Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2008-06-18
Erik Tofft, som inkommit med ett medborgarförslag om att, istället för att bygga en kontorsdel i anslutning till Stockholm Waterfront, anlägga en elegant park, redogjorde närmare för sitt förslag. Han framhöll bl.a. att han är mycket positiv till hotell- och konferensdelen. Däremot är han helt emot den planerade kontorsdelen som han menade är alldeles för stor och egentligen helt onödig. Däremot skulle en elegant park i anslutning till konferensbyggnaden göra området extra attraktivt för både hotell- och konferensgäster och inte minst för stockholmarna, särskilt med tanke på att det i cityområdet finns få grönområden. Klarabergsgatan skulle kunna bli en paradgata med en ny vacker park i väster och Berzelii park i öster.
_________________________
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom (s) valdes att jämte ledamoten Petra Gardos Ek (m) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 24 juni 2008.
Anmäldes att protokoll från stadsdelsnämndens sammanträde den 22 maj 2008 justerats den 28 maj.
____________________________
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom (s) anmälde en skrivelse angående aktivitetsplanen.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående sortering av matrester från förskolor, äldreboenden och andra verksamheter i stadsdelsnämndens regi.
Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att dagordningen utökats med ett ärende angående komplettering och ändringar i delegationsbestämmelserna. Ärendet tas upp som punkt 6 B på dagordningen.
Ordföranden Hanna Broberg (m) informerade om att Alexander Saednia, chef för den för stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm gemensamma enheten för försörjningsstöd, i samband med dagens sammanträde kommer att informera om verksamheten vid Jobbtorgen. Informationen tas upp som punkt 2 B på dagordningen.
Dagordningen fastställdes.
__________________________
Alexander Saednia, chef för den för stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm gemensamma enheten för försörjningsstöd, informerade om Jobbtorgens verksamhet. I samband med årsskiftet inrättades fem Jobbtorg i Stockholms stad med placering i Farsta, Vårberg, Vällingby, Kista resp. på Södermalm. Verksamheten riktar sig till personer som uppbär försörjningsstöd, d.v.s. ekonomiskt bistånd, och syftar till att skapa förutsättningar för att den enskilde ska kunna försörja sig på egen hand. För att få möjlighet att ta del av Jobbtorgens tjänster fordras att den enskilde bedömts stå till arbetsmarknadens förfogande till minst 50 procent. Jobbtorgens uppdrag är i första hand att den enskilde ska komma ut på den öppna arbetsmarknaden och i andra hand kunna erbjudas lämplig praktikplats. För den som bedöms behöva extra stöd finns möjlighet att göra s.k. avrop av tjänster som tillhandahålls av andra utförare.
Av de personer som hittills varit aktuella vid stadens Jobbtorg klarar nu sammanlagt 1171 personer sin försörjning på egen hand. Ungdomar är den grupp som haft lättast att komma ut på arbetsmarknaden och 37 procent har nu arbete, i de flesta fall inom den privata sektorn. Nyanlända flyktingar har däremot haft mycket svårt att komma ut på arbetsmarknaden och endast 11 procent har hittills fått arbete.
I dagsläget är sammanlagt 4983 personer aktuella vid stadens Jobbtorg, varav 254 vid det Jobbtorg som betjänar stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm och Södermalm samt socialtjänstförvaltningens enhet för hemlösa. Av dessa 254 personer klarar nu cirka 80 sin försörjning på egen hand, fyra har påbörjat studier och nio personer är föremål för åtgärder inom ramen för Jobbtorgets verksamhet. Ett tiotal personer har av okänd anledning avbrutit sin kontakt med Jobbtorget. Någon mera noggrann utvärdering av Jobbtorgens verksamhet har ännu inte gjorts.
Jobbtorgen finansieras av de medel stadsdelsnämnderna tidigare tillförts för arbetsmarknadsåtgärder, vilket gör att det inom stadsdelsförvaltningarna finns små möjligheter att arbeta med den typen av åtgärder. Enligt Alexander Saednia finns det idag ett mycket bra samarbete mellan enheten för försörjningsstöd och det Jobbtorg man samarbetar med.
___________________________
Diarienummer 002-421/2008
Ett förslag om att inte bygga kontorsdelen till Stockholm Waterfront utan istället anlägga en elegant park anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut
Medborgarförslaget överlämnas till stadsbyggnadsnämnden. Förslag till beslut Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att överlämna förslaget till stadsbyggnadsnämnden.
________________________
Diarienummer 600-418/2008
Förvaltningen får i uppdrag att tillsammans med Micasa AB, fortsätta planeringen av renovering och omstrukturering av Vädurens vård- och omsorgsboende.
Förvaltningen får i uppdrag att införa inflyttningsstopp på Vädurens vård- och omsorgsboende.
