Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2003-09-25
Gatustädning på dagtid m.m. Lars Hammar, projektledare på gatu- och fastighetskontoret medverkar.
Tema: Gatustädning på dagtid m.m.
Ordföranden Jan Valeskog (s) informerade om att dagens tema utgår eftersom Lars Hammar från gatu- och fastighetskontoret blivit förhindrad att medverka.
Frågor och synpunkter från allmänheten
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 2 oktober 2003.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 21 augusti 2003 justerats den 28 augusti.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde en skrivelse från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) angående planerna på att göra Astrid Lindgrens tidigare hem till museum.
Ledamoten Ewa Schenström (m) anmälde en övrig fråga med anledning av socialtjänstnämndens beslut om att bevilja Norrmalms stadsdelsnämnd bidrag från Forsgrenska stiftelsen.
Diarienummer 415-619/03Ett förslag från Sven Lagerberg om förbättring av handhygienen i förskolor anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att förslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med ordförandens yrkande följande:
Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Diarienummer 103-348/03Stadsdelsnämnden återupptog behandlingen av frågan om budgethållningsåtgärder inom socialpsykiatriska enheten utifrån stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 september 2003.
YrkandenVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl.(m) och ledamoten Anders Broberg (kd) yrkade att ärendet skulle återremitteras.
Ordföranden Jan Valeskog (s) yrkade att ärendet skulle avgöras idag och att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med ett av socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) framlagt förslag till beslut.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med ordförandens yrkande följande:
När det gäller de förhållandevis kostsamma lokalerna för Galleriet Oden får förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheterna att finna en betydligt billigare utställningslokal för denna verksamhet.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Förvaltningen måste därför återkomma till nämnden med besparingsförslag inom andra områden, exempelvis den fysiska verksamheten. Städning och snöröjning kostar idag för mycket pengar för vår stadsdel, och dessutom mer än de budgeterade medel vi avsatt för detta. Pengar som till exempel borde användas inom områdena socialpsykiatri eller handikappomsorg.
Diarienummer 126-633/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 16 september 2003 med tertialrapport 2 förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl.(m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Inledningsvis kan konstateras att det för invånarna på Norrmalm varit bättre med ett borgerligt styre…. Tyvärr har socialbidragsberoendet ökat, vilket vi från oppositionen varnat för. Detta är en naturlig följd efter skattehöjningen. Risken för att situationen förvärras ökar ytterligare efter införandet av biltullar, då fler människor riskerar att förlora sina arbeten.Med hänvisning till ärende 4, det återremitterade förslaget om besparingar inom området socialpsykiatrin, kan vi inte ställa oss bakom förvaltningens att-sats nr 3. Vår stadsdel har idag alldeles för många tomma servicehuslägenheter, något som kostar oss alltför mycket. Här är det oerhört viktigt att vi driver på kommunstyrelsens behandling av ärendet. Vi kan inte vänta ens ett år eller ett halvår på att stadens centrala ledning skall bli klar med sin övergripande planering av boendet för stadens äldre. Om stadens ledning har annan syn på saken måste de kompensera oss ekonomiskt. Att majoriteten i kommun-styrelsen drar på besluten är inget vi kan acceptera – särskilt inte som det orsakar oss en helt onödig kostnad på 9,2 miljoner kronor. Om den centrala ledningen vill att vi skall dras med underskott, så är hanteringen av de tomma lägenheterna ett bevis på detta.
Särskilt uttalandeOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Det är glädjande att prognosen visar på ett minskat underskott för anslag 1. Det är en förbättring med 14,7 mnkr jämfört med prognosen i tertialrapport 1. Vi ser det dock som oroande att anslag två, anslaget för försörjningsstödet, fortsätter att försämras och nu är uppe i 6,5 mnkr. En justering av detta anslag måste därför ske centralt så att anslaget också återspeglar den sämre konjunktur som idag råder på arbetsmarknaden i Stockholm.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 530-536/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 september 2003 med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående förslag till utveckling och omstrukturering av boende för stadens äldre förelåg.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade bifall till stadsdelsförvaltningens förslag till beslut.
Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Särskilda uttalandenOrdföranden Jan Valeskog (s) anmälde ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) av följande lydelse:
Med anledning av remissmaterialet och de förestående överläggningar som skall vidtagas vid införande av seniorboende i staden är det viktigt att ha som utgångspunkt att bostäderna tillhör servicehusen och slå fast att de är en viktig boenderesurs för äldre, i huvudsak med inriktning till boende i stadsdelen. Bostäderna får ej överlämnas eller säljas till några andra fastighetsägare. Bostäderna bör ej överlämnas till bostadsförmedlingen och ett kommunalt fastighetsbolag eller gatu- och fastighetskontoret bör förvalta bostäderna och hyra ut dem. Vi anser det som viktigt att bostäderna skall kunna återgå till socialtjänsten om ett sådant behov uppstår.
Med anledning av remissmaterialet och de förestående överläggningar som skall vidtagas vid införande av seniorboende i staden är det viktigt att ha som utgångspunkt att bostäderna tillhör servicehusen och slå fast att de är en viktig boenderesurs för äldre, i huvudsak med inriktning till boende i stadsdelen. Bostäderna får ej överlämnas eller säljas till några andra fastighetsägare.
Bostäderna bör ej överlämnas till bostadsförmedlingen och ett kommunalt fastighetsbolag eller gatu- och fastighetskontoret bör förvalta bostäderna och hyra ut dem.
Vi anser det som viktigt att bostäderna skall kunna återgå till socialtjänsten om ett sådant behov uppstår.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) av följande lydelse:
Stockholms stads boenden för äldre står inför en ny period av omvandling. Under den förra mandatperioden skedde en kraftig satsning på boenden med heldygnsomsorg, där över 500 nya platser tillskapades. Nu är det dags att ta nästa steg för en ökad mångfald i boendet, genom en omvandling av vissa servicehus till seniorbostäder. Omvandlingen motiveras av en förändrad efterfrågan på olika typer av boende för äldre. Samtidigt som efterfrågan ökat på seniorboenden med hyresrätt, finns en överkapacitet av bostäder i stadens servicehus. Omvandlingen får däremot aldrig motiveras av ett besparingsbehov i stadsdelarna, där människor med behov av boende i servicehus eller av vårdboende helt plötsligt ska klara sig i seniorbostäder. Omvandlingen av servicehus till seniorbostäder ökar också möjligheterna till nyanser i boendet för äldre. Under den förra mandatperioden ökade valfriheten genom att staden öppnade för en mångfald av utförare inom äldreomsorgen. Nu kan den mångfalden bli ännu större, genom att antalet servicenivåer i boendet ökar. I samband med detta är det viktigt att understryka betydelsen av nyanser även i de hittills existerande boendeformerna för äldre. På många håll har gränserna mellan servicehus, ålderdomshem och sjukhem närmast suddats ut. När vi nu i Norrmalm får möjlighet att omvandla delar av servicehusbeståndet bör även en översyn göras i detta ärende. Människor med behov av en högre omsorgsgrad än servicehusen erbjuder, måste – om de själva så önskar – erbjudas plats i de särskilda boendeformerna med heldygnsomsorg. Det är också angeläget att omvandlingen inte leder till ett minskat bestånd av särskilda bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre människor är fortfarande stort, och det är principiellt viktigt att stadens äldre inte känner att de hus som en gång byggts för dem inte permanent omvandlas till bostäder för helt andra grupper. De förslag som hittills väckts i vissa stadsdelar om att omvandla servicehus till vanliga bostäder strider mot principen att boende för äldre ska förbli reserverade för denna grupp, om än i nya former.
Stockholms stads boenden för äldre står inför en ny period av omvandling. Under den förra mandatperioden skedde en kraftig satsning på boenden med heldygnsomsorg, där över 500 nya platser tillskapades. Nu är det dags att ta nästa steg för en ökad mångfald i boendet, genom en omvandling av vissa servicehus till seniorbostäder.
Omvandlingen motiveras av en förändrad efterfrågan på olika typer av boende för äldre. Samtidigt som efterfrågan ökat på seniorboenden med hyresrätt, finns en överkapacitet av bostäder i stadens servicehus. Omvandlingen får däremot aldrig motiveras av ett besparingsbehov i stadsdelarna, där människor med behov av boende i servicehus eller av vårdboende helt plötsligt ska klara sig i seniorbostäder.
Omvandlingen av servicehus till seniorbostäder ökar också möjligheterna till nyanser i boendet för äldre. Under den förra mandatperioden ökade valfriheten genom att staden öppnade för en mångfald av utförare inom äldreomsorgen. Nu kan den mångfalden bli ännu större, genom att antalet servicenivåer i boendet ökar. I samband med detta är det viktigt att understryka betydelsen av nyanser även i de hittills existerande boendeformerna för äldre. På många håll har gränserna mellan servicehus, ålderdomshem och sjukhem närmast suddats ut. När vi nu i Norrmalm får möjlighet att omvandla delar av servicehusbeståndet bör även en översyn göras i detta ärende. Människor med behov av en högre omsorgsgrad än servicehusen erbjuder, måste – om de själva så önskar – erbjudas plats i de särskilda boendeformerna med heldygnsomsorg.
