Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-03-25
INSATSER FÖR FUNKTIONSHINDRADE. Stockholms stads funktionshinderombudsman Riitta-Leena Kar Läs mer...lsson informerar om sin verksamhet. Vidare medverkar enhetscheferna Margareta Sjöberg och Love Larsson från Norrmalms stadsdelsförvaltning.
Tema: Insatser för funktionshindrade
Frågor och synpunkter från allmänheten
Ledamoten Ellen Sääf-Bergqvist (s) valdes att jämte vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 1 april 2004.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 februari 2004 justerats den 26 februari 2004.
Diarienummer 504-133/2004 Ett förslag från Carl och Maj Ekbrant om att anlita Ersta sjukhus och hospice för vård av svårt sjuka i livets slutskede anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 011-84/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 25 februari 2004, angående reviderad IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning, återupptogs till behandling.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Stadsdelsnämnden fastställer IT-säkerhetsinstruktion för Norrmalms stadsdelsförvaltning i enlighet med förvaltningens förslag.
Särskilt uttalande Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde, med stöd av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Vi anser att det är positivt att förvaltningen kompletterat sitt tidigare förslag med instruktioner angående filkryptering av känsligt material på bärbara datorer. Att nämndens åsikter fått konsekvensen att ett centralt projekt startats kring logghantering är hoppingivande och positivt.
Däremot vill vi höja ett varningens finger angående förvaltningens syn på möjligheten till uppföljning och granskning av säkerhetshändelser. Det är av yttersta vikt att förvaltningen tar det potentiella inre säkerhetshotet på största allvar. Att ha en rutin för att skriva ut och spara loggar duger inte, om det är så att IT-personalen har behörighet att radera loggarna innan de blivit utskrivna. Om en person på IT-avdelningen har behörighet att byta lösenord på sina kollegor, så kan inte rätt person ställas till svars om några oegentligheter sker.
Den grundläggande säkerheten mot inre hot kan endast garanteras genom effektiv loggning kombinerat med en administrativ modell där behörigheten att radera loggar särskiljs från den högsta behörigheten inom kontoadministrationen.
Diarienummer 124-940/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 30 januari 2004, med anledning av en remiss från revisionskontoret angående skolhälsovården och elevvården i stadens grundskolor och gymnasieskolor, återupptogs till behandling.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 010-927/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående stadens politiska organisation, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och yrkade bifall till det .
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) lade fram ett förslag till beslut från moderaterna och yrkade bifall till det.
Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas utan eget ställningstagande.
ReservationerVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl.(fp) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att som svar på remissen om SPO-utredningen uttala följande:Stockholm är en politiskt styrd kommun. Politiska maktskiften innebär tydliga förändringar i stadens verksamheter. Inget tvivel råder om att väljarnas vardag ser olika ut om det är ett borgerligt eller ett socialistiskt styre. Detta gör Stockholm unikt i Sverige. SPO-utredningens förslag skulle, om de genomförs, på ett mycket negativt sätt förskjuta den politiska makten till en central tjänste-mannaorganisation. Detta återkommer vi till nedan.
Valfrihet och pengsystemHur Stockholms politiska organisation skall utformas handlar mycket om avvägningen om politikers makt kontra medborgares. Införande av pengsystem och kundvalsmodell i olika former innebär en intressekonflikt mellan politiskt inflytande och medborgares direkta makt över sin egen vardag. Detta gäller inte minst stadsdelarnas verksamheter. I denna intressekonflikt menar vi att staden måste främja den modell som ger den enskilda medborgaren största möjliga inflytande. De pengsystem som idag finns inom skola och hemtjänst bör utsträckas till fler områden, som barnomsorg och äldreboenden.
Lokalt ansvar för fysiska frågorSPO-utredningen föreslår att stadsdelarna får ett ökat ansvar för delar av den fysiska verksamheten i staden, bl. a. när det gäller parkerna. Vi bejakar denna utveckling – under förutsättning att penningfördelningen från Stadshuset gör att stadsdelen verkligen har råd att hantera frågorna utan att behöva nalla på äldreomsorgs- eller skolbudgetarna för att få det hela att gå runt. Dialogen mellan medborgare och stadsdelspolitiker handlar i stor utsträckning om just dessa frågor – trots att stadsdelsnämnderna inflytande kring den fysiska planeringen är mycket liten. Ur ett demokratiskt perspektiv är det givetvis angeläget att lokalpolitiker har inflytande över de frågor som medborgarna tror och önskar att det finns ett lokalt ansvar för.
