Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2011-11-24
En mötesdeltagare undrade, mot bakgrund av stadens beslut att stoppa nya upphandlingar av äldreboenden, vad som händer med den planerade upphandlingen av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende och med de avtal som ännu inte tecknats, t.ex. vad gäller driften av Vasens vård- och omsorgsboende. Han efterlyste också politiska kommentarer till den uppkomna situationen.
Ordföranden Hanna Broberg (M) informerade om det aktuella läget och uppgav bl.a. att stadsledningskontoret fått i uppdrag att se över frågan om införande av äldrepeng och tillämpningen av lagen om valfrihet (LOV) inom vård- och omsorgsboende. Vad gäller de boenden där tilldelningsbeslut fattats men avtal ännu inte tecknats är läget än så länge oklart. Flera förtroendevalda kommenterade den situation som uppstått till följd av beslutet om att tills vidare stoppa upphandling av vård- och omsorgsboenden.
Ytterligare en mötesdeltagare tog upp frågan om upphandling inom äldreomsorgen och poängterade bl.a. att det är kommunens uppgift att se till att verksamheten håller hög kvalitet oavsett arrangör. Han frågade sig också vad som händer med våra skattepengar när driften av verksamheten överlåts till riskbolag.
Louise Lindström, ordförande i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor, framhöll att den problematik med bristande omvårdnad som finns inom äldreomsorgen även gäller inom omsorgen om funktionshindrade och olika typer av boenden. Hon kommenterade också ett antal frågor som tagits upp på rådets senaste sammanträde och hänvisade till den skrivelse som bifogats sammanträdesprotokollet och som rör frågan om underfinansiering av den verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning.
______________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) valdes att, tillsammans med ordföranden Hanna Broberg (M), justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 30 november 2011.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 27 oktober 2011 justerats den 1 november 2011.
___________________________
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående upphandling av Väderkvarnens respektive Vasens vård- och omsorgsboende samt en skrivelse angående verksamhetsuppföljning av Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.
Dagordningen fastställdes.
_____________________________
Diarienummer 1.1.-618/2011
Stadsdelsnämndens beslut
Sammanträdesdagar för år 2012 fastställs i enlighet med förvaltningens förslag.
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 november 2011.
Enligt stadsdelsförvaltningens förslag kommer stadsdelsnämndens sammanträden under år 2012 att äga rum en gång i månaden med undantag av januari och juli månad. Samtliga sammanträden, utom årets första, föreslås börja kl. 18.00 och äga rum i Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N. Budgetberedningen föreslås sammanträda en vecka före nämndens sammanträde.
Förslag till beslut
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
____________________________
Diarienummer 1.5.1.-475/2011
1. Bifalla remissen.
2. Därutöver anföra följande:
I kommunstyrelsens förslag återfinns att ett av målen för budget- och skuldrådgivning ska vara att erbjuda professionellt råd och stöd.
Förvaltningen föreslår att ordet professionellt stryks därför att det inte framgår vad som avses med professionellt. Vi anser att i stället för att stryka ordet ska begreppet klargöras.
För övrigt instämmer vi i förvaltningens svar.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 oktober 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från samtliga stadsdelsnämnder samt från socialtjänstnämnden med anledning av ett förslag till riktlinjer för stadens budget- och skuldrådgivning.
Vice ordföranden Anita Lindskog (S) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Shadi Larsson (MP) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Beslutsgång
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med Socialdemokraternas förslag.
Reservation
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
1. Som svar på remissen i huvudsak hänvisa till förvaltningens tjänsteutlåtande.
Det är bra att riktlinjer tas fram, för att säkerställa likabehandling i staden. Det är också klokt med mål om att budget- och skuldrådgivningen ska medverka till att förebygga överskuldsättning och bidra till att motverka hemlöshet. Men målen skulle behöva förtydligas och helst kopplas till indikatorer som kan följas upp i stadens integrerade ledningssystem (ILS), dvs. att man faktiskt mäter resultatet av insatserna.
Det står i förslaget till riktlinjer att det är viktigt att råd och stöd kan erbjudas inom rimlig tid, följt av att ”väntetiden inte bör överstiga tre månader”. Men dels är tre månader en orimligt lång tid för den som redan är allvarligt skuldsatt – det är en tid som kan betyda väldigt mycket för att förhindra ännu allvarligare följder. Två veckor eller maximalt en månads väntetid skulle vara mycket rimligare. Dels används uttrycket ”bör”, när man i stället borde säga att väntetiden ”ska” inte överstiga en viss tid.