Stadsdelsdirektören får i uppdrag att förlänga avtalet med Attendo Care AB fr.o.m. den 2008-11-18 t.o.m. 2009-11-17.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Ledamoten Hans Enroth (v) anmälde ett särskilt uttalande.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 maj 2008.
Fastighetsägaren Micasa AB har sett över renoveringsbehovet av den fastighet där Vädurens vård- och omsorgsboende är beläget. Resultatet visar att det finns behov av en genomgripande renovering. Verksamheten drivs sedan hösten 2002 på entreprenad av Attendo Care AB.
En renovering innebär troligen att fastigheten helt eller delvis behöver tomställas. Förvaltningen föreslår därför att verksamheten successivt trappas ner, vilket innebär att inflyttningsstopp införs och att de lägenheter som blir lediga tomställs. Förvaltningen bedömer att det inför en kommande evakuering är helt avgörande att behålla den kontinuitet i ledning och personalgrupp som idag finns och föreslår att avtalet med Attendo Care AB förlängs med ytterligare ett år.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Reservation
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Bifalla punkt 1 och 2 i förvaltningens förslag.
Avslå punkt 3 som innebär förlängning av driftavtalet med Attendo Care AB under renoveringstiden.
Därutöver anföra följande:
Vädurens vård- och omsorgsboende är i stort behov av en grundlig renovering och en sådan kan ta ganska lång tid. I förvaltningens tjänsteutlåtande anges inte ens en bedömning av hur lång tid en omfattande renovering av lokalerna kan ta. Inför en renovering är det rimligt att planera för inflyttningsstopp och att lägenheter som blir lediga tomställs. Däremot är det svårt att acceptera en förlängning av driftavtalet med Attendo Care AB då det inte behövs någon verksamhet att bedriva. Dessutom förklaras inte om Attendo Care AB ska fortsätta få samma ersättning under renovering, utan verksamhet som när verksamheten är i full drift? Inte heller vet vi om Attendo Care AB uppfyller de krav som har ställts på dem genom det gällande avtalet? Någon uppföljning av deras verksamhet har trots påminnelserna från Miljöpartiets sida inte redovisats.
Vi anser att nämnden inte bör förlänga avtalet med Attendo Care AB inför den omfattande renoveringen. Det kan inte vara svårt att utlysa en ny offentlig upphandling efter renoveringen, där även Attendo Care AB får delta i anbudsgivningen på lika villkor som andra intressenter. Detta inte minst för att förhindra att skattemedel används på felaktigt sätt.
Särskilt uttalande
Ledamoten Hans Enroth (v) lämnade följande särskilda uttalande:
Vänsterpartiet delar förvaltningens bedömning att det inför en kommande evakuering av de boende på Väduren är viktigt att behålla kontinuiteten i ledning och personalgrupp. Vi anser också att äldreboendet måste renoveras. Därför har vi anslutit oss till förvaltningens förslag till beslut.
Beslutet betyder att nämnden tvingas att förlänga avtalet med Attendo Care AB fram t.o.m. 2009-11-17. Vi kan notera att nu har all möjlig förlängning av avtalet utnyttjats.
I tjänsteutlåtandet har förvaltningen tolkat den brukarundersökning som gjorts att boende och närstående är nöjda med den verksamhet som nu bedrivs. Även om en viss förbättring har skett kan vi inte med bästa vilja utläsa ur undersökningen att boende och närstående är nöjda.
Av 117 boende i servicehuset har man tillfrågat 41 personer. Redan här är undersökningen bristfällig. Vad det gäller maten konstateras att många svarar att de varken är nöjda eller missnöjda. Sammanfattningsvis anser vi att svaren visar att maten endast är ätbar. Fritidsaktiviteterna får godkänt. Det vore intressant att veta vilka av dessa aktiviteter som sköts av frivilliga. Klart är att de boende uppskattar personalen mycket. Men genomgående i undersökningen upplever de att personalen har mycket bråttom och snabbt måste gå vidare. Man vill inte besvära den strängt upptagna personalen. Rättsäkerhet, kompetens och information får godkänt av de 41 (34 % av de boende) tillfrågade, ett minimikrav av en entreprenör.
Av de 13 boende på Bellevuegårdens demensboende har 10 personers anhöriga resp. goda män tillfrågats. Här kan bl.a. noteras att de boende ytterst sällan får möjlighet att komma ut på promenader.
Vad visar då undersökningen? Jo, Attendo Care är ett vinstdrivande företag som sätter effektivitet i första rummet. Man serverar billig och smaklös mat och sparar in på personalen.