Dock måste vissa frågor självklart beslutas centralt, och parkeringsfrågor är ett sådant område. Parkeringspolitik handlar om trafikfrågor, och parkeringsavgifter och parkeringsmöjligheter är frågor som berör hela regionen, och frågorna behöver därför diskuteras mer övergripande än endast i en enda stadsdel. Det är viktigt att understryka att exempelvis parkeringsavgifter främst skall fungera som trafikregulator och att de aldrig får ses mest som en bra inkomstkälla för kommunens kassa. Detsamma gäller även frågor som rör Stockholms hamnar.
T. ex. kan markfrågorna i hamnens och näraliggande områden självklart inte endast hanteras av Östermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Hamnens verksamhet är av vital betydelse för hela staden och hela regionen, och frågorna behöver därför diskuteras mer övergripande än i en enda stadsdel.Det finns risk att i just fysiska frågor hamna i en situation där den lokala opinionen blir så stark att de lokala politikerna och tjänstemännen kan ha svårt att stå emot.En tydlig politisk ledningDen viktigaste orsaken bakom Stockholms politiska tydlighet är det sätt som stadens politiska ledning är organiserad. Borgarrådens ställning som ordförande i tunga centrala nämnder är en viktig del av detta. Det är stadens mest kända och inflytelserika politiker som leder arbetet i nämnder och bolagsstyrelser, och det är också de som tydligt framstår som ansvariga för den förda politiken.En av SPO-utredningens främsta slutsatser handlar om en maktförskjutning från centrala nämnder till kommunstyrelsen och en kraftigt förstärkt central administration, och en försvagning och otydliggörande av borgarråds-institutionen. SPO-utredningens förslag innebär att det i framtiden kommer att bli mycket svårt för medborgare, fritidspolitiker, journalister och tjänstemän att ställa stadens mäktigaste politiker till svars för den förda politiken på olika områden. Detta vore mycket olyckligt för Stockholm och stockholmarna.
Exempel på verksamheter som borde ha central placering är särskolan och heminstruktörer. Såväl särskolan som stadens heminstruktörer är tydliga exempel på verksamheter, där en central samling av kompetens innebär en tydlig förbättring av kvaliteten. Vi motsätter oss förslaget att föra ut ansvaret för särskolan på stadsdelsnivå och menar samtidigt att heminstruktörernas verksamhet bör samlas centralt i staden.En slimmad politisk organisationSPO-utredningen uppvisar ett magert resultat när det handlar om förslag för att minska byråkratin i Stockholm. Folkpartiet motionerade i maj 2003 om en kraftigt bantad politisk och administrativ organisation i Stockholms stad. Antalet politiska uppdrag föreslås minska med ca 250 och antalet administrativa tjänster minskas med ca 500. Såväl för facknämnder som stadsdelsnämnder föreslås en rad sammanslagningar.Folkpartiets förslag om en bantad organisation i staden skulle på ett genomgripande sätt minska den kommunala byråkratin och öka stockholmarnas inflytande över vardagen. Vi avstyrker därmed, i enlighet med ovanstående, huvuddelen av SPO-utredningens förslag, och tillstyrker i stället motionen "Kraftigt bantad politisk och administrativ organisation i Stockholms stad" av Jan Björklund m. fl.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden som svar på remissen skulle ha anfört följande: Ökad makt för medborgarnaRedan i samband med att utredningen av stadens politiska organisation (SPO-utredningen) tillsattes hade vi moderater allvarliga invändningar mot den inriktning som majoritetens anvisade. Den övergripande målsättningen med att se över stadens organisation borde ha varit att minska den politiska styrningen av stockholmarna. En god politik är en politik som i högre grad låter stockholmarna själva besluta över sina egna liv. Den som vill öka stockholmarnas frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar - ett ansvar som vi är övertygade om att alla stockholmare i grunden kan och vill ta. Tyvärr har medborgarperspektivet helt gått förlorat i utredningens direktiv och förslag. Istället är det maktens män och kvinnor som förhandlar med varandra. Ett gyllene tillfälle att söka förtydliga ansvaret, öka medborgarnas egenmakt och minska klyftan mellan väljare och valda har därmed gått förlorad.De grundläggande problemen förbli olöstaIstället är utredningsförslaget genomsyrat av vänsterns demokratisyn där fördjupad demokrati uteslutande handlar om att ge politiker mer inflytande på medborgarnas bekostnad. Denna demokratisyn innebär att graden av demokrati avgörs av mängden uppgifter för stadsdelsnämnderna.
Detta är ett synsätt som är helt främmande för oss moderater. I SPO-utredningen återges ännu en gång resultatet av den vetenskapliga utvärdering av SDN-reformen som Institutet för kommunal ekonomi (IKE) fick i uppdrag att genomföra. Där framgår att SDN-reformen misslyckats med att stärka den lokala demokratin. Trots det innehåller SPO-utredningen ett flertal förslag om nya uppgifter som ska föras över till stadsdelsnämnderna.