Avsnitten om förebyggande arbete är mycket korta och skulle behöva utvecklas betydligt. Också här är det bättre att säga att stadsdelsnämnderna
”ska” (inte bör) inventera behovet av informationsinsatser, men det behöver också läggas till krav om att informationsinsatser också ska genomföras.
Mycket går att utveckla inom det förebyggande arbetet, exempelvis att budget- och skuldrådgivare finns tillgängliga någon kväll i veckan där stadsdelsinvånarna finns, t. ex. bibliotek, affärscentrum och fritidsgårdar. Det går att utveckla samarbete med ideellt arbetande juristnätverk som också kan erbjuda rådgivning för medborgarna.
I förslaget saknas ett barnperspektiv. Till exempel när det handlar om att kartlägga den rådsökandes situation är det viktigt att ta reda på om barn finns i hushållet, hur dessa kan påverkas av situationen och hur de kan nås av eventuellt stöd.
Generellt är språket i förslaget till riktlinjer lättillgängligt, vilket är bra. Dock används inte numera uttryck som att en person ”lider av ett handikapp”, det bör bytas ut mot ”personer med funktionsnedsättning”. Det är även onödigt att utgå från att den rådsökande är en ”han” det går lika bra att säga ”den” eller ”personen”.
Diarienummer 1.5.1.-572/2011
1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Paragrafen justeras omedelbart.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) reserverade sig mot beslutet.
Ärendet Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 november 2011.
Förvaltningen är positiv till förslaget och delar uppfattningen att det inte är värdigt och humant att äldre människor, som kanske levt ihop i många år, ska behöva skiljas åt i de fall en av dem behöver insatser i form av särskilt boende.
Ordföranden Hanna Broberg (M) ställde förslagen mot varandra och fann att stadsdelsnämnden hade beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att:
Vi ser det som mycket positivt att denna rätt till fortsatt gemensamt boende nu kan komma till stånd, även i andra boendeformer. Vi ansluter oss till förvaltningens tjänsteutlåtande.
________________________
Diarienummer 1.5.1.-512/2011
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) lämnade ett särskilt uttalande.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 november 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till evenemangsstrategi för Stockholms stad. Det övergripande målet för strategin är att Stockholm år 2030 ska vara en evenemangs- och upplevelsestad i världsklass.
Förvaltningen är positiv till strategin och instämmer i att stadens agerande behöver samordnas bättre samt att den s.k. evenemangslotsen behöver marknadsföras.
1. Avslå förvaltningens förslag till yttrande och istället avge följande yttrande till kommunstyrelsen:
Den strategiska prioriteringen måste först upprättas på politisk nivå innan
evenemangslotsen marknadsförs. Risken om inte detta görs är att evenemangsstödjandet riskerar bli en ”evenemangslekstuga” där enskilda events får stöd utan reell samordning. Dessutom finns det möjlighet för enskilda nämnder och bolag i staden att stödja evenemang inom ramen för sin ordinarie budget som riskerar ta resurser från övrig verksamhet såsom:
- vård
- skola
- omsorg.
Istället för att enbart ha en positiv inställning till alla typer av event oavsett om det får negativa konsekvenser för stockholmarna (t.ex. i form av avspärrningar, trafikstockningar, arenainvesteringar, kostbara polisinsatser m.m.) borde man prioritera utifrån hur man önskar utveckla Stockholm.
Strategiskt skulle en tydligare prioritering kunna ske utifrån;
1. Investeringsevenemang
I syfte att skapa framtida arbetstillfällen t ex genom att satsa gentemot spetsforskning och kunskapsintensiva verksamheter där vi i Stockholm besitter hög kompetens. Exempel på detta är IT (Kista), life science (Karolinska/Hagastaden), finanssektorn och miljöbyggande.
2. Konsumtionsevenemang
Evenemang som påverkar stockholmarna positivt t.ex. genom kultur och idrott.
Investeringsevenemang måste man satsa på då det skapar resurser medan
konsumtionsevenemang satsar man på om det finns pengar över när de grundläggande behoven som vård, skola och omsorg har tillfredsställts.