Vänsterpartiet kräver att Vädurens vård- och omsorgsboende tas tillbaka i egen regi när avtalstiden för Attendo Care går ut. Det nyrenoverade Väduren ska bli en plats för äldre att trivas i och som ger dem vård och omsorg och god mat. Privata företag ska inte få ta ut stora vinstsummor genom att snåla på personal och servera dålig mat. Vi talar om vård och omsorg av människor som hela livet betalat in skatt för att trygga sin ålderdom.
Diarienummer 300-417/2008
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas till stadsbyggnadskontoret.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) samt ersättaren Cecilia Önfelt (c) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 juni 2008.
Norrmalms stadsdelsnämnd har 2006 uttalat sig över samrådsförslaget till översiktsplan för Nationalstadsparken – stockholmsdelen. Förslaget har nu bearbetats och ställts ut. De synpunkter som nämnden i sitt tidigare remissvar framhållit avsåg främst förbättrade gång- och cykelvägar till Bellevue och Hagaparken, eventuell flytt av bollplan i området och förslag om att ange markanvändning för f.d. bensinstationstomten för att säkra genomförandet av en idrottspark. Stadsbyggnadskontorets ställningstagande är att dessa frågor lämpligen behandlas i den skötsel- och utvecklingsplan som utarbetas inom staden i samband med utbyggnad av Norra Länken. Stadsdelsförvaltningen vidhåller att det är relevant att markanvändningen för f.d. bensinstationstomten anges i översiktsplanen. Det är en förutsättning för att den historiska parken i Bellevue ska kunna utvecklas enligt målsättningen för planen. Stadsbyggnadskontorets redovisning av hur nämndens synpunkter kommer att hanteras i detaljplanearbetet i övrigt är tillfredsställande.
Särskilda uttalanden
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet har vid behandlingen av remissvaret den 19 oktober 2006 yttrat sig om det stegvisa intrånget i Nationalstadsparken och försämringen av dess värden som ska skyddas. Syftet med bildandet av Nationalstadsparken är inte endast bevarande av områdets natur- och kulturvärden. Det krävs även att vi skyddar och vårdar miljön, samt restaurerar och återställer skadad miljö om vi ska nå miljökvalitetsmålen. De uteblivna insatserna för förstärkning av de hotade delarna av parken är ett stort problem. Vi anser att förhållandena inte har förändrats nu heller.
Den som lyssnade på miljöminister Andreas Carlgrens (c) tal vid en konferens om Nationalstadsparken i mars 2008 håller med om att ord och handling inte alltid överensstämmer. Där sa han att ”Grunden för att upprätthålla skyddet för Nationalstadsparken är att projekt inte ska bedömas vart och ett för sig, utan det är summan av projekten som ska bedömas”. Ändå tycks det inte bekymra den styrande majoriteten att genom ständigt strömmande enskilda detaljplaner sönderstyckas Nationalstadsparken och man ser absolut inte helheten. Tyvärr fortsätter man med de små stegens tyranni där man ständigt är framme och rycker och drar och vill exploatera små bitar av parken.
Saken blir inte bättre när miljöminister Andreas Carlgren (c) utlovar ett snabbt förslag till lagändring, av den del av miljöbalken som skyddar Nationalstadsparken mot intrång. ”Små, tillfälliga ingrepp som inte ger bestående skador ska få göras…”. När majoriteten vill genomföra lagstridiga projekt som riskerar naturskyddsområdenas bevarande ändrar man lagen för att till varje pris genomdriva dessa projekt. Lagändringen ska gälla redan från nästa årsskifte.
Förslaget till översiktsplan för Nationalstadsparken innebär att översiktsplanen genom zonindelning frångår helhetsperspektivet och behandlar frågan som vilken exploateringsplan som helst. Nationalstadsparken har ett högt bevarandeintresse och i översiktsplanen bör krafterna riktas mot förstärkning av Nationalstadsparkens svaga länkar, t.ex. s.k. getingmidjan som binder ihop parkens norra och södra delar. Det finns ett starkt behov av att ta fram en åtgärdsplan för hur naturvärdena i getingmidjan eller övrigt hotade delar av parken kan förstärkas.
Vid framtagande av många enskilda detaljplaner bevittnar vi ständiga intrång på Nationalstadsparken. Detta synsätt i planeringen undergräver hela idén med en Nationalstadspark. Det finns idag ett större behov av skyddsåtgärder för Nationalstadsparken än att genomföra små exploateringar här och var som i sin helhet innebär stora negativa effekter för dess framtida existens. Lokala särintressen får inte väga tyngre än grundsyftet med en Nationalstadspark.
