Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2010-04-22
Kerstin Rosenqvist - Hedler, ordförande i pensionärsrådet, informerade om rådets verksamhet. Genom att en stor del av äldreomsorgen inte längre drivs i kommunal regi har rådets möjlighet till delaktighet och insyn förändrats. Den skrivelse rådet i slutet av förra året överlämnat till nämnden med anledning av detta har dock resulterat i ökad delaktighet, exempelvis vad gäller upphandling. Rådet har också fått en genomgång av det dokumentationssystem som används inom äldreomsorgen och kommer att träffa en del av de privata utförare som verkar på Norrmalm. Kerstin Rosenqvist - Hedler poängterade avslutningsvis vikten av att behandla pensionärer som individer och inte som ett kollektiv och att den som går i pension vid 65 års ålder i många fall har 25-30 år kvar att leva.
Louise Lindström, ordförande i Norrmalms handikappråd, informerade om rådets verksamhet. Hon gav, med utgångspunkt från föredragningslistan för dagens sammanträde, några exempel på ärenden som aktualiserar för rådet angelägna frågor och samtidigt speglar rådets uppgifter, dvs. att delta under beredningar, ta initiativ, vara rådgivande, yttra sig och framföra synpunkter. Louise Lindström tog också upp frågan om språkliga funktionshinder och tillgänglighet på det kognitiva planet. Hon hälsade också nämnden välkommen till ännu ett halvdags informationsmöte om tillgänglighet, inte enbart i form av trösklar och trottoarkanter. Datum för mötet meddelas senare.
Frågor och synpunkter från allmänheten
En mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag om att ordna en dansbana i Vasaparken, redogjorde närmare för sitt förslag.
__________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) valdes, att jämte ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 27 april 2010.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 18 mars 2010 justerats den 23 mars 2010.
____________________________
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående Vasens vård- och omsorgsboende. Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde också en skrivelse från Socialdemokraterna angående användningen av allmän visstidsanställning i kombination med vikariat inom Norrmalms stadsdelsförvaltning.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående oseriösa hemtjänstföretag på Norrmalm.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående samverkan mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och landstinget.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse angående brandsäkerhet, personalomsättningen och nattbemanningen inom stadsdelens äldreomsorg.
Dagordningen fastställdes.
Diarienummer 1.2.4.-179/2010
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ett förslag om att ordna en dansbana i Vasaparken anmäldes.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna medborgarförslaget till stadsdelsförvaltningen för beredning.
_______________________________
Diarienummer 1.1.-167/2010
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till kommunstyrelsen.
Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 mars 2010.
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget ska beskriva bland annat trender, utvecklingstendenser, strukturella frågor och demografiska förändringar samt effekterna av dessa och eventuella åtgärder. I ärendet redovisar förvaltningen strategiska satsningar och prioriterade frågor under kommande tre år, t.ex. utveckling av det brottsförebyggande arbetet, anpassning av avtals- och verksamhetsuppföljningen, effektiviserad lokalanvändning samt utveckling av kommunikationen för att tydliggöra kvalitet och valfrihet.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Lars Arell (S) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (V) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservationer
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande.
Därutöver anföra följande:
Budgetunderlaget ger på ett övergripande plan en bekymmersam bild av att stadsdelen behöver spara 2,5 % årligen. Vilka möjligheter och utmaningar det innebär är oerhört svårt att utläsa, därför att redovisningen av nyckeltal på flera områden är ofullständig eller saknas.
Inom den del av budgetunderlaget som beskriver förskolan saknas begrepp som personaltäthet eller gruppstorlekar helt i ett dokument som förväntas beskriva inriktningen på tre års sikt. Inte heller kommenteras det faktum att den allmänna och avgiftsfria förskolan utvidgas till att omfatta treåringar, vilket rimligen leder till ett ökat deltagande.
För äldreomsorgen saknas också redovisning av personaltäthet och för hemtjänsten vilka tider som beräknas för olika biståndsbedömda åtgärder. Det gör det svårt att bedöma om den ökade efterfrågan på hemtjänst från yngre pensionärer som beskrivs i dokumentet kräver mer personal än idag. Det är utmärkt att det redovisas en gemensam bild av de lokaler som disponeras för vård- och omsorgsboende, men det belyser också vilka brister som finns i våra kunskaper om lämpliga lokaler för övriga verksamheter, inklusive barnomsorgen.
Vad gäller omsorgen om funktionshindrade och för individ- och familjeomsorgen skriver förvaltningen rakt ut att kvalitetsmått saknas och budgetunderlaget blir därmed helt omöjligt att tolka. För Moderaterna är det viktigt att erbjuda företag möjligheten att fritt etablera sig, men någon ambition att garantera en viss nivå på stödet till enskilda finns överhuvudtaget inte. Slutligen noteras än en gång att Jobbtorgen inte erbjuder personer med försörjningsstöd ett jobb med avtalsenlig lön inom fem dagar.
