Din position: Hem > Stockholms stad > Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-11-29

Sammanträde 2005-11-29

Datum
Klockan
18:00
Plats
Medborgarhuset Trappan, Vällingbysalen, Vällingbyplan 9

Mellan kl 18:00 - 19:00 ges information kring frågor om verksamhet och budget för 2006 oc Läs mer...h allmänheten kan ställa frågor till Stadsdelsnämndens förtroendevalda.

3 Protokolljusterare och tid för justering.

4 Förvaltningschefens information

- Flyktingmottagandet
- Kontaktcenter/konsumentvägledning

Bordlagt ärende (utsänds ej på nytt)

5 Principer gällande uttag av avgifter för aktiviteter För Hässelby-Vällingby grundskolor, förskoleklass, skolbarnomsorg och obligatoriska särskolan.

Anmälan protokoll från nämndens råd

7 Protokoll från lokala pensionärsrådet.

8 Protokoll från lokala handikapprådet.

Nya beslutsärenden

9 Verksamhetsplan år 2006 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.

Dnr 101-628-2005
Delas ut vid sammanträdet.

11 Projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse.

12 Råcksta sjukhem. Inrättande av dagverksamhet - Inriktningsbeslut.

13 Skolörtens äldreboende. Inrättande av dagverksamhet på Sandviksvägen 157 i Hässelby Villastad - Inriktningsbeslut.

14 Skolörtens äldreboende. Inrättande av gruppboende på Edelundavägen 5 i Hässelby Villastad - Inriktningsbeslut.

15 Tillbyggnad av förskola på Ormängsgatan 71 i Hässelby Gård - Inriktningsbeslut.

16 Utbyggnad av allergiförskola på Söderberga Allé i Råcksta - Genomförandebeslut.

17 Nybyggnad av förskola på Söderberga Gårdsväg i Råcksta - Genomförandebeslut.

18 Tillstånd för studieresa till Irland, Smedshagsskolan.

19 Ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel för projektet "Lika villkor".

20 Deltagande i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt som pilotstadsdel.

21 Deltagande i projekt "Nordvästpassagen" tillsammans med flera stadsdelsförvaltningar, näringsliv, medborgarskolan m fl

22 Tillstånd för studieresa till Berlin, Vinstagårdsskolan.

Remisser

23 Nya bostäder på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad.

Inbjudan till detaljplanesamråd för del av kvarteret Hässelby Villastad 28:1,
S-Dp 2004-09139-54.
Dnr 301-587-2005
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

24 Inrättande av inspektörsfunktion för omsorgen om funktionshindrade.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-3473/2005.
Dnr 520-514-2005
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

25 Personalpolicy för Stockholms stad.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1191/2005.
Dnr 200-528-2005
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

26 Handbok i etik.

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1955/2005 av motion från (m).
Dnr 500-321-2005
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

Anmälningar och Redovisningar

27 Läsplan för folk- och skolbibliotek i Hässelby-Vällingby läsåret 2005-2006 - redovisning.

28 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS, perioden 2005-2009 - redovisning.

29 Biståndsbedömning inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby.

Svar på två skrivelser från (m) och en skrivelse från (kd).
Dnr 531-644-2005
Ärendedokument
Läs dokument (PDF)

30 Inkomna handlingar.

31 Uppdragslista.

Nya beslutsärenden (forts)

32 Nybyggnad av förskola på Mirabellbacken i Hässelby Strand - Inriktningsbeslut.

Mötesinformation

Närvarande 

Ordförande Berit Kruse (s)
Vice ordförande Fredrik Wallén (kd)

Ledamöter
Eva Oivio (s)
Erik Guitierrez-Aranda (s)
Bengt Roxne (s)
Örjan Sjögren (s)
Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v)
Birgitta Wosse (mp)
Catharina Hillerström Vagli (m)
Bo Arkelsten (m)
Helen Jäderlund Eckardt (fp)

Tjänstgörande ersättare
Margareta Åkerblom (m)
Fahri Ölcer (fp)

Ersättare
Ingrid Carlsson (s)
Nils Elfvik (v)
Bogdan Godymirski (m)

Anmält förhinder
Michael Wiklund (m)
Katariina Güven (fp)
Janet Mackegård (s)
Ingela Gille Rausén (fp)
Annett Öhman-Karlsson (s)
Peter Engberg (s)
Kaj Nordquist (s)
Svante Erlandsson (m)
Tomas Melin (mp) Eva Aronsson (kd)

I tjänsten närvarande
Elisabeth Dérantz, Sven-Göran Södergren, Birgitta Härröd, Lena Fax, Lennart Keberg, Per Lindegren, Marja Niemi, Mona Thorin, Eva Tångfelt, Charlotte Brandorf.