Det är också angeläget att omvandlingen inte leder till ett minskat bestånd av särskilda bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre människor är fortfarande stort, och det är principiellt viktigt att stadens äldre inte känner att de hus som en gång byggts för dem inte permanent omvandlas till bostäder för helt andra grupper. De förslag som hittills väckts i vissa stadsdelar om att omvandla servicehus till vanliga bostäder strider mot principen att boende för äldre ska förbli reserverade för denna grupp, om än i nya former.
Diarienummer 010-480/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2003, med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående bantad politisk och administrativ organisation i Stockholms stad, förelåg.
YrkandenOrdföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och ledamoten Ulla Dahl (mp) och yrkade bifall till det.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och yrkade bifall till det.
Motionären föreslår att stadsbyggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden slås ihop. Motivet till det är att dagens system med både en stads-byggnadsnämnd och miljö- och hälsoskyddsnämnd indirekt framställs som ett hot mot bostadsbyggandet. Det vore negativt och allvarligt för det myndighetsansvar som miljö- och hälsoskyddsnämnden skall svara för om en sammanslagning mellan dessa nämnder och förvaltningar skulle ske. De riktvärden för till exempel trafik-buller som beslutats inom EU och Sveriges riksdag eller de krav på detta område som satts upp av statliga myndigheter, vill motionären kringgå med organisatoriska förändringar. Motionären ser uppenbarligen miljöförvaltningens särskilda ansvar för till exempel bullbekämpningen som ett hinder mot utarbetande av nya detaljplaner som sker på stadsbyggnadskontoret. Stadsbyggnadsnämnden har till uppgift att sammanväga olika synpunkter och intressemotsättningar som finns i programförslag och detaljplaner. Då skall de självklart också tvingas att offentligt i ärendena värdera de invändningar av miljöskäl som kan finnas i ett remissvar från till exempel en miljönämnd. I en sammanslagen nämnd och förvaltning kommer sådana intressemotsättningar enklare kunna döljas och ej bli känt för allmänheten. Det vore även ur demokratisk synpunkt olyckligt. Vi anser det som mycket väsentligt att miljöförvaltningen kan arbeta under en självständig nämnd och att man obehindrat kan följa den miljölagstiftning som gäller. Som förvaltningen redovisar i sitt ärende så utgör planärendena som remitteras till miljö- och hälsoskyddsnämnden endast en mycket liten del av det breda verksamhetsfält som nämnden svarar för. Det är ett ytterligare skäl att inte slå samman nämnder som redan idag har mycket stora ansvarsområden. Erfarenheterna av sammanslagna nämnder i små städer, i enligt med motionärens förslag, är i huvudsak negativa. I en storstad som Stockholm skulle en sammanslagning kunna få mycket allvarliga följder för miljöarbetet i staden. Rent generellt anser vi också att stadsledningskontoret måste förstärkas. Det måste under finansroteln finnas resurser som betydligt bättre än idag kan agera och värdera viktiga principfrågor som remitteras från andra nämnder. Även möjligheten att lösa de tvister som ibland uppkommer mellan nämnder och förvaltningar motiverar att ett kompetent och välbemannat stadsledningskontor inrättas.
Motionären föreslår att stadsbyggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden slås ihop. Motivet till det är att dagens system med både en stads-byggnadsnämnd och miljö- och hälsoskyddsnämnd indirekt framställs som ett hot mot bostadsbyggandet.
Det vore negativt och allvarligt för det myndighetsansvar som miljö- och hälsoskyddsnämnden skall svara för om en sammanslagning mellan dessa nämnder och förvaltningar skulle ske. De riktvärden för till exempel trafik-buller som beslutats inom EU och Sveriges riksdag eller de krav på detta område som satts upp av statliga myndigheter, vill motionären kringgå med organisatoriska förändringar. Motionären ser uppenbarligen miljöförvaltningens särskilda ansvar för till exempel bullbekämpningen som ett hinder mot utarbetande av nya detaljplaner som sker på stadsbyggnadskontoret.