Sammanfattningsvis visar budgetunderlaget att den befintliga verksamheten inom Norrmalms stadsdelsnämnd behöver effektiviseras under de kommande åren eftersom medel inte tillförs i den takt som kostnaderna ökar. Samtidigt har den politiska majoriteten bundit upp nämndens kostnader och genom utförsäljningen av allmännyttan höjt lokalkostnaderna. Vilka de sammantagna effekterna blir för norrmalmsborna går inte att utläsa av underlaget.
Ledamoten Hans Enroth (V) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Delvis godkänna förvaltningens förslag till budgetunderlag.
2. Därutöver anföra följande:
Budgetunderlaget har tagits fram med ledning av en borgerlig budget och vision för framtiden, vilket gör att väsentliga aspekter av befolkningens behov saknas.
De omfattande privatiseringarna och centraliseringarna minskar radikalt människornas insyn och inflytande, vilket gör att det behövs en rejäl diskussion om demokratifrågorna i staden. De lokala upplåtelserna av mark- och byggnadstillstånd inom stadsmiljön ska återföras till stadsdelsnämndens verksamhetsansvar. Nämndens möjligheter att påverka ekonomin minskar också genom de s.k. kundvalsmodellerna.
Inom äldreomsorgen krävs stora satsningar för att öka kvaliteten och jämställdheten. Vänsterpartiet anser att en utbyggnad av äldreboendet är nödvändig. Många ensamstående äldre äldre som inte uppfyller kriterierna för ”vårdpaket” önskar bo på äldreboende tillsammans med andra gamla för gemenskap och ha nära till hjälp för att känna trygghet. Det handlar också om att öka personaltätheten, höja lönerna för de lägst avlönade samt införa rätt till heltidsanställning för dem om önskar det.
Vänsterpartiets krav på förkortad arbetstid med oförändrad lön kvarstår. Det finns stora samhällsekonomiska vinster med kortare arbetstid. Många kvinnor kommer automatiskt att få heltidstjänster och många män kommer att frigöra tid för arbete i hemmet. Fler människor kommer in på arbetsmarknaden. Stress och psykisk ohälsa minskar. Tid frigörs för att bli klimatsmart. Fler har tid att åka kollektivt, engagera sig i miljöfrågor och på ett ansvarsfullt sätt ägna sig åt återvinning och att ta hand om sitt avfall.
Vänsterpartiet vill verka för en förskola med stor personaltäthet. En fortsatt satsning på barns och ungdomars fritid är också en av Vänsterpartiets prioriterade frågor. Aktiviteterna ska drivas i egen regi.
Finansieringen av våra prioriteringar framgår av 2009 års reservationsbudget för staden.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Förvaltningen lyfter i sitt tjänsteutlåtande upp de allra viktigaste utvecklingsområdena inom verksamheten på ett bra sätt. Identifiering av problemen är grunden för att kunna åtgärda dem.
För flera av de utpekade områdena som förvaltningen redovisar - t.ex. äldreomsorgen, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg inklusive socialpsykiatri, bevarande, underhåll och upprustning av grönområden och parker, myndighetskrav gällande vattenkvalité i strandbad och plaskdammar - behövs både ekonomiska och kompetensmässiga resurser. Varje uppdrag från central- eller lokal instans bör åtföljas av medel som behövs för att kunna uppfylla kraven, samtidigt är det viktigt hur dessa medel på bästa sätt används. Utan medel går det inte att genomföra avgörande åtgärder, men förhållningssättet till uppdraget och kompetens är lika viktigt. Vi anser att förvaltningens förslag i stort utgör en bra grund för bedömning av resursbehovet inom stadsdelens verksamheter vid kommunfullmäktiges beslut om budget för år 2011. Det vore dock önskvärt att vikten av förstärkning av konsumentvägledning och anhörigstöd som berör många människors ekonomi och trygghet hade lyfts fram. Vi uppskattar att förvaltningen under 2010 planerar påbörja en inventering av samtliga inhyrda lokaler för att hitta energieffektiviseringsåtgärder som på längre sikt leder både till klimatmässiga och ekonomiska vinster. Detta bör stödjas vid medelsfördelningen till stadsdelen.
Miljöpartiet har vid olika tillfällen uppmärksammat bristerna inom äldreomsorgen och tyckt att det behövs blocköverskridande politiskt engagemang för att på kort och lång sikt förbättra förhållandena inom äldreomsorgen. Majoritetens införande av s.k. valfrihet har i stället på många sätt inskränkt den enskildes valfrihet. I valfrihetens namn har servicehusen lagts ner och de äldres sociala kontakter försämrats. Även kommunens planering och prognostisering har påverkats negativt.