Personalföreträdare Jan-Eric Berg
(öppna delen)

Tid för justering 2005-12-08

Vid protokollet

Staffan Stavling

§1 Öppnande av sammanträdet.

Ordförande Berit Kruse förklarade sammanträdet öppnat.

§2 Godkännande av dagordning.

Dagordningen godkändes med vissa tillägg och justeringar.

§3 Protokollsjustering och tid för justering.

Stadsdelsnämnden beslöt att jämte ordförande Berit Kruse utse vice ordförande Fredrik Wallén att justera dagens protokoll.

Tillkännagav ordförande att justering av dagens protokoll skulle ske 2005-12-08.

§4 Förvaltningschefens information

Projektet Barnstöd

Informerades om projektet Barnstöd i Stockholm i vilket Hässelby-Vällingby stadsdels­nämnd ingår som pilotstadsdel.

Påmindes om inbjudan till föreläsning/information om projektet, torsdagen den 15 december 2005, kl 09.00 – 12.00 i Trappan, Vällingby centrum.

Barnomsorg

Elisabeth Dérantz informerade att hittills har barnomsorgsgarantin kunna uppfyllas (dock har det inte alltid lyckats med att tillmötesgå önskemålet om viss barnstuga).

Bedömningen är att barnomsorgsgarantin kommer att kunna uppfyllas även 2006.

Kontaktcenter

Sven-Göran Södergren informerade om nystartade Kontaktcenters verksamhet och resultatet av en månads ”körning”. På en månad har cirka 10.000 samtal tagits emot. Tillgängligheten drygt 80% jämfört med tidigare cirka 40%.

TV-inspelning av sammanträde

Ordförande informerade att sammanträdet den 13 december 2005 kommer att
TV-inspelas (provinspelning) av Vällingby E-centerprojekt.

§5 Principer gällande uttag av avgifter för aktiviteter för Hässelby-Vällingby grund­skola, förskoleklass, skolbarnomsorg och obligatoriska särskola

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 29 september 2005.

Dnr 400-555-2005.

Ärendet bordlades vid nämndens sammanträde den 25 oktober 2005, § 9.

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden beslutat att i princip ställa sig bakom förvaltningens förslag till beslut att ca 100 kr/elev och termin får gälla som riktmärke
    vid uttag av avgift för aktiviteter i samband med undervisningen och skol­barnsomsorgen. Det är tillåtet att eleverna får ta med sig egen matsäck vid enstaka tillfällen.

  2. Stadsdelsnämnden anför

    Förvaltningen har i sitt tjänsteutlåtande citerat och beskrivit vad skollagen föreskriver angående avgifter i förskoleklassen, grundskolan, skolbarnsomsor­gen, särskolan och gymnasieskolan och de fristående skolorna.

    Det framgår klart att utbildningen ska vara kostnadsfri. Det är rektors ansvar
    att hantera verksamheterna utifrån de lagar och förordningar som finns för områ­det.

    Nämnden finner dock att det kan vara av värde att för våra skolor ange vad som menas med enligt skollagen ”obetydlig kostnad”. Förvaltningen föreslår högst 100 kr/elev och termin vilket stadsdelsnämnden ändrar till ca 100 kr/elev och termin.

    Nämnden finner vidare att det kan vara positivt att eleverna med gemensamma krafter utför uppgifter för att på så sätt få in medel att lägga i gemensam kassa för t.ex skolresor.

Reservation

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. Avslå förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföra

Vi står bakom den nu gällande skollagen: I huvudsak ska grundskolan, förskole­klass, skolbarnomsorg och obligatoriska särskolan vara avgiftsfri. Det ska dock vara möjligt att vid enstaka tillfällen ha inslag som innebär en obetydlig kostnad för eleverna; t.ex. vid utflykter och studiebesök.