Ersättaren Cecilia Önfelt (c) lämnade följande särskilda uttalande:
Centerpartiet i Stockholm har vid flera tillfällen framfört att denna plats vore en lämplig placering för Stockholms nya operahus. Det skulle betyda en storslagen entré från norr till vår huvudstad, höja värdet på den kommande bebyggelsen, samt helt och hållet stämma in i den ursprungliga idén för Hagaparken - natur och kultur i skön förening.
_____________________________
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 006-402/2008
Norrmalms stadsdelsnämnd delegerar, enligt 6 kap. 33 § kommunallagen, till handläggarna som är anställda vid Kontaktcenter Äldre direkt inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd att i enskilda ärenden biträda med handläggningen avseende frågor och lämna upplysningar inom äldreomsorgens verksamhetsområde och därvid i erforderlig omfattning få tillgång till paraplysystemet, i den del det avser äldreomsorgen, och Agresso webb samt i övrigt ge enskilda rådgivning och information.
Norrmalms stadsdelsnämnd träffar överenskommelse med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd om behandling av personuppgifter som krävs med anledning av punkt 1 ovan, i enlighet med bilaga 1, och uppdrar åt stadsdelsdirektören att träffa denna överenskommelse
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) samt ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 maj 2008.
Kommunfullmäktige kommer vid sitt sammanträde den 9 juni 2008 att föreslås besluta om att inrätta ett kontaktcenter, Äldre direkt. Verksamheten, som till en början kommer att organiseras inom Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd, ska bistå stadsdelsnämnderna med information och rådgivning i enskilda ärenden inom äldreomsorgen. Detta kräver att stadsdelsnämnderna, till handläggarna vid Äldre direkt, delegerar biståndshandläggarbehörighet i paraplysystemet och Agresso webb. Vidare måste en överenskommelse träffas mellan Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd och Norrmalms stadsdelsnämnd angående behandling av personuppgifter.
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att
stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Reservationer
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Avslå förvaltningens förslag till beslut.
I remissomgången har det framkommit så stora frågetecken om Äldre direkt att socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet i kommunfullmäktige inte anser att ärendet är tillräckligt utrett. Alla stadsdelsnämnder har inte heller varit med i remissomgången, vilket är olyckligt i en viktig stadsövergripande fråga.
Vårt partis förslag i kommunfullmäktige tillsammans med v och mp är att ärendet återremitteras och att stadsledningskontoret återkommer med ett förslag på en permanent organisation när den tekniska infrastrukturen är klar. Förslaget medför att resurser kommer att föras från stadsdelsnämnderna till en central resurs, vilket alltid måste vägas mot de fördelar som det innebär att bistå med rådgivning och handläggning lokalt. Vidare innebär förslaget att de stadsdelsnämnder som redan idag har en dålig ekonomi, riskerar att få en ännu värre situation kommande verksamhetsår. En grundlig utredning behöver därmed göras om hela kontaktcenterorganisationen, innan beslut om avtal på stadsdelsnämndsnivå kan tas.
Vi vill därför inte föregå beslutet genom att idag delegera beslut och träffa överenskommelser med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Vårt partis förslag i kommunfullmäktige tillsammans med s och mp är att ärendet återremitteras och att stadsledningskontoret återkommer med ett förslag på en permanent organisation när den tekniska infrastrukturen är klar. Vi vill därför inte föregå beslutet genom att idag delegera beslut och träffa överenskommelser med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.
Vi anser också att rådgivning om val av äldreboende ska ligga på biståndshandläggaren som känner den äldre och inte på en anonym telefonröst i Äldre direkt.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Vi reserverar oss mot detta beslut med hänvisning till socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterpartiets gemensamma yrkanden i äldrenämnden. Bildandet av en ny organisation, s.k. Äldre direkt, leder bara till att resurser tas från den redan underfinansierade äldreomsorgen. Samtidigt undrar vi varför man avskaffat flera medborgarkontor om man ändå kände behov av att ge information till olika kategorier av brukare? Medborgarkontoren är den mest resurseffektiva organisationen för att ge medborgarna en samlad informationsservice inom olika områden och skulle kunna utvecklas vidare istället för att läggas ner.
Diarienummer 000-355/2008
Delegationsbestämmelserna ändras och kompletteras i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 juni 2008.
Med anledning av att kommunfullmäktige fattat beslut om införande av vårdnadsbidrag fr.o.m. den 1 juli i år, krävs en komplettering av nu gällande delegationsbestämmelser. Förvaltningen föreslår därutöver att en ändring görs vad gäller rätt att fatta beslut om förtur till förskoleverksamhet.
Diarienummer 006-360/2008
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Yildiz Kafkas (mp) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 maj 2008.
Hösten 2007 beslutade kommunfullmäktige att införa valfrihetssystem för vård- och omsorgsboende i Stockholms stad. Av beslutet framgår att staden ska genomföra årliga entreprenadupphandlingar av de äldreboenden som drivs i kommunal regi.