När de kommunala verksamheterna (även de välfungerande) privatiserades genom avknoppningar och upphandlingar behövdes en rejäl översyn och skärpning av de kommunala tillsyns- och uppföljningsreglerna för att kommunens uppföljning av avtalen och kontroll över de olika aktörerna inom området ska vara möjligt. Därför är det bra att förvaltningen i sitt tjänsteutlåtande uppmärksammar behovet av förbättrad tillsyn och uppföljning av verksamheterna, inte minst vad gäller säkerheten på äldreboende. För att öka de anhörigas trygghet med och tillit till den kommunala tillsynens effektivitet bör tillgängligheten till information underlättas. Det kan man inte genom att hänvisa de anhöriga och andra till den ”webbaserade uppföljningen” som inte går att hitta. Den höga sjukfrånvaron inom äldreomsorgen på 9,3 % - trots minskningen jämfört med de två föregående åren - är alarmerande och det skulle vara bra att veta hur stor andel av dessa anställda som är långtidssjukskrivna?
I detta sammanhang vill vi återge stadsrevisionens granskningsrapport nr 3, juni 2008 av stadens vård- och omsorgsboende för äldre, benämnd ”Livskvalitet på äldreboendet” som är den senaste tillgängliga rapporten inom området. Revisorernas granskning gäller ett antal vård- och omsorgsboenden för äldre inom tre stadsdelsnämnder - Bromma, Enskede-Årsta-Vantör och Södermalm, men är lika relevant för Norrmalms stadsdelsnämnd. Revisorernas kommentarer på äldrevården 2008 är även nu i högsta grad aktuella. Innebörden av rapporten överensstämmer väl med våra iakttagelser och gör att alla övriga kommentarer är överflödiga:
”STADSREVISIONENS KOMMENTARER
Revisorerna konstaterar att bristen på social stimulans och sociala aktiviteter generellt sett är stor inom vård- och omsorgsboenden för äldre, även om det finns undantag. Det finns också allvarliga bristeri den individuella dokumentationen, vilket är oacceptabelt ur både omvårdnadssynpunkt och rättssäkerhetssynpunkt Revisorerna delar revisionskontorets uppfattning att det finns behov av att utveckla styrningen, planeringen och uppföljningen av äldreomsorgen på såväl stadsdelsnämndsnivå som central nivå. Det behövs tydligare mål och indikatorer på både central nivå och stadsdelsnämndsnivå. Som stöd i verksamheten behövs också en för staden gemensam värdegrund med etiska riktlinjer. Det är även nödvändigt att enheternas åtaganden och garantier blir mer konkreta och uppföljningsbara. Enheternas individuella planering och uppföljning måste också utvecklas vad gäller socialt innehåll i dagen – dvs. måltider, utevistelser samt social samvaro och aktiviteter m.m. – så att äldre med behov av social stimulans och stöd i aktiviteter får detta tillgodosett. Avsaknaden av tydliga mål och åtaganden samt en väl förankrad värdegrund kan leda till brister i förhållningssätt och arbetssätt, vilket kan innebära en sämre livskvalitet för de äldre. Av stor betydelse för kvaliteten i verksamheten är självklart också en kunnig, engagerad och närvarande ledning och en personal med rätt kompetens. Revisorerna betonar också att tillräckliga och rätt använda resurser är avgörande för innehållet i verksamheten.”
_____________________________
Diarienummer 2.6.-185/2010
1. Stadsdelsnämnden godkänner inhyrning avseende utökande av befintlig förskola i fastigheten Roslagsgatan 20, i enlighet med tjänsteutlåtandet, och överlämnar ärendet till kommunstyrelsens ekonomiutskott för godkännande.
2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsförvaltningen att, under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomiutskott godkänner inhyrningen, teckna hyresavtal för utökning av förskoleverksamheten i fastigheten Roslagsgatan 20.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 april 2010.
Vädurens servicehus på Roslagsgatan 20 har avvecklats och fastigheten ska byggas om. I samband med ombyggnationen avser förvaltningen att utöka lokalytan på den befintliga förskolan i fastigheten. Detta för att möta behovet av förskoleplatser på Norrmalm samt skapa ändamålsenliga och effektiva lokaler.
Efter ombyggnationen kommer förskolan att ha en yta på drygt 1000 kvm i två plan och en utökad gårdsyta med helt ny lekutrustning. De nya lokalerna ger möjligheter att arbeta mer flexibelt vilket ger förutsättningar för en ökad pedagogisk kvalitet i verksamheten.