Vi moderater vill i stället långsiktigt fördjupa demokratin genom att ge tillbaka inflytande till de enskilda medborgarna, bland annat genom att systematiskt sänka kommunalskatten. Vi vill också vidareutveckla valfrihetssystemen, så att medborgarna får inflytande över staden verksamheter genom det fria valet av skola, barnomsorg, äldre- och handikappomsorg. Valfrihet för den enskilde i den skattefinansierade välfärden är en viktig demokratifråga. Sedan är det självklart att den verksamhet som måste skötas med avgörande inflytande av politiker skall präglas av kvalitet, effektivitet, öppenhet, insyn samt ordning och reda. Genom att avveckla stadsdelsnämnderna vill vi moderater säkerställa en likvärdig behandling av alla stockholmare oavsett stadsdel, minska byråkratin, reducera antalet politiker och effektivisera stadens verksamhet. Vi vill samtidigt se över stadens flora av beslutande nämnder och styrelser med målsättningen att allt som kan beslutas lika bra eller bättre av enskilda invånare också skall beslutas av dem - inte av de politiska församlingarna. Frihet och valfrihetDen som i likhet med oss moderater vill öka stockholmarnas frihet måste söka minska politikens omfattning. Med ökad frihet kommer också ett ökat ansvar - ett ansvar som vi är övertygade om att alla stockholmare i grunden kan och vill ta. Målet med politiken måste därför vara att flytta makten närmare stockholmarna. Verklig decentralisering handlar inte om att flytta makt från en central nämnd till en stadsdelsnämnd utan om att genom t.ex. pengsystem flytta makten över vardagen från de politiska sammanträdesrummen till människors kök och vardagsrum.
Vi vill införa pengsystem som gör att hela anslaget för verksamheterna inom förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och svenska för invandrare (SFI) följer elevernas och i förekommande fall föräldrarnas val. Vi vill också öka valfriheten och kvaliteten för stadens äldre medborgare genom att införa ett pengsystem inom äldreomsorgen. En tydlig politisk ledningStockholm är en politiskt styrd kommun. Det märks framförallt genom att politiska maktskiften innebär tydliga förändringar i stadens verksamheter. Inget tvivel råder om att väljarnas vardag blir annorlunda med ett borgerligt eller ett socialistiskt styre. Detta gör Stockholm unikt i Sverige. Den viktigaste orsaken bakom Stockholms politiska tydlighet är det sätt som stadens politiska ledning är organiserad. Borgarrådens ställning som ordförande i tunga centrala nämnder är en viktig del av detta. Det är stadens mest kända och inflytelserika politiker som leder arbetet i nämnder och bolagsstyrelser, och det är också de som tydligt framstår som ansvariga för den förda politiken.En av SPO-utredningens främsta slutsatser handlar om en maktförskjutning från centrala nämnder till kommunstyrelsen och en kraftigt förstärkt central administration, och en försvagning och otydliggörande av borgarråds-institutionen. SPO-utredningens förslag innebär att det i framtiden kommer att bli mycket svårt för medborgare, fritidspolitiker, journalister och tjänstemän att ställa stadens mäktigaste politiker till ansvars för den förda politiken på olika områden. Detta vore mycket olyckligt för Stockholm och stockholmarna.God service och tydligt ansvarDet som staden gör ska göras väl. Detta kräver inte bara att ansvaret är tydligt utan också att stadens verksamhet inriktas på kärnuppgifterna. Skattebetalare och medborgare ska veta att de får valuta för sina skattepengar och att dessa går till verksamhet som utbildning, äldreomsorg, gator och vägar, insatser mot missbruk och hemlöshet - inte till byråkratisk överbyggnad och politisk administration.
Om förslaget blir verklighet ökar antalet heltidspolitiker och politikernas arvoden höjs kraftigt något som vare sig är nödvändigt eller önskvärt. Samtidigt blir det än svårare att tydligt klargöra vem som har ansvaret för vad. Utredningsförslaget leder till en förstärkning av tjänstemannastyret och riskerar att försvaga medborgarnas möjlighet att utkräva ansvar av sina valda företrädare. Vidare föreslås en avsevärd maktförskjutning till finansborgarrådet och stadsledningskontoret. Nyttan med detta ifrågasätter vi starkt.Samlat ansvar och kompetensSPO-utredningen föreslår att vissa verksamheter som idag ligger samlat centralt i staden i fortsättningen skall spridas ut på stadsdelsnivå. Ett exempel på detta är särskolan. En annan fråga, som utretts en längre tid, är frågan om heminstruktörernas placering, där utredningen landar i ett fortsatt stadsdelsansvar för verksamheter.Såväl särskolan som stadens heminstruktörer är tydliga exempel på verksamheter, där en central samling av kompetens innebär en tydlig förbättring av kvaliteten. Vi motsätter oss förslaget att föra ut ansvaret för särskolan på stadsdelsnivå, och menar samtidigt att heminstruktörernas verksamhet bör samlas centralt i staden.