Den första centralupphandlingen påbörjades i januari 2008 och beräknas vara avslutad i juni 2008. I föreliggande förslag föreslås att driften av elva boenden upphandlas under 2009.
För Norrmalms del innebär förslaget att upphandlingen av Riddargårdens vård- och omsorgsboende tidigareläggs och genomförs under 2009. Förvaltningen ser positivt på förslaget men anser att dagverksamheten i Klockhuset, med 30 platser för personer med demenssjukdom, ska ingå som en del i upphandlingen av Riddargårdens vård- och omsorgsboende.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att lämna följande yttrande över remissen:
Vi tar avstånd från stadens dogmatiska och toppstyrda centralupphandlingar av vård- och omsorgsboenden, som leder till att alla kommunala boenden ska vara upphandlade inom en femårsperiod. Det står helt klart att rätten att välja ett kommunalt boende inte ingår i den borgerliga kundvalsmodellen.
Konkurrensutsättningen skapar nya kostnader för kommunen, vilket tränger ut andra verksamheter om inte resurser tillförs. Dessa merkostnader bör de privata utförarna vara med och betala, istället för enbart belasta skattebetalarna.
Miljöpartiet reserverar sig mot beslutet med hänvisning till socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterpartiets gemensamma yttrande i äldrenämnden den 10 juni 2008.
”I första omgången av centralupphandling av entreprenaddrift, upphandlades 14 boenden. Nu föreslår man att ytterligare 11 boenden ska genomgå samma process. Detta sker i ett skede då den borgerliga majoriteten har sett den osäkra utvecklingen inom äldreomsorgen med personalnedskärningar, ökad personalomsättning och budgetunderskott inom äldreomsorgen under 2007. Att centralisera äldreomsorgen på det här sättet, medför många risker. Genom att fortsätta centralupphandla boenden släpper kommunen inte bara ifrån sig driften utan även stora delar av kontrollen av boendena. I ett sådant läge kan kommunen varken garantera kvaliteten av vården eller nivån på personalens kompetens. Inte heller kan kommunen övervaka och styra utvecklingen på marknaden av utbudet på äldreboenden. Vi anser att ansvaret bör vara lokalt och att boendena är kvar och utvecklas i kommunal regi. Om det finns skäl att upphandla ska stadsdelsnämnderna vara suveräna att fatta besluten. Under denna mandatperiod kommer den borgerliga majoriteten ha upphandlat cirka 60 äldreboenden, vilket motsvarar nästan samtliga kommunala äldreboenden i staden. Med andra ord kommer detta att leda till att det blir allt fler stadsdelar som kommer att gå samma öde till mötes som Kungsholmens och Älvsjös stadsdelsnämnd, med inga kommunala boendealternativ kvar att välja. Att den borgerliga majoriteten i samma anda talar om mångfald och valfrihet för de äldre är lurendrejeri och oansvarigt. Ökad valfrihet för den enskilde är i grunden bra, men då måste det också finnas kommunala alternativ om valet ska vara reellt. De borgerligas iver att upphandla tycks vara mer primär än de äldres verkliga möjligheter att välja bland både kommunala och andra boendealternativ. En annan aspekt som kan komma att bli betydelsefullt för stadsdelarna, är att de vård- och omsorgsboenden som drivs av privata utförare inte kan avvecklas eller omstruktureras av staden under avtalsperioden, även om man finner att det finns ett sådant behov i en specifik stadsdel. Däremot går detta att ordna i de boenden som drivs i kommunal regi. Men när de kommunala alternativen sakta försvinner, hamnar staden i en låsningseffekt. Även om exempelvis fler gruppboendeplatser skulle behövas i en stadsdel, så kan inte kommunen tillgodose detta behov förrän avtalet löpt ut med den privata utföraren. Med andra ord är ärendet motsägelsefullt och det finns stora och viktiga frågeställningar som inte är utredda. Med uteblivet kommunalt utföraransvar kan man inte tala om valfrihet.”
Diarienummer 102-293/2008
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) samt ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 29 maj 2008.
Stadsrevisionen har överlämnat revisionsberättelse för 2007 till stadsdelsnämnden för yttrande. Sammanfattningsvis bedömer revisionskontoret att Norrmalms stadsdelsnämnds ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat för året är tillfredsställande. Nämnden har nått de av kommunfullmäktige beslutade målen och uppfyllt sina egna mål. Revisionskontoret bedömer också att stadsdelsnämndens styrning, uppföljning och kontroll är tillräcklig. Arbetet med den interna kontrollen har dock inte varit tillräcklig under året.