Stadsbyggnadsnämnden har till uppgift att sammanväga olika synpunkter och intressemotsättningar som finns i programförslag och detaljplaner. Då skall de självklart också tvingas att offentligt i ärendena värdera de invändningar av miljöskäl som kan finnas i ett remissvar från till exempel en miljönämnd. I en sammanslagen nämnd och förvaltning kommer sådana intressemotsättningar enklare kunna döljas och ej bli känt för allmänheten. Det vore även ur demokratisk synpunkt olyckligt.
Vi anser det som mycket väsentligt att miljöförvaltningen kan arbeta under en självständig nämnd och att man obehindrat kan följa den miljölagstiftning som gäller. Som förvaltningen redovisar i sitt ärende så utgör planärendena som remitteras till miljö- och hälsoskyddsnämnden endast en mycket liten del av det breda verksamhetsfält som nämnden svarar för. Det är ett ytterligare skäl att inte slå samman nämnder som redan idag har mycket stora ansvarsområden. Erfarenheterna av sammanslagna nämnder i små städer, i enligt med motionärens förslag, är i huvudsak negativa. I en storstad som Stockholm skulle en sammanslagning kunna få mycket allvarliga följder för miljöarbetet i staden.
Rent generellt anser vi också att stadsledningskontoret måste förstärkas. Det måste under finansroteln finnas resurser som betydligt bättre än idag kan agera och värdera viktiga principfrågor som remitteras från andra nämnder. Även möjligheten att lösa de tvister som ibland uppkommer mellan nämnder och förvaltningar motiverar att ett kompetent och välbemannat stadsledningskontor inrättas.
Reservation Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) anmälde en reservation av följande lydelse:Vi anser att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Den för stadsdelarna mest relevanta delen av motionen berör en minskning från dagens 18 till 12 stadsdelar. Efter ett antal år med stadsdelsnämnder är det nu hög tid för en utvärdering av den geografiska indelningen av dessa. Ett problem som blivit alltmer uppenbart är den i många fall opraktiska uppdelningen av naturliga stadsdelsområden, som saknar stöd i det folkliga medvetandet. Södermalm med sina två stadsdelar (Maria-Gamla stan, samt Katarina-Sofia) är kanske det tydligaste exemplet, men det finns flera. En sammanslagning av stadsdelar skulle också öka möjligheterna att kunna tillgodogöra sig en stordriftsfördelar i verksamheterna som är en förutsättning för en effektiv förvaltning av stadens välfärd. Exempel på detta är t ex dagens organisation av städning, renhållning och snöröjning som varje stadsdel själva ansvarar för. Är det höjden av demokrati och inflytande att varje stadsdel själva skall lägga ner tid och pengar på att upphandla och organisera detta? Räcker det inte med att ha en controller för det egna området och låta gatu- och fastighetsnämnden ansvara för utförande och upphandling? Vår egen budget räcker aldrig till, och det går ut över anslagen till just kärnverksamheterna. Utöver dessa skäl talar dagens kärva ekonomiska läge för en ordentlig revision av stadens politiska och administrativa organisation. De flesta stadsdelar har idag mycket svårt att klara målen, och samtidigt erbjuda medborgarna en god service. Varje möjlighet att spara in på onödig byråkrati till förmån för skola och omsorg måste ses över. En annan viktig organisationsförändring handlar om skolans framtid. Grund-skolans placering under stadsdelarnas förvaltning riskerar idag att skapa en detaljstyrning av skolans verksamhet. En flytt av grundskolan till utbildnings-nämndens ansvarsområde skulle innebära ökade förutsättningar för en mer självständig skola, där rektors och lärares inflytande ökar.
Den för stadsdelarna mest relevanta delen av motionen berör en minskning från dagens 18 till 12 stadsdelar. Efter ett antal år med stadsdelsnämnder är det nu hög tid för en utvärdering av den geografiska indelningen av dessa.
Ett problem som blivit alltmer uppenbart är den i många fall opraktiska uppdelningen av naturliga stadsdelsområden, som saknar stöd i det folkliga medvetandet. Södermalm med sina två stadsdelar (Maria-Gamla stan, samt Katarina-Sofia) är kanske det tydligaste exemplet, men det finns flera.