Utredningen föreslår även en utökad roll för stadsdelsnämnderna i arbetet med att följa upp skol- och förskoleverksamhet i syfte att i retoriken åstadkomma en mer likartad behandling av verksamheterna oavsett huvudman. Vi avvisar detta förslag till förmån för att en likartad behandling istället säkerställs genom inrättande av ett oberoende institut för kvalitetsgranskning av samtliga skolor och förskolor i staden oavsett huvudman. Vi avvisar särskilt att stadsdels-nämnderna skulle svara för tillsynen av fristående förskolor, då detta riskerar att medföra olika behandling i olika delar av staden.
SPO-utredningen föreslår därtill ett överförande av sakkunskap från facknämnderna till centrala enheter i staden på ett sätt som enligt vår mening riskerar urholka kompetensen inom ett flertal områden.Däremot välkomnar vi utredningens tydliga ställningstagande för ett fortsatt arbete med ett integrerat lednings- och styrsystem (ILS) - en viktig reform som måste vårdas och utvecklas.Sammantaget innebär SPO-utredningens förslag i stort sett inga inslag av ökat inflytande för den enskilde stockholmaren. Vi är beredda att medverka till långsiktiga överenskommelser om stadens konstitutionella frågor om avsikten är att förtydliga rollerna, öka medborgarnas inflytande och valfrihet, klargöra ansvaret och effektivisera organisationen. Sammantaget innehåller SPO-utredningen dessvärre i stort sett inga förbättringar i dessa viktiga frågor.
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: Som svar på remissen översändes nedanstående: Utgångspunkten för en förbättring av stadens politiska och administrativa organisation måste vara att skapa bättre överblick, enkelhet och tydligare styrning. Den politiska och administrativa organisationen bör också uppmuntra medborgarna till delaktighet och vara transparent. Vetskapen om att organisationsförändringar skapar osäkerhet i tjänstemannaorganisationen och medför stora kostnader vilket innebär att organisationsförändringar bör ha en bred politisk uppslutning och vara väl förberedda.Inriktningen bör vara att stadsdelsnämnderna ges ett så heltäckande ansvar som möjligt för all kommunal service som direkt berör medborgarna. Utredningens förslag att till SDN överföra t ex ansvaret för bibliotek och samlingslokaler är bra. Det ger SDN ökade möjligheter till samordning och samutnyttjande, inte minst vad gäller lokaler och personal. Att ge SDN ansvar för fler verksamhets-områden är därför också troligen kostnadseffektivt. Ett mer heltäckande ansvar gör det också enklare för medborgarna att utkräva ansvar av sina politiker och att vända sig till rätt instans direkt. En minskning av antalet stadsdelsnämnder kan också övervägas.Stadsdelsnämnderna bör ges en tydligare roll när det gäller samrådsmöten och medborgarkontakter inför infrastrukturplanering och bostadsbyggande.Det är viktigt att staden håller fast vid och förstärker det integrerade lednings-systemet och det kvalitetssystem som tagit form. En ökad mål- och resultatstyrning är angelägen också av det skälet att det tydliggör politikerrollen i relation till tjänstemannaorganisationen. Hur partierna väljer att fördela uppdragen, hur borgarrådets arbetsdag bör se ut m m är dock knappast något som beslut skall fattas om i kommunfullmäktige. Partierna kan med fördel själva diskutera om man vill komma överens om andra spelregler än de nuvarande. Starka borgarråd som har tydliga ansvarsområden bidrar dock till att underlätta för medborgarna och att ansvarsutkrävandet fungerar.Utredningens kartläggning av de olika facknämndernas roll gentemot stadsdelsnämnderna pekar på en brist och inkonsekvens i stadens organisation. Kommunstyrelsen bör på kommunfullmäktiges uppdrag ha ett tydligt stadsövergripande ansvar. Inom förskola och skola samt inom äldre- och handikappomsorgen är staden finansiär av både fristående utbildnings- och omvårdnadsalternativ och driver egna förskolor, skolor, äldre- och handikappboenden. Det är viktigt att staden tydligt skiljer på rollerna så att verksamhets-/driftansvaret inte sammanblandas med finansieringsansvaret. Av det skälet bör finansieringen av fristående förskolor och skolor inte ske från stadsdelsnämnderna utan från annan instans. Ersättningen till fristående hemtjänstutövare bör fastställas av kommun-fullmäktige.
Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:En bilaga till SPO-utredningen behandlar de förtroendevaldas arbetsförhållanden. Bland annat säger man att det bör vara stadens policy att nämndledamöter skall ha tillgång till stadens intranät.Detta är särskilt viktigt för oss som sitter i stadsdelsnämnderna. Vi som arbetar ute i stadsdelarna har svårare att utnyttja den service som ges av stadshusets kanslier än ledamöterna i de centrala nämnderna och fullmäktige. Att åtminstone gruppledarna enkelt och snabbt själva kunde plocka fram kompletterande information inför nämndmötena skulle underlätta vårt arbete väsentligt.
Diarienummer 000-36/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 2 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen angående tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program för Stockholms stad, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande. Stadsdels-nämnden ställer sig därmed i huvudsak bakom det förslag till tobaks-, alkohol- och narkotikapolitiskt program som presenterats.
ReservationerVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Särskilt uttalande Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:Med tillräckliga resurser borde föreliggande förslag till program kunna ge en positiv omsvängning av Stockholms drogsituation.I underlaget talas det bland annat om möjligheterna att styra utvecklingen vid tillståndsgivning av serveringstillstånd. Det är viktigt att alla tillståndsgivande politiker tar sig en funderare över vad det ensidiga glamourifierandet av nattöppna krogar leder till.Jag anser att tillståndsgivarna i stadsdelsnämnder och socialtjänst måste ta sitt ansvar i fråga om tillståndsgivning och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet.Vi måste ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00 och ta mer hänsyn till omgivningen och det uppväxande släktet.Vi måste också tydliggöra sambandet mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.
Diarienummer 630-851/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående öronmärkning av invandrarelevernas pengar, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Diarienummer 330-925/03, 333-947/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med anledning av en remiss från kommunstyrelsen samt en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående konstfrusen isbana i Vasaparken, förelåg.
Särskilda uttalandenOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:Vi delar förvaltningens bedömning att förutsättningar förbättrats vad gäller möjligheterna att sköta två konstfrusna isbanor i stadsdelen om anslagen för den fysiska verksamheten ökar i enlighet med nu liggande förslag. Tills vidare bör därför processen med utveckling av aktivitetsparken i Vasaparken fortsätta med en utbyggnad av en konstfrusen isbana samtidigt som nämnden fortsätter att driva den konstfrusna isbanan i Kungsträdgården. Nämnden utesluter dock inte att den principiella frågan åter kan tas upp om vem som skall svara för en idrotts-anläggning som nyttjas av boende i hela staden och i mindre omfattning av boende på Norrmalm.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är bra att våra krav om en konstfrusen isbana i Vasaparken förhoppningsvis kommer att bli verklighet. Det är också bra att Norrmalm troligen kommer att ha ekonomiska möjligheter att svara för driften av isbanan. Vi är dock rädda för att vi nu kommer att fatta beslut utan att egentligen veta om vi verkligen får de ekonomiska resurserna vi behöver för att kunna driva båda isbanorna. Det vore därför bra om vi lämnade öppet för en ev. kommande diskussion om vilken huvudman som skall ansvara för driften av isbanan i Kungsträdgården om Norrmalm inte ges tillräckliga ekonomiska resurser.
Denna paragraf förklaredes omedelbart justerad.
Diarienummer 304-49/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med hemställan till kommunstyrelsen om att överföra driften av Kungsträdgårdens isbana till central förvaltning, förelåg.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande: Stadsdelsnämnden fortsätter att finansiera driften av Kungsträdgårdens isbana parallellt med att en konstfrusen isbana anläggs i Vasaparken.
Särskilda uttalandenOrdföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:Vi delar förvaltningens bedömning att förutsättningar förbättrats vad gäller möjligheterna att sköta två konstfrusna isbanor i stadsdelen om anslagen för den fysiska verksamheten ökar i enlighet med nu liggande förslag. Tills vidare bör därför processen med utveckling av aktivitetsparken i Vasaparken fortsätta med en utbyggnad av en konstfrusen isbana samtidigt som nämnden fortsätter att driva den konstfrusna isbanan i Kungsträdgården. Nämnden utesluter dock inte att den principiella frågan åter kan tas upp om vem som skall svara för en idrotts-anläggning som nyttjas av boende i hela staden och i mindre omfattning av boende på Norrmalm.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: Det är bra att våra krav om en konstfrusen isbana i Vasaparken förhoppningsvis kommer att bli verklighet. Det är också bra att Norrmalm troligen kommer att ha ekonomiska möjligheter att svara för driften av isbanan. Vi är dock rädda för att vi nu kommer att fatta beslut utan att egentligen veta om vi verkligen får de ekonomiska resurserna vi behöver för att kunna driva båda isbanorna. Det vore därför bra om vi lämnade öppet för en ev. kommande diskussion om vilken huvudman som skall ansvara för driften av isbanan i Kungsträdgården om Norrmalm inte ges tillräckliga ekonomiska resurser.