Bokslut och räkenskaperna är inte helt rättvisande då dessa inte följer den kommunala redovisningslagen och god redovisningssed, men stadsdelsnämnden har följt stadens regler för redovisning.
Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom m.fl. (s) lämnade följande särskilda uttalande:
· Sjukfrånvaro kan vara en viktig indikator på att arbetsmiljön inte är tillfredsställande. Det är dessutom inte bara ekonomiskt påfrestande för nämndens ekonomiska situation utan även resursslöseri av personalens humankapital. I vår förvaltning har sjukfrånvaron ökat markant från 0,3 % till 9,4 %. Vilka är förklaringarna till ökningen och vilka åtgärder ska förvaltningen genomföra för att åter sänka sjukfrånvaron?
· Revisionskontoret skriver i sin revisionsberättelse att det under år 2007 har uppstått budgetproblem inom hemtjänsten pga. (genomförda) och kommande avknoppningar. Varför har förvaltningen inte kommenterat detta i sitt tjänsteutlåtande?
· Revisionskontoret skriver vidare i sin revisionsberättelse att nämndens verksamhetsberättelse inte ger information om kommunfullmäktiges mål om tak-över-huvudet-garantin har uppnåtts. Hur många hemlösa har fått avslag på sin ansökan om logi av Norrmalms stadsdelsförvaltning?
Även om revisionskontoret bedömer att stadsdelsnämndens styrning, uppföljning och kontroll är tillräcklig så att bedömer de också att den interna kontrollen inte varit tillräcklig under året. Vi socialdemokrater har under hela verksamhetsåret 2007 och första och andra kvartalet av 2008 påpekat vid ett fler tillfällen att den borgerliga majoritetens styrning och ledning kännetecknas av rycklighet och förvirring. Revisionsberättelsen för verksamhetsåret 2007 bekräftar våra farhågor.
Revisionskontoret kommer med allvarlig kritik i sin årsrapport 2007. Förutom anmärkningen på bristerna i internkontrollplan som miljöpartiet redan tidigare påpekat anser vi att det är oacceptabelt att bokföra investeringskostnader på ca 10 miljoner kr på resultaträkningen. En uppföljningsbar kontrollplan som omfattar hela verksamheten bör för förvaltningen vara en prioriterad fråga. Vi förutsätter att den politiska majoriteten vidtar de nödvändiga åtgärderna för att undanröja de övriga bristerna som revisionskontoret uppmärksammar.
Diarienummer 006-320/2008
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 juni 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till förskolepeng för kommunala förskolor och familjedaghem. Enligt förslaget ska en förskolepeng motsvarande 77 % av förskoleschablonen införas den 1 januari 2009.
Förvaltningen ser svårigheter i att klara en förskolepeng i storleksordningen 77 % av schablonen, utan tillskott från andra verksamhetsområden. Enligt förvaltningens beräkningar motsvarar kostnaderna som föreslås ligga utanför pengen ca 25 % av schablonen. För Norrmalms del bör pengen därför ligga på som högst 75 % av schablonen och eventuellt ytterligare någon procentenhet lägre om stadsdelsnämnden ska kunna ha ett visst handlingsutrymme att fatta ekonomiska beslut nära verksamheten.
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Vi anser att stadsdelsnämnderna ska ha kvar möjligheten att fördela resurser mellan olika verksamhetsområden för att tillgodose de lokala behoven. En centralt beslutad peng kan i en storstad som Stockholm aldrig bestämmas till ett belopp som passar alla områden. Vi är motståndare till pengsystemet som urholkar stadsdelsnämndernas rådighet över resurserna och därmed minskar medborgarnas möjlighet till delaktighet i den lokala demokratin.
Ingen förälder kan ställa en privat driven förskola till svars för utebliven plats, men det kan man göra med kommunen. Förslaget att avskaffa ersättningen för barnomsorgsgarantin blir därför att konkurrensneutraliteten minskar, tvärtemot vad stadsledningskontoret hävdar.
Förslaget att avskaffa ersättningen för barnomsorgsgarantin måste tillbakavisas, om kommunen ska ha kvar någon som helst trovärdighet när det gäller lika villkor för utförare.
Delvis godkänna förvaltningens förslag till beslut.
I arbetet med att säkra och höja kvaliteten i stadens förskolor är det självklart att en stor del av de avsatta medlen ska tilldelas verksamheterna. Förskoleverksamheten behöver ökade resurser för att ha möjlighet att arbeta med såväl kvalitetsutveckling som små barngrupper. Om grupperna inte ska bli större behöver staden satsa på förskolan och skjuta till mer pengar.