Diarienummer 2.1.-57/2010
1. Norrmalms stadsdelsnämnd ansöker, tillsammans med stadsdelsnämnderna Kungsholmen och Östermalm, om statsbidrag om 858 000 kronor från Länsstyrelsen i Stockholms län.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Ledamoten Hans Enroth (V) och ersättaren Berit Vikner (V) anmälde, med instämmande av ledamoten Yildiz Kafkas (MP), ett särskilt uttalande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 april 2010.
Regeringen har för innevarande år avsatt sammanlagt 260 mnkr för genomförandet av de nationella handlingsplaner som finns inom alkohol- och narkotikaområdet. Länsstyrelserna ansvarar för fördelning av statsbidraget.
Norrmalms stadsdelsförvaltning avser att, i samverkan med stadsdelsförvaltningarna Kungsholmen och Östermalm, genomföra ett projekt riktat till flickor i grundskolans årskurs åtta. Syftet med projektet är att, genom en preventiv satsning i form av gruppstöd, minska användningen av alkohol och droger samt depressiva symptom hos målgruppen.
Särskilt uttalande
Ledamoten Hans Enroth (V) och ersättaren Berit Vikner (V) lämnade, med instämmande av ledamoten Yildiz Kafkas (MP) följande särskilda uttalande:
Det är utomordentligt bra att Norrmalms stadsdelsnämnd och Kungsholmens och Östermalms stadsdelsnämnder beslutar att genomföra drogförebyggande program för flickor i årskurs 8. Vi tillstyrker att nämnden söker statsbidrag för detta.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet har tidigare framhållit vikten av att Norrmalms stadsdel tar väl hand om barn och ungdomar. Vi har reserverat oss mot beslut att dra in tjänster i fritidsverksamheten och föreslagit utökning av fritidslokaler.
När det gäller drogförebyggande program, för i det här fallet flickor i klass 8, är det viktigt att fritidsgårdarna blir ett komplement till skolornas obligatoriska program. Därför anser vi att de som arbetar inom fritidssektorn också ska få utbildning i det evidensbaserade skolprogrammet DISA.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet anser vidare att Norrmalms fritidsverksamhet ska få ökade resurser för att erbjuda flickorna i de yngre tonåren meningsfull sysselsättning. I Gröna Stugan har man haft och har grupper för lite äldre tonåringar som bland annat lär sig laga mat. Detta bör även erbjudas flickorna i högstadiet. Medvetenhet och kunskap om sund kost är bra för unga flickor och om det sker genom praktisk tillämpning i trivsam miljö blir det ett utmärkt komplement till undervisningen i skolan.
Diarienummer 1.2.-86/2010
Följande enheter nomineras till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse år 2010:
Beställarenheten äldreomsorg, Karlbergs förskolor, Matteus förskolor, Johannes förskolor, Odenplans förskolor.
Stockholms stad har sedan 1994 årligen anordnat en form av tävling inom olika verksamhetsområden och delat ut den s.k. kvalitetsutmärkelsen. Alla kommunalt och enskilt drivna verksamheter som finansieras av staden är välkomna att delta. Kvalitetsutmärkelsen ska vara en stimulans och uppmuntran i arbetet med kvalitetsutveckling och samtidigt ge staden möjlighet att lyfta fram goda förebilder.
Förvaltningen föreslår att följande enheter nomineras till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse år 2010: Beställarenheten äldreomsorg, Karlbergs förskolor, Matteus förskolor, Johannes förskolor och Odenplans förskolor.
Diarienummer 1.5.1.-94/2010
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 23 mars 2010.
Den 1 januari 2010 trädde en ny lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk i kraft, vilket betyder att Stockholm ingår i förvaltningsområdet för finska språket.
Detta innebär att enskilda i kontakter med staden har rätt att använda finska, under vissa förutsättningar även samiska och meänkieli. Socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden har tagit fram ett förslag till hur den nya lagen ska tillämpas i Stockholms stad.
Förvaltningen anser att det behövs ett klargörande och mera detaljerade anvisningar för hur den kartläggning nämnderna föreslås göra vad gäller den finska minoritetens situation och behov på det lokala planet. I övrigt har förvaltningen inget att invända mot förslaget.
Diarienummer 1.5.1.-96/2010
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Agneta Isacsson (FP), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 april 2010.
Äldrenämnden har lagt fram ett förslag till revidering av stadens riktlinjer för handläggning av ärenden inom äldreomsorgen. Förslaget är i första hand en anpassning till nu gällande lagstiftning och till den utveckling som i övrigt skett inom verksamhetsområdet.
Förvaltningen är mycket tveksam till förslaget om att alla som bor i ordinärt boende och fyllt 65 år ska ha rätt till trygghetslarm. Förvaltningen delar heller inte uppfattningen om att biståndshandläggaren har en ”konsumentrådgivande funktion”. I övrigt är förvaltningen i huvudsak positiv till förslaget.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Godkänna förvaltningens förslag till remissvar med komplettering avseende punkt 7.2.1 Parboendegaranti. Det ska i stadsdelsnämndens svar framgå att äldre par inte ska tvingas skiljas åt då en av parterna beviljats bistånd.
