy Hedman.
Nr 1. Minskade kostnader
m 5,0 mnkr, fp 20,0 mnkr och kd 5,0 mnkr.
(m) konsumentvägledning (behandlas här, men redovisas budgetmässigt under ny nämnd: miljö- och stadsbyggnadsnämnden).
(fp) minskad kommunal konsumentupplysning m.m.
(kd) konsumentvägledning.
Nr 2. Kultur- och föreningsverksamheten överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämndenm minskade kostnader 50,7 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader - 4H och hemgårdar (KÖV), överfört från kulturnämnden
fp och kd 10,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader - stadsdelsbiblioteken, överfört från kulturnämndenkd 120,0 mnkr.
Nr 5. Samlingslokaler överfört från kulturnämndenkd ökade kostnader 19,0 mnkr och intäkter 1,8 mnkr.
Nr 6. Ökade kostnader – 4Hkd 2,0 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader, opreciserade reformer 2003
kd 25,0 mnkr.
Nr 1. Stadens hemgårdar och 4H-gårdar skall bli s.k. kommunövergripande verksamheter.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 1 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Kulturnämnden: kulturförvaltningen och stadsarkivet
Punkt 18)
Kulturförvaltningen
Nr 1. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m minskade kostnader 678,1 mnkr och intäkter 75,2 mnkr.
Nr 2. Stadsmuseinämnden överförs till kulturnämnden
fp och kd ökade kostnader 76,0 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader - satsning på bibliotek, kulturskola, det fria kulturlivet m.m.fp 25,5 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader/intäkter - samlingslokaler, ansvaret förs tillbaka till idrottsnämnden
fp minskade kostnader 24,0 mnkr och intäkter 1,8 mnkr.
Nr 5. Minskade kostnader - 4H och hemgårdar, ansvaret förs tillbaka till stadsdelsnämndernafp och kd 10,0 mnkr.
Nr 6. Ökade intäkter – sponsringfp 1,0 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader - kulturskolan som stadsteatern ersätterkd 25,0 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader – hyrorkd 1,7 mnkr.
Nr 9. Minskade kostnader/intäkter - samlingslokaler, överfört till stadsdelsnämnderna, kultur- och föreningsverksamhet
kd minskade kostnader 19,0 mnkr och intäkter 1,8 mnkr.
Nr 10. Minskade kostnader - stadsdelsbiblioteken, överfört till stadsdelsnämnderna, kultur- och föreningsverksamhetkd 120,0 mnkr.
Nr 11. Minskade kostnader – verksamhetenkd 9,0 mnkr.
Nr 12. Minskade kostnader - samgående mellan kultur- och stadsmuseinämndenkd 5,0 mnkr.
Nr 13. Kulturnämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m minskade utgifter 6,5 mnkr.
Stadsarkivet
Nr 14. Kulturnämnden: stadsarkivet överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m minskade kostnader 59,1 mnkr och intäkter 17,7 mnkr.
Nr 1. Utreda förutsättningarna för att inrätta ett Vikingamuseum i Stockholm.
Nr 2. Nämnden ges i uppdrag att utöka andelen sponsring i sin verksamhet (avser här kulturnämnden).
Nr 3. Nämnden skall utreda hur kulturstödet kan minska i syfte att minska skattebetalarnas kostnader.
Nr 4. Nämnden skall utreda hur ateljéstödet kan avvecklas och ersättas med utökat konstinköp.
Nr 5. Kulturnämnden får i uppdrag att utreda kostnaderna och förutsättningarna i övrigt för införandet av fritt inträde till stadens samtliga museer och konsthallar.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.I budgeten för 2003 fick Stockholms Stadsmuseum uppdraget att utreda kostnader för och övriga konsekvenser av införandet av fri entré vid Stockholms Stadsmuseum och Medeltidsmuseum. Uppdraget är slutfört.
Nr 6. Kulturnämnden får i uppdrag att tillsammans med andra berörda nämnder fortsätta arbetet för att utveckla stadsbibliotekets lokaler och bl.a. förbereda för en arkitekttävling.
Nr 7. Kulturnämnden uppmanas att i samarbete med stadsdelsnämnderna stärka kulturen inom stadens äldrevård.