Att försöka påverka stockholmarna, som ofta är kloka nog att inte låta sig påverkas (t.ex. när det gällde Stockholms OS-kandidatur), är bara att kasta bort skattemedel som behövs till vård, skola och omsorg.
Vi ställer oss positiva till att marknadsföra ”The Capital of Scandinavia” men motsätter oss det storhetsvansinne som användningen av vissa marknadsföringsslogans ger uttryck för. Ett exempel på ett sådant är ”en stad i världsklass” som bara ger ett löjligt och omoget intryck.
Sammanfattningsvis bör poängteras att, även om vi i likhet med förvaltningen anser att en evenemangslots behövs, anser vi att den strategiska målsättningen och prioriteringen bör utredas och konkretiseras bättre innan beslut tas om att marknadsföra evenemangslotsen.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Hanna Broberg m.fl. (M) lämnade följande särskilda uttalande:
Om staden ska nå evenemang i världsklass krävs det att varje evenemang särskiljs och att de attraherar turister och andra i konkurrens med andra stora städer.Då går det inte att kommunicera genom ett varumärke. Att överge de väl inarbetade varumärken som ryms inom stadens organisation idag skulle innebära förluster som går att mäta i ansenliga ekonomiska summor.
Vi anser också att staden måste förtydliga samverkan med ideella organisationer i sin evenemangsstrategi. Det handlar både om att attrahera stora arrangemang och engagera stockholmarna. Många mycket stora evenemang bottnar i ideella organisationer – World Scout Jamboree drog 40 000 unga deltagare från 156 länder och lika många dagbesökare till Kristianstad i somras. Dreamhack som just nu äger rum på Elmiamässan i Jönköping räknar med 20 000 deltagare. Under sitt kulturhuvudstadsår 2014 kommer Umeå att stå värd för KFUM:s världsungdomsfestival med 10000 deltagare. Rotary och Lions världskongresser drar 20 000-30000 deltagare. Många av de största och bredaste kultur- och idrottsevenemangen är i grunden ideella. Peace & Love, Hultsfredsfestivalen, Gothia Cup och Partille Cup är eller har varit viktiga delar av sina städers varumärken.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade följande särskilda uttalande:
Miljöpartiet är i likhet med förvaltningen positiv till att Stockholms stad utarbetar en strategi för att utvecklas som evenemangsstad. Det ligger ett stort värde i att identifiera ett antal kärnvärden som bidrar till att positionera staden och som gäller långsiktigt över flera mandatperioder. De kärnvärden som anges i strategin – Stockholms miljö och natur, Stockholm som kunskapsregion och Stockholm som kreativ region – är mycket välfunna, på så vis att de har ett brett politiskt stöd och ligger i linje med Vision 2030.
Det är också välkommet att Stockholm både anger specifika målgrupper för strategin och pekar ut aktörer som det är viktigt att förstärka samarbetet med.
Med särskilt avseende på ambitionen att positionera Stockholm som kunskapsregion – ett kärnvärde som i strategin formuleras som ”Stockholms ledande spetskompetens” – saknas dock ett resonemang kring en mycket central potentiell samarbetspartner: högskolesektorn.
I Stockholms län finns 20 universitet och högskolor, varav de flesta helt eller delvis ligger inom stadens gränser. Dessa lärosäten bidrar på flera sätt till regionens ekonomiska och sociala utveckling. I det här sammanhanget är det särskilt betydande att de internationellt sett mest framgångsrika av dem – Stockholms universitet, Karolinska institutet och KTH, samtliga med verksamhet i eller omkring Norrmalm – utgör grunden för Stockholms tydliga profil inom de områden som pekas ut i förslaget till evenemangsstrategi: IT, life science och miljöteknik. Detta är i sig en tillräcklig anledning att involvera dem i stadens arbete med att attrahera evenemang som bidrar till att ytterligare positionera Stockholm i det avseendet.
Det ska också påpekas att Stockholms lärosäten för närvarande genomgår en avinternationaliseringsprocess, som på sikt hotar regionens starka ställning som kunskaps- och innovationsregion. Sedan regeringen införde studieavgifter har antalet utomeuropeiska studenter i regionen minskat med uppskattningsvis cirka 90 procent. För att vända den trenden krävs en mängd insatser på den regionala nivån, varav flera handlar om att stärka profileringen av Stockholm som kunskapsregion.