Delvis godkänna förvaltningens tjänsteutlåtande, med följande förändring vad gäller trygghetslarm:
Stadsdelsnämnden ser positivt på möjligheterna att ge fler tillgång till trygghetslarm utan särskild behovsbedömning. Med dagens regler/system innebär dock ett utökat antal trygghetslarm en ökad kostnad för staden. Eftersom äldreförvaltningen bedömer att de förändrade riktlinjerna inte medför ökade kostnader för staden måste det ligga andra förändringar än de som framgår av remissen, bakom den bedömningen.
Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Huvudsakligen godkänna förvaltningens förslag till beslut som svar till remissen.
2. Förorda att alla som fyllt 65 år och vill ska ha rätt till trygghetslarm.
3. Förorda att handläggaren ska ha utvidgat informationsansvar.
4. Därutöver anföra följande:
Vi stöder huvudsakligen förvaltningens förslag till remissvar, utom vad gäller bedömningskriterierna för att få trygghetslarm och frågan om handläggarens informationsansvar/konsumentrådgivning.
Det nuvarande kriteriet för beviljandet av trygghetslarm är att man känner oro. Oro är väldigt svårt att definiera och svårt att göra en rättvis bedömning efter. Vi anser att äldrenämndens förslag att förenkla bedömningen genom att bevilja alla som fyllt 65 år som vill det är att föredra inte minst för att förkorta handläggningstiden.
Förtydligandet av biståndshandläggarens utvidgade informationsansvar har vi inget problem med. Tvärtom tycker vi att det borde vara en självklarhet att handläggarna informerar de biståndssökande om vilka olika alternativ som finns att välja.
Inge följande remissyttrande till kommunstyrelsen:
Vänsterpartiet vill se en större översyn av riktlinjerna som bygger på V:s äldrepolitik, framför allt när det gäller en ökad möjlighet att få hemtjänst med förenklad biståndsbedömning och ett stopp för den dogmatiska konkurrensutsättningen av all äldreomsorg i staden. Vi måste minska onödig administration i äldreomsorgen och öka fokus på de äldres självbestämmande.
Både nuvarande riktlinjer och föreslagna förändringar utgår från en borgerlig äldreplan, som vi i grundläggande delar motsätter oss. Till skillnad från alliansen ser vi inte äldre som en kund på en äldremarknad utan som en person med rätt att få sina behov tillgodosedda.
Det ingår inte i Vänsterpartiets äldrepolitik att ta bort valfriheten för äldre som önskar kommunal äldreomsorg, att minska allmänhetens insyn genom att konkurrensutsätta alla servicehus och vård- och omsorgsboenden, att uppmuntra avknoppning av hemtjänstenheter till underpris, att lägga ned alla servicehus eller att överföra pengar avsedda för äldreomsorg till skatteparadis.
Vi var i huvudsak positiva till riktlinjerna när de antogs, men hade också en hel del synpunkter och kritik. Efter några års tillämpning av riktlinjerna kan vi tyvärr konstatera att vår oro var befogad när det gäller det borgerliga kundvalssystemet som bygger på konkurrensutsättning och bristande ekonomiska resurser för att uppfylla riktlinjerna.
Många äldre får idag avslag på ansökan om särskilt boende och hemtjänsttimmarna minskas i flera stadsdelsnämnder för att klara budgeten.
Den mer generösa hållningen till servicehus verkar inte ha påverkat besluten särskilt mycket. Det finns skäl att återigen betona att äldres behov alltid ska bedömas individuellt enligt socialtjänstlagen.
När det gäller möjligheten för äldre par att bo tillsammans, även om den ena parten har ett större vårdbehov, är inte de föreslagna förändringarna tillräckliga. Dessutom kommer nedläggningen av servicehusen att ytterligare försvåra för äldre att bo tillsammans.
Enskilda detaljer i förslaget till förändrade riktlinjer är dock bra, till exempel att trygghetslarm kan beviljas utan biståndsbedömning och förtydliganden om individuellt anpassad avlösning. Om förslagen som rör korttidsvård innebär ökade kostnader måste resurser skjutas till.
Vi delar även synpunkterna som framförs i oppositionens yttrande i äldrenämnden, om att valfriheten också ska gälla servicehusen och att biståndshandläggarna ska ha ett ökat informationsansvar snarare än en konsumentrådgivande funktion.
Diarienummer 1.5.3.-154/2010
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 april 2010.
Stadsbyggnadskontoret har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd angående ett förslag till detaljplan för fastigheten Skålen 22, Norra Stationsgatan för byggandet av ca 80 nya studentlägenheter på fastigheten. Förslaget innebär att två tillbyggnader uppförs i samma höjd som befintlig byggnad och ansluts till befintliga trapphus.