Att från nämndens sida gå in och reglera skolornas verksamhet på denna nivå, är inget annat än ett uttryck för politisk klåfingrighet. Stadsdelen har kompetenta skolledare som tillsammans med föräldrar, elever och personal har förmågan att fatta lokalt förankrade och anpassade beslut enligt den nu gällande skollagen.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s förslag.

§6 Projekt inom ramen för Stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 031-556-2005.

Ärendet återremitterades till viss del vid nämndens sammanträde
den 25 oktober 2006, § 10.

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden godkänner utökning av projektet D.M.D Ungdomspro­jekt inom showdans, orkester.

  2. Stadsdelsnämnden godkänner projektet – Förnyelse av lekplatsen Aftonsuset i Hässelby Gård.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföra

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tyd­liga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken up­penbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra sko­lor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat.

Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Vi anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som före­slås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen.

Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsför­nyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.

Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för pro­jekten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.

Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.

Trots skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämnings­systemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.

Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att an­tingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och om­sorgen vara viktiga nog för att prioriteras.

Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsför­nyelse­projektet skall gå tillbaka till verk­samheterna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), vice ordförande Fredrik Wallén (kd), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett förslag till beslut och yr­kade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+kd+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§7 Anmälan protokoll från Lokala pensionärsrådet

Anmäldes protokoll från Lokala pensionärsrådets sammanträden

den 28 oktober 2005 och den 11 november 2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§8 Anmälan protokoll från Lokala handikapprådet

Anmäldes protokoll från Lokala handikapprådets sammanträde

den 14 november och 2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§9 Verksamhetsplan år 2006 för Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 29 november 2005.

Dnr 101-628-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden återremitterar ärendet för komplettering med justerat protokoll från förvaltningsgruppen (facklig samverkan).

§10 ILS-rapport november 2005

Integrerad ledning och styrning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 22 november 2005.

Dnr 102-629-2005.

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger rapporten till handlingarna.

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Arbetslösheten och socialbidragen fortsätter att öka i Hässelby-Vällingby. Antalet hushåll med socialbidrag ökar och den genomsnittliga bidragstiden ligger på en högre nivå än för staden som helhet. Det är alarmerande att ungdomsar­betslösheten är så hög. Kraftfulla åtgärder måste vidtagas för att komma åt dessa allvarliga problem. Det behövs bl.a. ett nytt system för socialbidrag, en bättre skola, en annan arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och ett bättre företa­gar- och näringslivsklimat. Vi tror inte att socialdemokraternas Plusjobb skapar fler jobb och löser den höga arbetslösheten.

Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre, funktionshindrade m.fl. att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Likställigheten och valfriheten för människor måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar och människor inom socialpsykiatrin nekas daglig verksamhet i andra stadsdelar p.g.a. ekonomiska skäl (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg ge­nom hemtjänsten beroende på i vilken stadsdel de bor. Detta bryter mot likstäl­lighetsprincipen i kommunallagen.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

De dementas situation måste särskilt uppmärksammas. Antalet gruppboenden för dementa måste snarast byggas ut för att kunna möta det stora behovet. Det får dock inte ske genom att ta bort platser för växelvård/avlastning som så väl be­hövs.

Under den förra borgerliga majoriteten byggdes antalet platser inom äldreomsor­gen ut och standarden höjdes. De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldre­boenden som tagits av vänstermajoriteten minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldreäldre

ökar i Hässelby-Vällingby. Vi anser att en genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av boenden bland de äldre måste utredas. Det är oaccep­tabelt att omvandling sker av besparingsskäl. En tydlig stadsgemensam definition av vilken servicenivå som ska råda i seniorbostäder måste också tas fram. Rikt­linjerna för servicehus behöver också ses över. Mycket tyder nu på att det över­skott av tomma platser som i många fall tillåts motivera en omvandling, i själva verket beror på en restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsde­larna.

Vänstermajoritetens beslutade nya resursfördelningssystem innebär att Hässelby-Vällingby förlorar resurser från skola och verksamhet för barn och ungdomar till andra stadsdelar.