Miljöpartiet vill därför lyfta fram ett antal möjliga åtgärder som kan rymmas inom ramen för den föreslagna handlingsplanens åtta steg, och som samtliga syftar till att utveckla samarbetet med högskolorna och stärka Stockholms position som evenemangsstad inom IT, life science och teknik:
Steg 1: Att i den planerade styrgruppen inkludera representanter med insyn i högskolesektorn, exempelvis från Stockholms Akademiska Forum, samarbetsorganisationen mellan Stockholms stad och Stockholms lärosäten.
Steg 4: Att i samarbete med högskolerepresentanter utarbeta en långsiktig aktivitetsplan för att attrahera strategiska evenemang i anslutning till Nobelfestligheterna. Ett av flera exempel på sådana evenemang är den årliga internationella konferensen Knowledge Cities World Summit.
Steg 5: Att bland de föreslagna benchmarkobjekten även inkludera Melbourne, som har arbetat framgångsrikt med att positionera sig som en internationellt konkurrenskraftig kunskapsregion.
Steg 6: Att utöver näringsliv, sponsorer och evenemangsindustri även tydligt peka ut högskolorna som samarbetspartners.
Steg 7: Att aktivt involvera studenter och forskare samt deras organisationer för att på så vis engagera dessa grupper som ambassadörer för Stockholm som kunskapsregion och mobilisera dem inom arbetet med att attrahera strategiska evenemang till regionen.
Diarienummer 1.5.1.-513/2011
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 oktober 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till kommunikationsprogram för Stockholms stad 2012-2015. I programmet föreslås följande fyra mål för kommunikationen: Stockholms stads kommunikation är tillgänglig och tydlig, Stockholms stad är en kommunicerande organisation, attityden till visionen om ett Stockholm i världsklass och den växande staden är positiv, förtroendet för varumärket Stockholms stad är starkt.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till det föreslagna kommunikationsprogrammet, men anser att stadens starka varumärken som exempelvis Stockholms stadsteater och Liljevalchs, ska få fortsätta att vara egna varumärken både vad gäller budskap och grafisk profil.
Vi ställer oss huvudsakligen positiva till förslaget om kommunikationsprogrammet, bra är också förslaget om de 4 målen som presenteras.
Dock vill vi starkt betona vikten av att både Stockholms Stadsteater och Liljevalchs konsthall, såväl som Kungliga Dramatiska teatern och Kungliga Operan även i fortsättningen får behålla sina varumärken och egna grafiska profiler.
Ytterligare en synpunkt är att det saknas en definition av begreppet: ” ett Stockholm i världsklass”. Vad skall vi jämföra Stockholm med, vilka städer menas här? Det saknas substans i uttrycket ”ett Stockholm i världsklass”. Här behövs en klargörande definition.
Särskilt uttalande
Ledamoten Agneta Isacsson (FP) lämnade följande särskilda uttalande:
Det är problematiskt att kommunikationsprogrammet inte innehåller undantag för verksamheter som idag har ett starkt varumärke.
Bland dessa kan bl.a. nämnas Stockholms stadsteater, Kulturhuset, Adolf Fredriks Musikskola, Norra Real, Liljevalchs konsthall och Stockholms Stadsmuseum som sedan lång tid har inarbetade varumärken. Att införliva dessa varumärken i stadens koncept innebär stora risker för verksamheterna och det är märkligt att ingen konsekvensanalys av detta har gjorts.
Att St: Erik ska användas i stadens kommunikation är bra, men det är värdefullt att fortsätta använda inarbetade varumärken vid sidan om. Exempelvis kan sponsorarbetet lida stor skada då företag vill hitta en specifik avsändare att associera sig med.
Om staden ska få viktiga evenemang krävs det att varje evenemang särskiljs och att de attraherar bl.a. turister i konkurrens med andra stora städer.Då går det inte att kommunicera genom ett enda varumärke. Att överge de väl inarbetade varumärken som ryms inom stadens organisation skulle innebära stora förluster.
Många aktörer använder sig av en varumärkesstrategi med s.k. dottermodermärke. Så borde även staden arbeta.
Det är avslutningsvis bra att stadens bolag ska ha fortsatt möjlighet till att profilera sig genom egna varumärken, men detta bör även gälla för andra verksamheter.