Det finns ett stort behov av studentlägenheter och stadsdelsförvaltningen tycker därför att det är positivt att fler byggs. Inför igångsättandet bör en dialog föras med Karlbergsskolan och aktuella förskolor, eftersom hela den intilliggande parken är en viktig lekmiljö för barnen.
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
Folkpartiet delar förvaltningens synpunkter, men vill lämna följande uttalande:
Behovet av studentlägenheter är stort i Stockholm. Det är också utmärkt att fler bostäder byggs.
Förslaget är att bygga flyglar till fastigheten Skålen 22 innebär att den stora innergården kommer att påverkas negativt p.g.a. mera cykel- och gångtrafik.
Idag leker och vistas stora grupper av barn på gården. Den upplevs som trygg och även unik p.g.a. av sin storlek. Det är därför viktigt att det inte uppstår nya problem framöver.
Den ökande trafik som förväntas uppkomma måste – vilket också förvaltningen skriver - uppmärksammas och skapas bra lösningar för. Vi tror att de bästa lösningarna erhålls i löpande samarbete med representanter för skolorna men också för de boende. Praktiska frågor att ventilera kan vara behovet av skyltning, eventuella avgränsningar, cykelparkering utanför gården etc. Medborgarkontakten är här av allra högsta vikt.
Diarienummer 3.-184/2010
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande
2. Paragrafen justeras omedelbart
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) och ledamoten Hans Enroth (V) reserverade sig mot beslutet. Ärendet
Storstockolms lokaltrafik (SL) och Stockholms stad arbetar tillsammans med den nya spårvägen Spårväg City. SL genomför ett samråd för förstudien om utbyggnad av Spårväg City. Synpunkter ska ha inkommit till SL senast den 19 april 2010.
Spårväg City planeras att gå från Hornsbergs strand på Västra Kungsholmen till Ropsten i Norra Djurgårdsstaden. I förstudien behandlas frågor som Spårväg Citys linjesträckning, hur spårvägen når Stockholms viktigaste mål- och bytespunkter samt dess placering i stadsrummet. Målsättningen är att hela eller stora delar av Spårväg City ska stå klar under 2014.
Stadsdelsförvaltningen tycker att det är positivt att kollektivtrafiken byggs ut och följer med intresse planeringen för den nya stadsspårvägen Spårväg City.
Bygget av Spårväg City har påbörjats utan ordentlig förberedelse och till stora kostnader. Betydligt mer prioriterade satsningar, som tunnelbanan till Karolinska, får stå tillbaka.
SL bör nu koncentrera sin planering till att dra fram spårvägen till Centralen och nya station City för att få någon verklig trafiknytta av de investeringar som görs. I övrigt bör planeringen avbrytas.
I huvudsak godkänna förvaltningens förslag till remissvar.
Om det visar sig att cityspårvägens dragning längs Klarabergsgatan inte är möjlig av bäringsskäl är Vänsterpartiet av den uppfattningen att alternativet Birger Jarlsgatan Kungsgatan är att föredra.
___________________________
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 19 april 2010 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 19 april 2010 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-195/2010.
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för mars 2010 godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 april 2010.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. mars 2010 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 1,7 mnkr före resultatdispositioner och ingen avvikelse mot budget efter resultatdispositioner. En fortsatt restriktiv prövning av alla kostnader är en förutsättning för att ha en budget i balans vid årets slut.
_________________________
Följande beslut anmäldes:
Diarienummer
Beslutsdatum
Beslut
Beslutsfattare
1.5.2.-106/2010
2010-03-08
Tillstyrkt ansökan om alkoholservering mellan kl. 11.00 och 03.00 inomhus på Astoria, Kungsgatan 37.
Christina Rapp Lundahl
1.4.-152/2010
2010-03-22
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på Majong, Torbjörn Klockares gata 1. Ingen erinran.
Monica Fredriksson
1.5.2.-115/2010
2010-03-26
Tillstyrkt ansökan om alkoholservering mellan kl. 09.00 och 01.00 inomhus på Nordic Sea Hotel, Vasaplan 2-4.
1.5.2.-114/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholservering mellan kl.11.00 och 01.00 inomhus och mellan kl. 11.00-22.00 utomhus på Matvarufabriken, Norrtullsgatan 24.
1.4.-181/2010
2010-04-06
Ansökan om tillstånd till spel på värdeautomater på N´see Bar, Kungstensgatan 25. Ingen erinran.
1.5.2.-176/2010
2010-04-07
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-22.00 inom- och utomhus på Jacobs coffe, Sveavägen 102.