Förslag till ny nämnd
Idrotts- och kulturnämnden
Nr 1. (Behandlas under idrottsnämnden).
Nr 2. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 678,1 mnkr och intäkter 75,2 mnkr.
Nr 3. Kulturnämnden: stadsarkivet överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 59,1 mnkr och intäkter 17,7 mnkr.
Nr 4. Stadsmuseinämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 76,0 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
Nr 5. SDN: Kultur- och föreningsverksamhet överförs till idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 50,7 mnkr.
Nr 6. SDN: Verksamhet för barn och ungdom överförs till idrotts- och kulturnämnden
m ökade kostnader 488,2 mnkr.
Nr 7. Minskade kostnader – samlingslokalerm 15,0 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader - ateljéstöd m 10,1 mnkr.
Nr 9. Minskade kostnader - bidrag för folkbildningm 15,0 mnkr.
Nr 10. Minskade kostnader - verksamhets- och projektstödm 13,7 mnkr.
Nr 11. Ökade intäkter – Kulturhusetm 5,0 mnkr.
Nr 12. Ökade kostnader – bibliotekssatsningm 10,0 mnkr.
Nr 13. Minskade kostnader – nämndsammanslagningm 18,0 mnkr.
Nr 14. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 26,2 mnkr.
Nr 15. (Behandlas under idrottsnämnden).
Nr 16. Kulturnämnden: kulturförvaltningen överförs till ny nämnd:
idrotts- och kulturnämnden
m ökade utgifter 6,5 mnkr.
Nr 17. (Behandlas under idrottsnämnden).
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 6 och 7 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Stadsmuseinämnden
Punkt 19)
Nr 1. Stadsmuseinämnden överförs till ny nämnd: idrotts- och kulturnämnden
m minskade kostnader 76,0 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
fp och kd minskade kostnader 76,0 mnkr och intäkter 14,2 mnkr.
Nr 1. Stadsmuseinämndens verksamhet överförs till kulturnämnden, som inrättar ett utskott eller delegation för dessa frågor.
Stockholms Stadsteater AB
Punkt 20)
Följande tilläggsyrkande upptogs.
Nr 1. Stockholms Stadsteater AB skall göra en översyn av biljettpriserna i syfte att differentiera priserna mer.
Den under sammanträdet tidigare tillfälligt bordlagda behandlingen av Stadsdelsnämnderna: Omsorg om funktionshindrade, Individ- och familjeomsorg, Ekonomiskt bistånd, Socialtjänstnämnden, Överförmyndarnämnden och Stadsdelsnämnderna: Äldreomsorg återupptogs.
Omsorg om funktionshindrade
Nr 1. Omsorg om funktionshindrade överförs till socialnämndenm minskade kostnader 1 631,3 mnkr och intäkter 0,2 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader - omsorg om funktionshindradefp 10,0 mnkr.
Nr 1. Kommunstyrelsen skall förelägga kommunfullmäktige ett särskilt ärende om inrättande av kundvalssystem inom de särskilda boendeformerna inom äldreomsorgen och omsorgen om de funktionshindrade (avser här omsorg om funktionshindrade).
Nr 2. Uttala att kundvalsmodellen inom hemtjänst, avlösarservice och ledsagarservice skall behållas.
Nr 3. Uttala att bristerna på ledsagare, personlig assistent, avlösare och kontaktpersoner skall åtgärdas.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 2 och 3 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Individ- och familjeomsorg
Nr 1. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 22,0 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader – ungdomarkd 5,0 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader - drogförebyggande verksamhetkd 5,0 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader – verksamhetenkd 10,0 mnkr.
Nr 1. Myndighetsutövning skall alltid skötas av det offentliga, men arbetet med att hjälpa människor ut ur bidragsberoende, hemlöshet och missbruk kan med fördel utföras av andra.
Frivilligorganisationerna utgör en länk till social gemenskap för människor som hamnat utanför det sociala nätverket. Därigenom utgör de ett mycket viktigt komplement till staden. Staden har dock alltid det yttersta ansvaret.