Diarienummer 333-880/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 15 mars 2004, med anledning av ett medborgarförslag om att lägga ner isbanan i Kungsträdgården till förmån för Vasaparken, förelåg.
Medborgarförslag besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 302-113/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat, den 5 mars 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående förslag till ny detaljplan för del av Beridarebanan 13, förelåg.
Ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) lade, med instämmande av vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m), fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
PropositionsordningOrdföranden Jan Valeskog (s) ställde sitt yrkande mot ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande och fann majoritet för sitt yrkande.
VoteringVotering begärdes. Ordföranden Jan Valeskogs (s) ställde upp sitt yrkande som ja-proposition och ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande som nej-proposition.
För ja-propositionen röstade: Jan Valeskog (s), Roland Karlsson (s), Nic Nilsson (s), Carolina Gómez-Lagerlöf (s), Ellen Sääf-Bergqvist (s) och Anders Broberg (kd).
För nej-propositionen röstade: Inge-Britt Lundin (fp), Hans Enroth (v), Ulla Dahl (mp), Sebastian Cederschiöld (m), Gunilla Nordin (m) Valeria Nagy-Seidel (fp), och Gunilla Reuterskiöld (fp).
Ordföranden fann att voteringen utfallit med sex röster för ja-propositionen och med sju röster för nej-propositionen.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ledamoten Hans Enroths (v), ledamoten Ulla Dahls (mp), folkpartiets och moderaternas yrkande följande:
1. Stadsdelsnämnden anför att det är väsentligt att kontorsytorna i city inte ökar. Det är också viktigt att city blir mer levande på andra tider än affärstider genom att antalet dygnet runt boende ökar. Därför anser vi att exempelvis de fyra övre våningsplanen på P-hustomten bebyggs med bostäder och de tre nedre upplåtes till affärer och kontor. Vad beträffar förbindelsegången mellan Drottninggatan – Sjöldgatan och Sergelgatan skall den hållas öppen som för närvarande.Den tendens som finns att stänga invånarna ute från det offentliga rummet i city och istället enbart tillmötesgå de kommersiella intressena måste avvisas.
2. Stadsdelsnämnden instämmer i övrigt i stadsdelsförvaltningens yttrande.
Reservation Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Diarienummer 304-100/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 mars 2004, med anledning av en skrivelse från ordföranden Jan Valeskog (s) och ersättaren Håkan Olander (s) angående samråd med boende om Vanadisbadets framtid, förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle bordläggas.
Ärendet bordläggs.
Diarienummer 400-139/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 20 februari 2004, med anledning av en skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) angående skadestånd till föräldrar som inte får barnomsorg i tid, förelåg.
Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 1. Förvaltningens förslag till beslut avslås. 2. Stadsdelsnämnden hemställer hos kommunstyrelsen att Stockholms stad uppvaktar regeringen med krav på en lagändring i enlighet med vad nedan anförs: Enligt skollagen ska stadsdelsnämnden erbjuda plats inom skälig tid. Skälig tid har av Skolverkets tolkats som inom tre till fyra månader. Trots detta står idag över femtio barn i kö till plats inom barnomsorgen i Norrmalm. När en stadsdelsnämnd inte kan leva upp till barnomsorgsgarantin är det rimligt att föräldrarna får kompensation motsvarande barnomsorgsschablonen. Om kommunallagen inte tillåter detta bör staden uppvakta statsmakten med krav på lagändring.