_______________________________
Diarienummer 1.5.1.-460/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 19 augusti 2011.
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bl.a. Norrmalms stadsdelsnämnd med anledning av ett förslag till program för kvalitetsutveckling i Stockholms stad. Programmet innebär bl.a. att stockholmarnas synpunkter ska värdesättas, tillvaratas och utgöra en viktig grund för kvalitetsutveckling, samt att ledningen på alla nivåer ska ha ett tydligt och ansvartagande ledarskap och prioritera det systematiska kvalitetsarbetet där resultat för stockholmarna ska stå i centrum. Förvaltningen är i huvudsak positiv till programmet.
Ärendet läggs till handlingarna.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 21 november 2011 anmäldes.
Ordföranden Hanna Broberg (M) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta att lägga ärendet till handlingarna.
__________________________
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms råd för funktionshinderfrågor den 21 november 2011 anmäldes.
Diarienummer 1.2.1.-588/2011
Vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S) samt ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 11 november 2011.
Stadsdelsförvaltningen har genomfört en uppföljning av verksamheten vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende. Uppföljningsrapporten och en sammanställning av de brister som ska åtgärdas bifogas. Förvaltningens samlade bedömning är att de äldre erbjuds vård och omsorg av god kvalitet. Förvaltningen kommer att följa upp att Väderkvarnen vidtar åtgärder för att rätta till de brister som konstaterats i samband med uppföljningen.
Ledamöterna Shadi Larsson (MP) och Nicke Grundberg (MP) lämnade, med instämmande av vice ordföranden Anita Lindskog m.fl. (S), följande särskilda uttalande:
Inför nämndmötet den 17 februari 2011 presenterades en verksamhetsuppföljning av Väderkvarnen och förvaltningen konstaterade följande: ”Den samlade bedömningen är att verksamheten i allt väsentligt fungerar bra. Det finns dock påtagliga brister vad gäller den sociala dokumentationen. Uppföljningen visar att det också finns vissa brister när det gäller hälso- och sjukvårdsjournaler och hygienrutiner.” Enligt uppföljningsplanen skulle dessa brister vara åtgärdade senast den 31 mars 2011.
Nu presenteras en ny verksamhetsuppföljning från november 2011 där nästan identiskt samma brister påtalas. Det förefaller inte som om några brister över huvud taget har åtgärdats under mellantiden.
Backar vi till äldreinspektörernas rapport för Väderkvarnen 2009 finner vi till vår häpnad återigen samma brister: ”Den löpande sociala dokumentationen är mycket eftersatt i hela huset.” Även brister runt måltidssituationen påpekas, liksom i den rapport vi tar ställning till idag.
Det duger inte att säga att bristerna ska åtgärdas. Det måste göras också.
Vi menar också att mer fokus måste läggas på förebyggande arbete. Som det ser ut nu vidtas åtgärder i form av ”åtgärdsplaner” som tas fram först efter det att brister i verksamheter upptäcks av inspektörer. Det är tidsödande både för kommunen och verksamhetsutövaren och samtidigt leder fördröjningen till missnöje och oro bland brukarna och deras anhöriga.
Väderkvarnen blev 2006 utsett till Sveriges bästa äldreboende av Sveriges Pensionärers Riksförbund. Vi frågar oss vad som hänt sedan dess och hur majoriteten tänker agera för att Väderkvarnen ännu en gång ska bli ett av landets bästa äldreboenden. Vi vill se Väderkvarnen som ett föredöme för kommunalt driven äldreomsorg, som det en gång var, inte som ytterligareett i raden av slappt skötta boenden, där regelverk ignoreras och försummas. I slutänden är det ju de gamla som drabbas.
Vi kräver nu att nämnden fortlöpande hålls informerad om när bristerna har åtgärdats, samt att ansvar utkrävs, där det hör hemma, om detta inte sker. Något har gått mycket snett när samma brister påtalas år efter år utan att något händer.
Stadsdelsförvaltningens har skrivit en uppföljningsrapport rörande verksamheten i Väderkvarnens vård- och omsorgsboende.
Det är tråkigt att läsa om alla de brister som förvaltningen hittat.
En handlingsplan har upprättats med olika deadlines under första kvartalet 2012. Det är utmärkt. Förvaltningen kommer att fokusera på genomförandet av denna plan.