Inrättandet av förskolepeng innebär att den borgerliga majoriteten inte längre låter stadsdelsnämnderna ta ansvar för kvaliteten i sina verksamheter. Förskolepengen utgår ifrån att behoven inom förskolan är likadana oavsett vilka barnen är, oavsett förskola och oavsett stadsdelsnämnd. Pengsystemet försvagar stadsdelsnämndernas handlingsutrymme och att göra prioriteringar, omfördela pengar och styra den verksamhet som vi, som lokala politiker, är ansvariga för.
Förslaget om att tillägget för barnomsorgsgarantin ska tas bort är oseriöst. Motivet att därmed skapa konkurrensneutralitet mellan egenregi och fristående förskolor är direkt vilseledande. De kommunala förskolorna har det yttersta ansvaret för att erbjuda stadens barn en förskoleplats och kan aldrig säga nej till barn som kräver särskild omsorg. Staden och de kommunala förskolorna har också ansvaret för att barnomsorgsgarantin hålls. De enskilda förskolorna har däremot inte samma skyldigheter som de kommunala att erbjuda platser och heller inga krav att delta i stadens kösystem för förskolan. Situationen för kommunala och enskilda förskolor skiljer sig alltså åt.
Förskolepengen innebär en risk för försämring av den lokala demokratin, eftersom stadsdelsnämndernas rådighet minskar genom förslaget. Detta är ett sätt för den borgerliga majoriteten att minska stadsdelsnämndernas inflytande, och på sikt även medborgarnas möjlighet till delaktighet i den lokala demokratin.
Diarienummer 006-326/2008
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till utökade riktlinjer för stadens tobakstillsyn.
Förvaltningen är positiv till förslaget som innebär en konkretisering och ett förtydligande av hur tillsynsarbetet i praktiken ska bedrivas. Kommunens tillsyn över tobaksförsäljning ska, enligt tobakslagen, i första hand vara inriktad på information om lagens bestämmelser och rådgivning till näringsidkare med försäljning av tobaksvaror. Kommunen har dock möjlighet att vidta sanktionsåtgärder i de fall det visar sig att tobakslagens bestämmelser inte efterlevs. De förslagna riktlinjerna ger en god vägledning inför beslut om eventuella sanktioner.
Diarienummer 006-327/2008
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 juni 2008.
Riksdagen beslutade i december 2007 att Apoteket Aktiebolag inte längre ska ha ensamrätt att bedriva detaljhandel med receptfria nikotinläkemedel. I mars i år infördes en ny lag som reglerar handeln med dessa läkemedel. Enligt den nya lagen ska kommunen svara för tillsyn över nikotinläkemedelsförsäljningen. Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder med anledning av ett förslag till ansvarsfördelning och riktlinjer för stadens tillsynsarbete.
Förvaltningen är positiv till förslaget, som bl.a. innebär att stadsdelsnämnderna fr.o.m. den 1 januari 2009 ska ansvara för tillsynen och att socialtjänstnämnden ska svara för samordning, information, utbildning och stöd till stadsdelsförvaltningarna i det praktiska tillsynsarbetet.
Diarienummer 006-328/2008
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2008.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag om införande av en stadsövergripande gemensam IT-service. Detta ska realiseras stegvis, i en första etapp för stadsdelsnämnder och utbildningsnämnden, genom att verksamheten konsolideras och läggs ut på entreprenad avseende tjänsterna lokal serverdrift, servicedesk/helpdesk samt arbetsplatssystem.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget men anser bland annat att det är otydligt hur beställarorganisationen ska utformas.
Ordföranden Hanna Broberg (m) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Översynen av stadens administration som skulle effektivisera administrationen till förmån för kärnverksamheterna har övergått till en omfattande förberedelse för upphandling av hela serviceförvaltningen.
Några nya beräkningar av de effektiviseringsvinster som antas bli följden av centraliseringen och upphandlingen har inte redovisats och inte heller har centraliseringen av löneadministrationen utvärderats när det gäller kostnader och kvalitet.
Vår uppfattning är att det finns stora vinster med en lokal administration som tillgodoser specifika verksamhetsbehov, men att den självfallet ska förenas med tekniska lösningar som är effektiva. Vi är därför positiva till försök med viss gemensamt IT-service under förutsättning att det inte ger lägre kvalitet, högre kostnad eller syftar till att upphandla verksamheten. Samma krav på likvärdig service och tillgänglighet måste ställas som idag, vilket förutsätter god verksamhetskunskap. Risken finns dock att de speciella behoven som inte tillgodoses av centrala lösningar blir för dyra för förvaltningarna om övrig IT-drift är centraliserad. Sådana försök måste därför utvärderas innan de införs permanent i staden.