Nr 2. Staden skall uppvakta regeringen för att få till stånd en lagstiftning som tydliggör psykiskt funktionshindrades rättigheter.
Ekonomiskt bistånd
Nr 1. Minskade kostnader - ej automatiskt SL-kortm, fp och kd 20,0 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader – försörjningsstödm 100,0 mnkr, fp 90,0 mnkr och kd 55,0 mnkr.
(m) genom jobbgaranti m.m.
(fp) fortsatt satsning på arbete i stället för bidrag
Nr 1. Möjligheten att direktupphandla tjänster av bemanningsföretag och andra intressenter i arbetet för att minska bidragsberoendet skall utnyttjas.
Nr 2. Nämnderna skall prioritera arbetet med att nå stadens målsättning om att kraftigt minska socialbidragsberoendet.
Nr 3. Staden skall införa en jobbgaranti i hela Stockholm, där alla som idag är socialbidragsberoende ges en snabb och individuell bedömning och, i de fall det är arbetsbrist som är orsaken till socialbidragsberoendet, garanteras arbete inom fem dagar.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-sats nr 2 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Socialtjänstnämnden
Punkt 26)
Nr 1. SDN: Omsorg om funktionshindrade överförs till socialnämnden
m ökade kostnader 1 631,3 mnkr och intäkter 0,2 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader – nämndsammanslagningm 27,6 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader - satsning på de hemlösa, återinförande av Tak-över-huvudet-garantinm 10,0 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 41,3 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - ökade resurser till frivilligorganisationerna och hemlösa m.m.fp 15,6 mnkr.
Nr 6. Ökade kostnader - projekt mot klotterfp 5,0 mnkr.
Nr 7. Ökade kostnader - insatser mot traffickingfp 2,0 mnkr.
Nr 8. Minskade kostnader - "Arbete istället för bidrag", överfört till integrationsnämndenkd 5,0 mnkr.
Nr 9. Ökade kostnader – familjerådgivningkd 5,0 mnkr.
Nr 10. Minskade kostnader - anslag till S:t Lukasstiftelsen, överförs till Kommunfullmäktige m.m.kd 1,0 mnkr.
Nr 1. Satsningen på att bygga ut boendeformerna för de hemlösa skall fortsätta med inriktningen att skapa fler trappstegsboenden och långtidsboenden.
Nr 2. "Tak-över-huvudet-garantin" skall återinrättas och utvecklas genom att utvidga de mer långvariga boendeformerna, bl.a. genom ett närmare samarbete med frivilligorganisationerna.
Nr 3. Vidareutveckla tak-över-huvudet-garantin genom införandet av en stödgaranti. Den skall vara individuellt utformad och innefatta stöd och behandling mot missbruk/psykisk ohälsa samt stöd att gå vidare i ett trappstegsboende.
Nr 4. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda ett förslag till vårdgaranti för missbrukare och hur ett valfrihetssystem inom missbruksvården kan införas.
Nr 5. Stadens engagemang i Maria Ungdom skall bevaras och utvecklas.
Nr 6. Staden bör uppvakta statsmakten för att införa avdragsrätt för bidrag till frivilligorganisationer.
Nr 7. Samarbetet med landstinget skall utvecklas och särskilda gemensamma utskott inrättas på de områden där det är nödvändigt för att säkerställa att ingen hamnar mellan de två huvudmännen.
Nr 8. Socialtjänstnämnden och gatu- och fastighetsnämnden får i uppdrag att starta ett projekt mot klotter inom ett geografiskt avgränsat område enligt klotterkommissionens förslag med dels sociala insatser, dels snabb sanering.
Nr 9. Socialtjänstnämnden får i uppdrag att utarbeta riktlinjer för samverkan mellan polis, socialtjänst och andra aktörer för att hjälpa personer som utsatts för trafficking.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi hänvisar till det pågående samarbetsprojektet i Stockholm vars huvudmål är att utveckla och implementera en handlingsplan för samordnad hantering av fall av människohandel.
Nr 10. Socialtjänstnämnden ges i uppdrag att utreda en med frivilligorganisationerna gemensam reception för hemlösa centralt i Stockholm.