En sammanslagning av stadsdelar skulle också öka möjligheterna att kunna tillgodogöra sig en stordriftsfördelar i verksamheterna som är en förutsättning för en effektiv förvaltning av stadens välfärd. Exempel på detta är t ex dagens organisation av städning, renhållning och snöröjning som varje stadsdel själva ansvarar för. Är det höjden av demokrati och inflytande att varje stadsdel själva skall lägga ner tid och pengar på att upphandla och organisera detta? Räcker det inte med att ha en controller för det egna området och låta gatu- och fastighetsnämnden ansvara för utförande och upphandling? Vår egen budget räcker aldrig till, och det går ut över anslagen till just kärnverksamheterna.
Utöver dessa skäl talar dagens kärva ekonomiska läge för en ordentlig revision av stadens politiska och administrativa organisation. De flesta stadsdelar har idag mycket svårt att klara målen, och samtidigt erbjuda medborgarna en god service. Varje möjlighet att spara in på onödig byråkrati till förmån för skola och omsorg måste ses över.
En annan viktig organisationsförändring handlar om skolans framtid. Grund-skolans placering under stadsdelarnas förvaltning riskerar idag att skapa en detaljstyrning av skolans verksamhet. En flytt av grundskolan till utbildnings-nämndens ansvarsområde skulle innebära ökade förutsättningar för en mer självständig skola, där rektors och lärares inflytande ökar.
Särskilda uttalanden
Man kan konstatera att folkpartiet steg för steg närmar sig den moderata linjen rörande Stockholms stads organisation. Det är mycket trevligt. Man bör dock gå längre.
Stadsdelsnämnderna infördes i syfte att effektivisera verksamheten. Det har visat sig att det inte fungerade. Därför menar vi att stadsdelsnämnderna skall avskaffas och ersättas med sociala distriktsnämnder, vilket kommer att ske naturligt när många av de stora uppgifter som idag ligger under stadsdels-nämnderna i form av förskola, skola, fritidshem och äldreomsorg ersätts av pengsystem fullt ut. Besluten kring barnens förskola, skola och fritidshem samt äldre och funktionshindrades behov av hjälp flyttas från stadsdelsnämnderna till enskilda människors köksbord, där dessa viktiga beslut bör tas fullt ut.
Fyra procent av stadsdelsnämndernas kostnader är i dag administration. Genom införande av sociala distriktsnämnder kan vi under det första året spara 1%. Erfarenheterna från sammanslagningen av stadsdelnämnder som genomfördes när Stockholm gick från 24 till18 visar att denna besparingspotential är reell.
Samarbetet med Stockholms Läns Landsting skall utvecklas. Det är i grunden inte bra att det finns två olika organisationer som i vissa frågor överlappar varandra i Stockholm. Gemensamma utskott eller nämnder mellan kommunen och landstinget skall inrättas för att säkerställa att ingen hamnar mellan de olika huvudmännen inom omsorgerna. På sikt bör landstingen avvecklas och ansvaret för landstingsverksamheten tas över av kommunerna respektive staten.
Lokal kulturverksamhet överförs centralt till kulturnämnden. Idrotts- och fritidsfrågor samt stadsmuseinämndens verksamhet integreras i kulturnämnden som blir en kultur- och idrottsnämnd. De uppgifter som stadsdelsnämnderna har i form av individärenden och som handhas av de sociala delegationerna kommer att skötas av sociala distriktsnämnder.
Parkskötsel, snöröjning samt städning av gator och parker samlas centralt i staden i syfte att maximera utnyttjandet av resurser och kompetens. Vi är övertygade om att detta, i kombination med bland annat ökad dagsstädning av större ytor, leder till ett renare Stockholm.
Genom att administrationen av förskolan, skolan och omsorgen om funktionshindrade lyfts från stadsdelsnämnderna så tillses också att verksamheten ges till lika villkor oavsett form och oavsett var i staden man bor. Att minska byråkratin ökar valfriheten och frigör resurser som kan användas direkt i verksamheten och på det sättet höjer vi kvaliteten inom skolan, förskolan och omsorgen om de funktionshindrade.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden integreras med Stadsbyggnadsnämnden i en miljö- och stadsbyggnadsnämnd. Planprocessen effektiviseras med inriktning att det ska ta maximalt 1 år att ta fram en detaljplan i Stockholm. Särskilda resurser avsätts för att korta plantiderna.
Integrationsfrågorna integreras fullt ut med näringslivsfrågorna i en Näringslivs- och integrationsnämnd. Integrationen är en av de största utmaningarna som Stockholm står inför och det är i huvudsak genom att människor har jobb som en verkningsfull integration kan ske. Samtidigt är stadens mångfald en viktig tillgång och konkurrensfaktor för fler nya etableringar i regionen. Dessutom integreras Saluhallsfrågorna i Näringslivsnämnden.