Diarienummer 006-422/2008
Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde ett särskilt uttalande.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av en motion från Jan Valeskog (s) som bl.a. föreslår att planarbetet för Norra Stationsområdet ska inriktas på att tillgodose behoven av bra utemiljöer för barn och ungdomar och att idrottsparken ska finnas kvar i planeringen. Han föreslår också att en del båtuppställningsplatser i Bellevueparken tas bort och att de delar som frigörs utnyttjas för att anlägga en större badplats.
Stadsdelsnämnden har i ett ärende till stadsbyggnadsnämnden påtalat behovet av bl.a. en bra utemiljö för barn och att det också behövs två fullstora bollplaner i idrottsparken och en lika stor yta för spontanidrott. Det finns nu en referensgrupp inom förvaltningen som i dialog med stadsbyggnadskontoret och framtida byggherrar kommer att följa den fortsatta planeringsprocessen av Norra Stationsområdet.
Miljöpartiet uppskattar förvaltningens ansträngningar för att uppmärksamma behovet av bra utemiljöer för barn och ungdomar och förvaltningen har även framfört behovet av bollplaner och yta för spontanidrott.
Vi beklagar dock att den referensgrupp som bildades inom förvaltningen för planeringen av Norra Stationsområdet består endast av tjänstemän. I en tidigare skrivelse hade miljöpartiet efterlyst en fördjupad lokaldemokrati genom att vid framtagandet av större planärenden såsom Norra Stationsområde involvera de boende i Norrmalm. Om vårt förslag hade gått igenom skulle de synpunkter som motionären framför få ett folkligt stöd och därmed leda till en större lyhördhet hos planerarna.
Diarienummer 507-404/2008
Ansökan om tillstånd för alkoholservering inom- och utomhus till kl. 01.00 tillstyrks.
Restaurang Julén Café, Västmannagatan 54, har ansökt om tillstånd för alkoholservering inom- och utomhus till kl. 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 507-424/2008
Ansökan om utökad serveringstid utomhus till kl. 02.00 tillstyrks.
Restaurang Hirschenkeller, Blekholmsterrassen 15, har ansökt om utökad serveringstid utomhus till kl. 02.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Anmälan godkänns.
Protokoll från sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 16 juni 2008 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (m) föreslog att stadsdelsnämnden skulle godkänna anmälan.
Portokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 11 juni 2008 anmäldes.
____________________
Diarienummer 100-442/2008
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2008.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. maj 2008 samt en bedömning av kostnaderna för resten av året. Totalt beräknas ett underskott på 11,0 mnkr.
Följande beslut anmäldes:
Av avdelningschefen Margareta Forsslund avgivna yttranden till Lotteriinspektionen med anledning av ansökan om värdeautomatspel.
Av avdelningschef Margareta Forsslund avgivna yttranden till socialtjänstförvaltningen med anledning av ansökningar om alkoholserveringstillstånd.
Följande handlingar anmäldes:
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län angående avslutad tillsyn av Riddargården avd. 2, 3 och 5. Diarienummer 602-205/2008.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om tillstånd för Frösunda LSS AB att bedriva enskild verksamhet vid Frösunda Dalagatan, dagligt verksamhet. Diarienummer 602-382/2008.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län om upphörande av tillstånd för Stiftelsen Rådmanshemmet att bedriva enskild verksamhet vid Rådmanshemmet, Rådmansgatan 46, p.g.a. att verksamheten upphört. Diarienummer 602-396/2008.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län med anledning av klagomål från enskild angående verksamheten vid Riddargården. Diarienummer 001-394/2008.
Beslut från länsstyrelsen i Stockholms län angående tillsyn av LVM-anmälningar samt förvaltningens redogörelse för vilka åtgärder som vidtagits för att förbättra handläggningen. Diarienummer 502-241/2008.
Beslut från Socialstyrelsen angående utvecklingsmedel för satsningar för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden. Diarienummer 504-59/2008.
Stockholm en stad för alla … utom för hörselskadade. Rapport från Hörselskadades förening i Stockholm om tillgängligheten för hörselskadade i Stockholms stad. Diarienummer 001-412/2008.
Avsägelser och fyllnadsval. Utdrag ur protokoll fört vid kommunfullmäktiges sammanträde den 26 maj 2008, § 15.
Brukarundersökning på Vädurens servicehus och Bellevuegårdens gruppboende. Diarienummer 602-411/2008.
Inkomna diarieförda handlingar under perioden 13 maj t.o.m. 9 juni 2008.
· Tjänstgörande ersättaren Caroline Dahlbom (s) anmälde en skrivelse från socialdemokraterna angående revidering av aktivitetsplanen. Diarienummer 005-467/2008.
Skrivelsen överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
· Ledamoten Yildiz Kafkas (mp) anmälde en skrivelse angående sortering av matrester från förskolor, äldreboenden och andra verksamheter i stadsdelsnämndens regi. Diarienummer 399-466/2008.