Särskilt uttalandeOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s), Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: Inge-Britt Lundin (fp) har i en skrivelse till Norrmalms stadsdelsnämnd föreslagit att nämnden ska ta initiativ till att införa kompensation till föräldrar som inte får plats för sina barn inom barnomsorgen. Det förespeglade beloppet motsvarar cirka 100 000 kronor per barn på årsbasis.Som stadsdelsförvaltningen framhåller i sitt tjänsteutlåtande är förslaget inte förenligt med kommunallagen. Utspelet är därför olyckligt då det är att betrakta som desinformation om vad som är lagligt möjligt. Det bör vara uppenbart för alla att det är olagligt att ordna ett sådant vårdnadsbidrag som så kallat "skadestånd".Norrmalms stadsdelsnämnd kan generellt sätt känna en stor stolthet över den kommunala förskoleverksamheten som är både omtyckt och starkt efterfrågad. Den av riksdagen under borgerligt motstånd beslutade reformen med maxtaxa har undanröjt ekonomiska hinder för att använda barnomsorgen och medfört att många föräldrar på Norrmalm fått sin ekonomiska situation avsevärt förbättrad.I september 2003 var 1 186 barn inskrivna i stadsdelens kommunala barn-omsorg. Det är en ökning efter majoritetsskiftet med 59 barn (fem procent). I mars 2004 var 1 214 barn inskrivna. En ökning på ett halvår med 28 barn (2,4 procent). Samtidigt har det varit möjligt att inleda en välkommen minskning av barngruppernas storlek.Efterfrågan är dock för närvarande större än antalet platser. Därför tillkommer fyra-fem avdelningar. Finansieringen ryms inom stadsdelsnämndens budget och är möjlig tack vare skattehöjningen som socialdemokrater, vänsterpartiet och miljöpartiet beslutat. Problemen med att finna lämpliga nya lokaler för barntillsyn inom Norrmalm är betydande. Lösningar försvåras av att ett stort antal tidigare allmännyttigt och därmed kommunalt ägda fastigheter privatiseras genom beslut av den förra majoriteten i staden. Hotet om att flera kommunala förskoleavdelningar kommer bli uppsagda på adresser där bostadsrättsföreningar tagit över kommunala hyresfastigheter är dessvärre verklig de närmaste åren.Den aktuella situationen på Norrmalm i slutet av mars 2004 är att 45 barn erbjudits och tackat ja till plats på den nya förskolan på Vegagatan 4. Därutöver bedöms ett 30-tal barn stå i den aktuella kön. De flesta av dem skulle sannolikt tacka ja till ett erbjudande om att direkt få plats i kommunala förskolan.Utöver i kommunal regi bedrivna barntillsyn finns 1022 barn i mars 2004 i alternativ och av staden finansierad barnomsorg. Denna del av verksamhet har inte ökat trots de generösa bidragen från staden. Alltså måste hela nytillskottet av barn i barnomsorg rymmas inom de kommunala förskolorna.Vår bestämda ambition är att upprätthålla och stärka kvaliteten på all förskoleverksamhet och att bygga ut den så att full behovstäckning kan skapas. Vi gör det så fort det bara är möjligt men vi är inte beredda att öka antalet platser genom att försämra kvaliteten, t.ex. att genom att realt sett öka antalet barn i barngrupperna på det sätt som de borgerliga gjorde under sina år i ledningen för Stockholm.
Diarienummer 504-58/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 27 februari 2004, med anledning av en skrivelse från vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd), förelåg.
Diarienummer 503-52/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 20 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) angående förbättring av familjevården, förelåg.
Diarienummer 305-54/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 13 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) om att stoppa biltrafiken på gångvägen i Sabbatsbergsområdet, förelåg.
Diarienummer 504-59/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 11 februari 2004, med anledning av en skrivelse från ledamoten Anders Broberg (kd) om gemensamma utrymmen i Vädurens äldreboende, förelåg.
Diarienummer 440-849/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 22 januari 2004, med anledning av ett medborgarförslag om att stoppa rasismen i skolan, förelåg.
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 400-43/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 11 mars 2004, med anledning av ett medborgarförslag om öppen förskola på Norrmalm, förelåg.
Diarienummer 504-227/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 18 mars 2004, med rapport angående avvecklingen av Nya Hemmet, förelåg.
Rapporten godkänns.
Diarienummer 012-194/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 4 mars 2004, angående nomineringar till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004, förelåg.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:Till Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2004 nomineras följande enheter:
Diarienummer 310-195/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 3 mars 2004 angående ansökan om medel ur Miljömiljarden till projektet Fastighetsnära källsortering – Sortera mera!, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag från folkpartiet och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: Ansökan om medel ur Miljömiljarden för projektet Fastighetsnära källsortering - Sortera mera! godkänns.
ReservationerVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) lade fram en reservation av följande lydelse:
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse: Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Förvaltningens förslag till beslut avslås.2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Kristdemokraterna har i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige reserverat sig mot att i bokslutet för 2002 inrätta miljömiljarden. Det är i grunden ett felaktigt sätt att använda skattebetalarnas medel. När medel ska avsättas för olika typer av miljöförebyggande och miljöförbättrande åtgärder bör det redan från början vara klart definierade insatser och det bör ske inom den ordinära budgeten.Miljöförbättrande åtgärder är generellt lovvärda, men det är tråkigt att majoriteten väljer en bokslutsavsättning för att finansiera miljöarbetet, Miljöförebyggande och miljöförbättrande arbete borde vara en naturlig del av stadens verksamhet.
Diarienummer 309-121/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 8 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Tantra, förelåg.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) yrkade att ansökan skulle bifallas.
1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.2. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 utomhus för allmänheten avstyrks. 3. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-01.00 utomhus tillstyrks.
Reservationer Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.
Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivningen och dess konsekvenser för såväl ökande alkoholbruk, störningar i boendet och brottslighet. Vi bör i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.
Man bör också utreda vilket samband det finns mellan den generösa tillståndsgivningen och att allt fler småföretagare av andra kategorier trängs ut, till förmån för nya utskänkningsställen. Detta trots att utskänkningsbranschen i innerstaden sedan länge är överetablerad.
Diarienummer 503-923/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 7 januari 2004, med anledning av en remiss från Länsstyrelsen i Stockholms län angående bostadsstandarden i Johanneshuset, förelåg.
Särskilt uttalandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse: Länsstyrelsen anmärker inte bara på tvåbäddsrummen, som tjänsteutlåtandet bemöter. Dessutom klagar länsstyrelsen på brister i individuellt anpassade planer och samvaro/aktiviteter. All information till de boende måste förbättras eftersom den som finns är "rörig och otydlig".
Klagomålshanteringen är inte heller känd för all personal, boende/anhöriga. Dessa brister berörs inte i tjänsteutlåtandet och därför kvarstår frågan – har bristerna åtgärdats ?
Diarienummer 309-141/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Prince of Persia, förelåg.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande: 1. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten avstyrks.2. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-01.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
ReservationLedamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) reserverade sig mot beslutet.
Diarienummer 309-107/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Nalen, förelåg.
1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 inomhus för slutna sällskap tillstyrks.2. Ansökan om serveringstillstånd mellan 11.00-03.00 inomhus för allmänheten avstyrks.3. Ett serveringstillstånd mellan 11.00-02.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
ReservationerLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde en reservation av följande lydelse: Jag anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
För slutna sällskap kan i detta fall serveringstillstånd medges till kl. 02.00 inomhus.
Diarienummer 309-191/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 10 mars 2004, med anledning av en remiss från socialtjänstförvaltningen angående alkoholservering i restaurang Nine, förelåg.
1.Ansökan om serveringstillstånd mellan 12.00-01.00 inomhus för allmänheten tillstyrks.
2.Ansökan om serveringstillstånd mellan 12.00-01.00 utomhus för allmänheten avstyrks.3. Ett serveringstillstånd mellan 12.00-23.00 utomhus för allmänheten tillstyrks.
Diarienummer 302-218/2004Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 17 mars 2004, med anledning av en remiss från stadsbyggnadskontoret angående ny detaljplan för del av Stuten 17, förelåg.
Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Jag anser att miljökonsekvensbeskrivningen är inkonsekvent. Enligt miljökonsekvensbeskrivningen i detta ärende avstyrker man bygge av bostäder på grund av att bullernivån överstiger 40dB (A). I stället tillåter man bygge av kontor fast den uppmätta bullernivån är 57-60dB (A). Skall inte kontorsfolket skyddas, som kanske sitter på samma ställe i åtta timmar om dagen?Installationer och utrustningar skall följa gällande riktlinjer för bullerstörning. Vägtrafikens riktlinjer enligt naturvårdsverket är 40dB (A). Här behöver trafiken stängas av de tider på dygnet bullernivån överskrids. Då kan man bygga bostäder och åter göra innerstaden levande och trygg.
Diarienummer 103-208/2004 Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande, daterat den 12 mars 2004, med ekonomisk månads-uppföljning för februari 2004, förelåg.
Anmälan av ekonomisk månadsuppföljning för februari 2004 godkänns.
Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattat beslut om att teckna ramavtal avseende bemanningstjänster vid tillfälliga vakanser inom förskola, skolbarnsomsorg och grundskola anmäldes. Dnr 125-665/03.
Av enhetschefen Lars B Strand fattade beslut om automatspels- och alkoholserveringstillstånd samt om inköp av varor överstigande 50 000 kronor anmäldes.
Av stadsdelsdirektören Ylva Tengblad fattade beslut om studieresor för elever i Vasa Real och Adolf Fredriks musikklasser anmäldes.
Av rektor Margareta Forsslund fattade beslut om placering av elever i liten undervisnings-grupp anmäldes.
Yrkande Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Anmälan godkänns.
Protokoll fört vid sammanträde i Norrmalms handikappråd den 11 mars 2004 anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Protokoll fört vid sammanträde i lokala pensionärsrådet den 22 mars 2004 anmäldes.
Följande inkomna och upprättade handlingar anmäldes:
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till det.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att frågan om upprustning av Vasaparken och bl.a. om gummilandskap ska utgöra tema vid stadsdelsnämndens sammanträde den 22 april 2004.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att överlämna skrivelsen till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Ärendet sekretessbelagt enligt 6 kap 2 § sekretesslagen
Ärendet sekretessbelagt enligt 7 kap 4 § sekretesslagen