1.5.2.-149/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-22.00 inom- och utomhus på Serrano, Kungsbron 4
1.5.2.-175/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-20.30 inomhus och 10.00-21.00 utomhus på Vasastans pizzeria, Dalagatan 32.
1.5.2.-172/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-02.00 inomhus på Porslinsfabriken, Rörstrandsgatan 33.
1.5.2.-138/2010
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd mellan kl. 11.00-01.00 inomhus för slutna sällskap, på Volvo Showroom Konferens, Västra Trädgårdsgatan 8.
1.2.6.-107/2010
2010-03-16
Avslag på ansökan om verksamhetsbidrag från Rädda Barnens Ungdomsförbund.
2.1.-27/2010
2010-03-03
Bifall till ansökan om projektbidrag från Föreningen ABF:s Öppna Teater.
Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Följande handlingar anmäldes:
Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Sirius förskola samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 204-739/2009.
Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Brunnens förskola samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 204-783/2009.
Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på förskolan Resedan samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 1.4.-137/2010.
Information från Arbetsmiljöverket om avslutat ärende – Orion förskola. Diarienummer 204-803/2009.
Beslut från Socialstyrelsen angående ansökan om tillstånd att bedriva enskild verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid Brunnsgatan, bostad med särskild service för vuxna i form av gruppbostad enligt 9 § 9 p. LSS. Diarienummer 603-768/2009.
Verksamhetsuppföljning av Vasens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 1.2.1.-163/2010.
Ramavtalsuppföljning Dalahöjdens vård- och omsorgsboende. Diarienummer 602-653/2009.
Kontorsyttrande angående förslaget till byggnadsminnesförklaring av Stockholms Stadsbibliotek. Diarienummer 1.5.3.-140/2010.
Befogenhet att på nämndens vägnar beordra utbetalning av pengar. Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde i Östermalms stadsdelsnämnd den 18 mars 2010, § 7.
Protokoll från möte i Norrmalms brottsförebyggande råd den 25 februari 2010.
Skrivelse från Synskadades Riksförbund SRF Stockholms stad angående ledsagartimmar. Diarienummer 8.-173/2010.
Diarieförda handlingar under perioden 9 mars – 12 april 2010.
Särskilda uttalanden Med anledning av den verksamhetsuppföljning av Vasens vård- och omsorgsboende som redovisats lämnade vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) samt ledamoten Yildiz Kafkas (MP) följande särskilda uttalanden.
Vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi har i en skrivelse inlämnad till nämnden den 31 mars i år efterlyst bl.a. den redovisning som nu anmäls för nämnden. Det framgår att de problem med dokumentationen som nu uppmärksammas till stor del är de som ansågs åtgärdade av Vasen vid deras redovisning i januari, vilket bekräftades vid nämndsammanträdet i februari. Vad gäller bemanningen så bekräftar verksamhetsuppföljningen att Digni Care bryter mot avtalat, men nämnden förväntas vara nöjd med att Vasen ”har informerat” om att man numera (ett och ett halvt år efter övertagandet) bemannar även helgdagskvällar. Varför ska vi tro på det?
Förvaltningen är uppenbarligen inte beredd att föreslå vitesförelägganden för att få till stånd varaktiga och bestående förbättringar på Vasen. Då återstår de anhörigas fråga: vem ska se till att det fungerar på Vasen?
Miljöpartiet har vid flera tillfällen och i olika sammanhang uppmärksammat bristerna i tillsyn och uppföljning av äldreboende för att påkalla åtgärder, men också förebygga framtida brister i tillsynen.
Det finns alltför många brister inom äldreomsorgen trots att vi formellt har trefaldig tillsyn av äldreomsorgen nämligen, genom stadsdelsnämnderna, äldrenämnden och socialstyrelsen. Ändå fungerar inte verksamheten i sin helhet som den ska. Förvaltningens granskning av Vasens äldreboende utgör inget undantag, trots att rapporten borde utgöra en viktig länk i tillsynskedjan dras inte korrekta slutsatser efter tillsynsbesöket.
I rapporten redovisas iakttagelserna från verksamhetens olika delar och många brister även av allvarlig karaktär konstateras, men flertalet av dessa leder inte till åtgärdskrav, sanktioner eller upphävande av avtal.
I socialstyrelsens föreskrift om kvaliteten och patientsäkerheten, SOSFS 2005:12, kap 5 § 1 handlar om egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring för att säkerställa att det finns rutiner för regelbundna uppföljningar, dokumentation m.m. Hur kommer det sig att en verksamhet som startat hösten 2008 fortfarande saknar tillfredställande interna verksamhetsrutiner?
Varför har inte alla boende fått individuella genomförandeplaner och varför är de som finns inte fullständiga, t.ex. saknas underskrifter av arbetsledare, kontaktperson, den äldre eller dennes företrädare samt förs inga kontinuerliga journaler.