Nr 11. Öppettiderna skall krogarna själva styra, men kontrollen av att lagar och förordningar följs skall skärpas. Krogar som inte följer reglerna skall förlora sina tillstånd.
Nr 12. Kommunstyrelsen (stadsledningskontoret) får i uppdrag att utreda inrättandet av välfärdsinspektörer.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 1, 2, 5 och 8 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Överförmyndarnämnden
Punkt 27)
Nr 1. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 %m 0,4 mnkr.
Nr 2. Minskade kostnader – verksamhetenkd 1,0 mnkr.
Ordet innehades av Birgitta Holm.
Nr 1. Äldreomsorgen överförs till ny nämnd: äldreomsorgsnämndenm minskade kostnader 6 100,8 mnkr och intäkter 114,9 mnkr.
Nr 2. Ökade kostnader - stöd till anhöriga, demensvård och rehabiliteringfp 30,0 mnkr.
Nr 3. Ökade kostnader - kompetensutveckling av personalfp 15,0 mnkr och kd 20,0 mnkr.
Nr 4. Ökade kostnader – hemtjänstfp 10,0 mnkr och kd 20,0 mnkr.
Nr 5. Ökade kostnader - trivsammare vardag, särskilt boendekd 10,0 mnkr.
Nr 6. Ökade kostnader – anhörigakd 15,0 mnkr.
Nr 7. Ökade kostnader - anhörigstöd och frivilliginsatserkd 10,0 mnkr.
Nr 1. Kommunstyrelsen skall förelägga kommunfullmäktige ett särskilt ärende om inrättande av kundvalssystem inom de särskilda boendeformerna inom äldreomsorgen och omsorgen om de funktionshindrade (avser här äldreomsorg).
Nr 2. Staden skall uppvakta regeringen med krav på att fler utbildningsplatser för sjuksköterskor inrättas snarast för att klara de framtida behoven.
Uttala att antalet platser på sjuksköterskeutbildningen i Mälardalen behöver utökas för att möta de framtida behoven.
Nr 3. Staden bör utarbeta ett program för demensvården i staden, där såväl den drabbade själv som de anhörigas situation belyses.
Nr 4. Införa en övergripande trygghetsgaranti som inkluderar dels en vårdgaranti med betoning på tillgänglighet, dels en värdighetsgaranti med betoning på bemötande och omvårdnad och dels en boende- och hjälpmedelsgaranti där rätten till stöd och service ingår.
Nr 5. Utbilda demensteam som kan höja kompetensen inom detta område samt utbilda biståndsbedömare i demenssjukdomar.
Nr 6. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheten att låta den äldre mer fritt kunna avgöra vilka tjänster hemtjänsten skall utföra.
Nr 7. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att utveckla möjligheten att arbeta i kompletta vårdteam inom äldreomsorgen.
Nr 8. Kommunstyrelsen ges i uppdrag att undersöka möjligheterna att erbjuda nattvård för att ge avlastning för den som vårdar anhörig.
Nr 9. Nytt yrkande. Att kommunfullmäktige i bilaga 2:8 fastställer ersättningsnivåerna år 2004 för hemtjänst i ordinärt boende, avlösning och ledsagning även till de kommunala utförarna och att även kommunens avdragsrätt för moms framgår.
Ny nämnd
Äldreomsorgsnämnden
Nr 1. (Behandlas ej här).
Nr 2. Ökade kostnader - överförs från Kommunfullmäktige m.m. Äldreomsorgm 18,2 mnkr.
Nr 3. Minskade kostnader – nämndsammanslagningm 6,1 mnkr.
Nr 4. Minskade kostnader - Byråkratirationaliseringskrav på grund av Skatteutjämningen om 1,5 % m 91,7 mnkr.
Röstförklaring avgavs av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet enligt följande.Vi har avslagit att-satserna nr 3 och 6 med hänvisning till kommunstyrelsens förslag till budget 2004.
Kommunfullmäktige beslöt utan omröstning att uppskjuta den fortsatta behandlingen av budgetutlåtandet till fortsatt sammanträde tisdagen den 17 juni 2003 kl. 10.00.
Kommunfullmäktige åtskildes kl. 00.55.
Vid protokollet:
Anette Otteborn