Vår målsättning är att minimera antalet kommunalt drivna bolag. Ett av stadens tre bostadsbolag skall säljas, gärna till de boende.
Sammanslagningen av de centrala nämnderna minskar behovet av borgarråd och politiska tjänstemän motsvarande en besparing på 20 miljoner. Konsumentnämnden avvecklas vilket ger en besparing jämfört med vänstermajoritetens budget om 10 miljoner.
Genom att integrera nämnder och flytta makten från stadsdelsnämnderna till de enskilda hushållen kan väsentliga resurser sparas. Dessa kan i stället användas för att höja kvaliteten i verksamheten och skapar utrymme för fortsatta skattesänkningar.
Ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Kristdemokraterna har i sin budgetreservation för 2004 lagt förslag på en bantad politisk organisation. Det förslag till åtgärder som lagts fram är inte lika långt-gående som det som Folkpartiet föreslagit i sin motion. Kristdemokraternas förslag innebär att stadsdelsnämnderna Kista och Rinkeby slås samman, att näringslivs-nämnden och integrationsnämnden blir en gemensam nämnd samt att stadsmusei-nämnden återgår till att vara ett utskott eller en delegation under kulturnämnden.
Diarienummer 229-563/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 28 augusti 2003, med anledning av remiss från kommunstyrelsen angående förslag till utvecklingsavtal för anställda i Stockholms stad, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade, med stöd av ledamoten Hans Enroth (v), fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
BeslutEfter ställda propositioner enligt dessa yrkanden beslöt stadsdelsnämnden i enlighet med folkpartiets, moderaternas, ledamoten Anders Brobergs (kd) och ledamoten Hans Enroths (v) yrkande följande:
Ärendet överlämnas till kommunstyrelsen utan eget ställningstagande.
ReservationOrdföranden Jan Valeskog m.fl. (s) och ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.
Diarienummer 539-600/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 5 september 2003 angående genomförandeplan för avveckling av Nya Hemmet förelåg.
Stadsdelsförvaltningens förslag till genomförandeplan för avveckling av Nya Hemmet godkänns.
Mot bakgrund av att antalet äldre över 80 år nu relativt snabbt minskar i stadsdelen, samt att andra stadsdelar dessutom med största sannolikhet kommer att minska köpet av platser från Norrmalm, måste utbudet av platser inom äldreomsorgen i stadsdelen minska. Om inte en anpassning av utbudet av äldreboenden i stadsdelen sker så riskerar kvaliteten inom äldreomsorgen drastiskt försämras då kostnaderna för lokaler och tomma platser på Norrmalm väsentligt kommer att öka. En avveckling av Nya Hemmet måste ske på sådana villkor att de boende och de anhöriga erbjuds alternativ som de ser som godtagbara. En särskild hänsyn måste tas till boende med demensdiagnoser, så att dessa får ett likvärdigt boende och bra omsorg efter flytten från Nya Hemmet.
Mot bakgrund av att antalet äldre över 80 år nu relativt snabbt minskar i stadsdelen, samt att andra stadsdelar dessutom med största sannolikhet kommer att minska köpet av platser från Norrmalm, måste utbudet av platser inom äldreomsorgen i stadsdelen minska. Om inte en anpassning av utbudet av äldreboenden i stadsdelen sker så riskerar kvaliteten inom äldreomsorgen drastiskt försämras då kostnaderna för lokaler och tomma platser på Norrmalm väsentligt kommer att öka.
En avveckling av Nya Hemmet måste ske på sådana villkor att de boende och de anhöriga erbjuds alternativ som de ser som godtagbara. En särskild hänsyn måste tas till boende med demensdiagnoser, så att dessa får ett likvärdigt boende och bra omsorg efter flytten från Nya Hemmet.
Vi ställer oss bakom förvaltningens förslag i ärendet. Men vi reagerar mycket starkt på förvaltningens bristande information till de boende och boendes anhöriga. Redan i tidigare liknande ärenden har framförts klagomål om förvaltningens bristfälliga information till just boende och deras anhöriga, och nämnden har då påtalat att så icke får ske. Nu har det tyvärr hänt igen, och nämnden vill därför skarpt påtala att förvaltningen i fortsättningen MÅSTE se till att informationen fungerar. Vi har dessutom fått veta att omplaceringar av boende gjorts från Gustav Vasa till Nya Hemmet trots vetskapen av att även Nya Hemmet skall läggas ner. Inte heller här har anhöriga och boende informerats. Eftersom de boende har stora behov av kontinuitet och bra omsorg känns det mycket illa att sådant sker! Vi måste värna om de äldre, och se till att deras behov i största möjliga mån tillgodoses. De kan inte bara skyfflas runt i olika boenden. De ska känna trygghet i sitt boende, och anhöriga ska inte behöva vara oroliga.