Vi kan konstatera att verksamheten har fått ovanligt god tid på sig med tanke på att flera av bristerna redovisades redan i samband med föregående års uppföljning - men vi förväntar oss att samtliga fel kommer att vara avhjälpta enligt lagd plan. Nu ser vi fram emot att en ny utövare sätter sin prägel på Väderkvarnen under den senare delen av 2012.
Diarienummer 1.2.1.-650/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 november 2011.
Månadsprognosen bygger på periodiserat utfall t.o.m. oktober 2011 samt en bedömning av kostnaderna och intäkterna för resten av året. Totalt beräknas ett överskott om 2,3 mnkr efter resultatdispositioner.
Diarienummer 1.6.-654/2011
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 november 2011.
Stadsdelsförvaltningen har genomfört en enkätundersökning riktad till nämndens ledamöter och ersättare om kvaliteten på de beslutsunderlag (tjänsteutlåtanden) som föreläggs nämnden. Syftet med undersökningen har varit att få veta hur våra förtroendevalda uppfattar beslutsunderlagens faktamässiga innehåll, struktur och även språkliga utformning.
Enkäten omfattade sammanlagt elva påståenden med vardera fyra svarsalternativ.
I enkäten fanns även möjlighet för kommentarer och synpunkter på beslutsunderlagen och lämna synpunkter på den service nämndsekreteraren ansvarar för. Under-
sökningen ger goda betyg åt förvaltningens beslutsunderlag och service. Förvaltningen kommer att använda underlaget i sin strävan att bli ännu bättre.
Följande handlingar anmäldes:
1. Förteckning över diarieförda handlingar under perioden 18 oktober – 14 november 2011.
2. Överenskommelse om den gemensamma träfflokalen Fristaden för socialpsykiatrins brukare inom Östermalms och Norrmalms stadsdelsförvaltningar 1 oktober 2011 - 30 september 2012. Dnr 8.-644/2011.
Följande beslut anmäldes:
Beslut
Beslutsfattare
Besluts-datum
Ev. diarienummer
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Peach-Pit, Frejgatan 77. Ingen erinran.
Maria Svedberg
25 okt-11
1.4.-602/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Bistro Kompott, Karlbergsvägen 52. Ingen erinran.
1.4.-375/2011
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på The Flying Horse, Odengatan 44.
Christina Rapp Lundahl
26 okt-11
1.5.2.-614/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Vasa bar & matsal, Norrtullsgatan 15. Ingen erinran.
31 okt-11
1.4.-378/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på the Crib, Sveavägen 55. Ingen erinran.
10 nov-11
1.4.-294/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Lasergame, Surbrunnsgatan 42. Ingen erinran.
1.4.-643/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Karlsson & Co, Kungsgatan 56. Ingen erinran.
1.4.-51/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Lion Bar Odenplan, Norrtullsgatan 11. Ingen erinran.
11 nov-11
1.4.-648/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på N´see Bar, Kungstensgatan 25. Ingen erinran.
1.4.-649/2011
Yttrande gällande ansökan om restaurangkasinotillstånd på Golden Hits, Kungsgatan 29. Ingen anmärkning.
1.4.-630/2011
Yttrande över ansökan om spel på värdeautomater på Café Canapée, Dalagatan 24. Ingen erinran.
1.4.-353/2011
Tillstyrkt ansökan om alkoholserveringstillstånd på Sushi Jappi, Drottninggatan 77.
14 nov -11
1.5.2.-632/2011
Deltagande på resa till BETT-mässa i London januari 2012.
14 nov-11
Övriga frågor
· Vice ordföranden Anita Lindskog (S) anmälde en skrivelse från Socialdemokraterna angående upphandling av driften av Väderkvarnens respektive Vasens vård- och omsorgsboende, diarienummer 7.-679/2011, samt en skrivelse angående den verksamhetsuppföljning förvaltningen gjort vad gäller verksamheten vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, diarienummer 1.2.1.-588/2011.
Skrivelsen angående den verksamhetsuppföljningen som gjorts vid Väderkvarnens vård- och omsorgsboende, samt de delar av skrivelsen angående upphandling som rör Väderkvarnens vård- och omsorgsboende överlämnas till förvaltningen för beredning.
_________________________