Vid allvarliga missförhållanden kan även de anställda, enligt socialtjänstlagens 14 kap. 2 § (Lex Sarah), göra anmälan. Vid en anmälan ska stadsdelsnämnden omedelbart få kännedom om den. I granskningsrapporten redovisas att ”Verksamheten uppger att de inte haft någon anmälan sedan föregående uppföljning”, trots att vi genom de anhöriga fick veta om flertal brister i verksamheten och att en allvarlig brandincident har inträffat den 2 februari i år och nämnden inte fått någon information om den. I rapportens sid. 2 nämns att ”På Vasens vård- och omsorgsboende hålls regelbundna genomgångar av brandskyddsrutiner med personalen. All nyanställd personal får ta del av brandskyddsinformationen som också ingår i introduktionsprogrammet för nyanställda”. Då kan man undra hur en så pass allvarlig brandincident kunde inträffa? Kan det bero på brister i utbildning, underbemanning eller alltför täta personalbyten? Rapporten ger inte svar på det. Inte heller får nämnden veta vad som egentligen hände. Detta trots att tillsynen ligger ytterst under nämndens ansvar. Det är inte acceptabelt att händelsen göms bakom en konstlad ”sekretess/enskilt ärende”-argument och nämnden undanhölls viktig information om omständigheterna kring händelsen. Inte heller i den aktuella rapporten redovisas vad som egentligen har hänt. Däremot nämns i rapporten att någon brandövning eller evakuering av boende under 2009 inte har genomförts, utan att förklara orsaken.
Bemanningen på gruppboendet höll inte heller vad som utlovats i avtalet, men förvaltningen verkar vara nöjd med verksamhetsutövarens bättringslöfte.
Vi delar inte förvaltningens bedömning och slutsats att ”Vasens vård- och omsorgsboende huvudsakligen har en välfungerande verksamhet som dock präglas av övergången till ny regi”. Det väsentliga är - oavsett byte av personal/ledning eller andra omständigheter – att det ingångna avtalet följs och att de äldres trivsel, hälsa och säkerhet garanteras. Vi anser inte heller förvaltningens åtgärdskrav är av den kaliber som leder till avgörande förbättringar i verksamheten. Vår bedömning är att om verksamhetsansvarige inte informerat staden om brister i brandskyddsåtgärder, t.ex. om att brandlarmet inte fungerar, borde avtalet med hänvisning till avtalets punkt 5.23 om säkerhet antingen omförhandlas eller upphävas.
Med anledning av förslaget till byggnadsminnesförklaring av Stockholms Stadsbibliotek lämnade ersättaren Cecilia Önfelt (C), med stöd av ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M), ledamoten Agneta Isacsson (FP), vice ordföranden Lars Arell m.fl. (S), ledamoten Yildiz Kafkas (MP) och ledamoten Hans Enroth (V), följande särskilda uttalande:
Stadsbibliotekets två annex eller paviljonger mot Sveavägen används för närvarande till verksamheter som ligger långt från bibliotekets. Eftersom man saknar utrymmen för personalen och inte kan utöka biblioteksverksamheten på det sätt man skulle önska och behöva vore det intressant att pröva – ekonomiskt och verksamhetsmässigt – vad det skulle betyda att säga upp de nuvarande hyresgästerna för att i stället använda lokalerna som publikutrymmen för biblioteket.
Man kan tänka sig olika verksamheter som hörsal, utökning av barnbiblioteket, internet som skulle koppla ihop vårt stadsbibliotek med andra samlingar ute i världen, ett bok- och tidskriftskafé i den del av paviljongen som vetter ut mot parken och spegeldammen.
Om jag hade förslagsrätt skulle jag föreslå att en ändrad användning av paviljongerna, med avsikt att möjliggöra att de kunde inlemmas i biblioteksverksamheten, ska utredas av de berörda förvaltningarna på det sätt som nämnts ovan.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående användningen av allmän visstidsanställning i kombination med vikariat inom Norrmalms stadsdelsförvaltning. Diarienummer 2.3.-183/2010.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående samverkan mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och landstinget. Diarienummer 1.6.-227/2010.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning i enlighet med nämndens tidigare beslut i frågan.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående oseriösa hemtjänstföretag på Norrmalm.
· Vice ordföranden Lars Arell (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående vård- och omsorgsboendet Vasen. Diarienummer 1.2.1.-182/2010.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning. Den del av skrivelsen som rör ett enskilt ärende kommer att besvaras i sociala delegationen.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (MP) anmälde en skrivelse angående brandsäkerhet, personalomsättningen och nattbemanningen inom stadsdelens äldreomsorg. Diarienummer 2.4.-225/2010.
Skrivelsen bifogas protokollet, bilaga 1.