Vi ställer oss bakom förvaltningens förslag i ärendet. Men vi reagerar mycket starkt på förvaltningens bristande information till de boende och boendes anhöriga. Redan i tidigare liknande ärenden har framförts klagomål om förvaltningens bristfälliga information till just boende och deras anhöriga, och nämnden har då påtalat att så icke får ske. Nu har det tyvärr hänt igen, och nämnden vill därför skarpt påtala att förvaltningen i fortsättningen MÅSTE se till att informationen fungerar.
Vi har dessutom fått veta att omplaceringar av boende gjorts från Gustav Vasa till Nya Hemmet trots vetskapen av att även Nya Hemmet skall läggas ner. Inte heller här har anhöriga och boende informerats. Eftersom de boende har stora behov av kontinuitet och bra omsorg känns det mycket illa att sådant sker! Vi måste värna om de äldre, och se till att deras behov i största möjliga mån tillgodoses. De kan inte bara skyfflas runt i olika boenden. De ska känna trygghet i sitt boende, och anhöriga ska inte behöva vara oroliga.
Diarienummer 008-503/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 11 september 2003, angående verksamhetsuppföljning av äldreboendet Väderkvarnen, förelåg
1. Stadsdelsnämnden godkänner uppföljningsrapporten.2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att teckna överenskommelse om fortsatt intraprenaddrift av Väderkvarnen till och med 19 november 2006.
Diarienummer 300-392/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 15 september 2003, med anledning av utrednings- och statistikkontorets rapport angående situation och service i stadsdelen 2003, förelåg.
YrkandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade, med stöd av socialdemokraterna, fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt i enlighet med folkpartiets, socialdemokraternas, moderaternas och ledamoten Anders Brobergs (kd) yrkande följande:
Särskilt uttalandeVice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Att invånarna i Norrmalm inte är nöjda med t.ex. snöröjning och sandning har vi förstått av de kontakter vi haft med medborgarna under årens lopp. Återigen vill vi påpeka att när stadsdelarna själva skall ansvara för all renhållning/städning och snöröjning/sandning blir det dyrt för staden som helhet och för Norrmalms-borna i synnerhet. Det blir definitivt inte alltid bättre. Vi är, som framhållits till kommunstyrelsen i vår begäran om omräkning av nyckeltalen, den stadsdel i Stockholm som har flest besökande från andra delar av Stockholm och även andra delar av Sverige. Det är både bra och dåligt – bra att få visa upp vår fina stadsdel, dåligt att visa upp en ostädad och oplogad stadsdel, som vi tvingas göra om pengarna inte räcker. Men det får som sagt de facto till innebörd att vår budget aldrig räcker till. Och det innebär också att vi måste ta pengar från andra områden som t ex äldre- och handikappomsorg eller socialpsykiatri. Som framförts tidigare anser vi att gatu- och fastighetsnämnden borde ansvara både för upphandling och drift för renhållning/städning och för snöröjning och sandning. Vi kan ha en tjänsteman som fungerar som controller på området. Vi ser även en fördel av att huvudansvaret för skötseln av stadens parker sköts centralt. Noteras bör också att en överväldigande majoritet av de tillfrågade är positiva till uteserveringar och evenemang, det är således viktigt att understödja verksamheter som syftar till att öka antalet uteserveringar och evenemang.
Att invånarna i Norrmalm inte är nöjda med t.ex. snöröjning och sandning har vi förstått av de kontakter vi haft med medborgarna under årens lopp. Återigen vill vi påpeka att när stadsdelarna själva skall ansvara för all renhållning/städning och snöröjning/sandning blir det dyrt för staden som helhet och för Norrmalms-borna i synnerhet. Det blir definitivt inte alltid bättre. Vi är, som framhållits till kommunstyrelsen i vår begäran om omräkning av nyckeltalen, den stadsdel i Stockholm som har flest besökande från andra delar av Stockholm och även andra delar av Sverige. Det är både bra och dåligt – bra att få visa upp vår fina stadsdel, dåligt att visa upp en ostädad och oplogad stadsdel, som vi tvingas göra om pengarna inte räcker. Men det får som sagt de facto till innebörd att vår budget aldrig räcker till. Och det innebär också att vi måste ta pengar från andra områden som t ex äldre- och handikappomsorg eller socialpsykiatri.
Som framförts tidigare anser vi att gatu- och fastighetsnämnden borde ansvara både för upphandling och drift för renhållning/städning och för snöröjning och sandning. Vi kan ha en tjänsteman som fungerar som controller på området.
Vi ser även en fördel av att huvudansvaret för skötseln av stadens parker sköts centralt. Noteras bör också att en överväldigande majoritet av de tillfrågade är positiva till uteserveringar och evenemang, det är således viktigt att understödja verksamheter som syftar till att öka antalet uteserveringar och evenemang.
Diarienummer 020-634/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 3 september 2003, angående förordnande av personuppgiftsombud enligt personuppgiftslagen, förelåg.
Diarienummer 129-522/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 12 september 2003, med anledning av skrivelse från Anders Broberg (kd) angående konsekvenser av nytt avtal och budget, förelåg.
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl.(m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och yrkade bifall till det.
Skrivelsen från Anders Broberg (kd) besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Reservation
Vice ordföranden Inge-Britt Lundin m.fl.(fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl.(m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde en reservation av följande lydelse:
Diarienummer 346-531/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 4 september 2003, med anledning av ett medborgarförslag angående flyttning av busshållplats på Roslagsgatan, förelåg.
Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Diarienummer 622-501/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 16 september 2003, med anledning av ansökan från Inferno Online Stockholm AB om automatspelstillstånd på Gamingcenter, förelåg.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.
Ansökan om tillstånd till femton automatspel beviljas.
ReservationLedamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.
Särskilt uttalande
Ledamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Spelberoendet ökar allt mer i vårt land. Det för med sig långtgående konsekvenser för såväl drabbade individers ekonomi, hälsa, sociala relationer m.m…. som för hela samhällsapparaten. Norrmalm med sitt stora antal skolor som samlar ungdomar från hela länet, passar absolut inte till att förlägga spelhallar på.
Spelberoendet ökar allt mer i vårt land. Det för med sig långtgående konsekvenser för såväl drabbade individers ekonomi, hälsa, sociala relationer m.m…. som för hela samhällsapparaten.
Norrmalm med sitt stora antal skolor som samlar ungdomar från hela länet, passar absolut inte till att förlägga spelhallar på.
Diarienummer 621-612/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 september med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet angående ansökan om fortsatt alkohol-serveringstillstånd i restaurang Oxid Bar, förelåg.
Ansökan om fortsatt utskänkningstillstånd mellan klockan 11.00 och 03.00 både inomhus och utomhus tillstyrks.
Reservation Ledamoten Ulla Dahl (mp) reserverade sig mot beslutet.
Särskilt uttalandeLedamoten Ulla Dahl (mp) anmälde ett särskilt uttalande av följande lydelse:
Jag anser att stadsdelsnämnden bör se över frågan om tillståndsgivning och i fortsättningen ha en mera restriktiv hållning vad gäller alkoholserveringstillstånd efter klockan 01.00.
Denna paragraf förklardes omedelbart justerad.
Diarienummer 621-636/03Stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande daterat den 10 september 2003, med anledning av remiss från socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet angående ansökan om utökat utskänkningstillstånd i restaurang Victoria, förelåg.
Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) yrkade att ansökan skulle avstyrkas.
Ansökan om ett tidsmässigt utökat utskänkningstillstånd mellan klockan 11.00 och 05.00 både inomhus och utomhus tillstyrks.
Reservation Ledamoten Ulla Dahl (mp) och ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Protokoll från sammanträde i Norrmalms handikappråd den 11 september 2003 anmäldes.
YrkandeOrdföranden Jan Valeskog (s) yrkade att anmälan skulle godkännas.
Anmälan godkänns.
Protokoll från lokala pensionärsrådets sammanträde den 22 september 2003 anmäldes.
Protokoll från sociala delegationens sammanträden första halvåret 2003 anmäldes.
Följande inkomna / upprättade handlingar anmäldes.
Övriga frågor
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
BeslutStadsdelsnämnden beslöt att ge stadsdelsförvaltningen i uppdrag att, i form av en PM, återkomma till nämnden med en redogörelse för hur beviljade medel kommer att användas.