Vänstermajoritetens beslut om stadsdelarnas övertagande av ansvaret för särsko­lan, korttidstillsyn för ungdomar över 12 år, skolskjutsar m.m. har varit förenat med mycket oklarheter. Våra farhågor har också besannats att det nya schabloni­serade resursfördelningssystemet för särskolan, som beslutats av vänstermajori­teten, innebär ytterligare besparingar. Stadsdelen får nu en medelstilldelning som är 5 Mkr lägre än vad Utbildningsnämnden tidigare betalat för särskoleverksam­heten, vilket naturligtvis innebär nya besparingar.

Vi är kritiska till vänstermajoritetens Stadsdelsförnyelseprojekt. En meningsfull satsning i Stockholms ytterstadsdelar kräver tydliga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken uppenbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut.

Folkpartiet anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.

Bristande prioriteringar och ökade satsningar på annat än de kommunala kärn­verksamheterna urholkar stadsdelarnas förutsättningar att ge stockholmarna en grundläggande service. Det är orimligt att Agenda21-kontor, allmän konsument­rådgivning i stadsdelarna, Demokratiberedning, Central konsumentnämnd, kost­nader för införande av trängselskatt m.m. i dagens ekonomiska trängda läge prio­riteras framför satsningar på äldreomsorg, skola och omsorg om funktionshind­rade.

Genom en fungerande uppföljning, tillsyn, kvalitetsutveckling m.m. måste de olika verksamheterna kunna säkerställa en god och säker vård och omsorg, bra skola och barnomsorg m.m.”

§11 Projekt inom ramen för stadsdelsförnyelse

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 031-630-2005.

BESLUT

      1. Stadsdelsnämnden godkänner projekten:

        Demokrati projekt, Vinstagårdsskolan             375 tusen kronor
        Unga ledare, Hässelbygårdsskolan                    95 tusen kronor
        Hälsovärkstad, Grimsta                                  200 tusen kronor
        Grimsta resurscentra                                     132 tusen kronor
        Skidresa, Parkleken Ådalen                              30 tusen kronor
      2. Stadsdelsnämnden avslår projekten:

        Nyckeln till bättre hälsa, Syriska föreningen.    1048 tusen kronor
        Miljöförbättringar i Hässelbygård                       650 tusen kronor
        Ursäkta vad är klockan…?                                  30 tusen kronor
        Blomsterprogram Hässelbystran                         82 tusen kronor
        Parkleken Ådalen, utökning                              275 tusen kronor

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. I huvudsak godkänna förvaltningens förslag.

  2. Därutöver anföra

En meningsfull satsning för människor i Stockholms ytterstadsdelar kräver tyd­liga riktlinjer och fokus på några grundläggande områden. Annars är risken up­penbar att de anslagna medlen sprids på en mängd projekt, som läggs ned när pengarna tar slut. Den långsiktiga integrationen är bl.a. genom jobb och bra sko­lor. Möjligheten att i ytterstaden ombilda hyreslägenheter till bostadsrätter var också ett viktigt steg till ökad integration, vilket vänstermajoriteten stoppat. Vi är kritiska till en ytterstadssatsning genom projekt. Vi anser att en kraftfull satsning måste ingå i den långsiktiga ordinarie verksamheten.”

Särskilt uttalande

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lämnade följande särskilda utta­lande:

”Moderaterna har endast marginella invändningar mot enstaka projekt som före­slås för förlängning. I huvudsak anser vi de redovisade projekten vara önskvärda verksamheter i stadsdelen.

Frågan om huruvida majoriteten hyser tvivel om möjligheterna för stadsdelsför­nyelsens projekt att hävda sig mot den ordinarie verksamhetens behov, infinner sig naturligt.

Vi kan inte se annat än att majoriteten valt att lägga medelstilldelning för pro­jekten utanför ordinarie budget för att söka framställa sig som alla goda gåvors givare i avsikt att försöka maximera antalet röster i nästa val.

Vad man i sammanhanget undviker att upplysa medborgarna om är att varje krona som läggs på alla dessa projekt tas från kärnverksamheterna. Varje krona in i stadsdelsförnyelseprojektet betyder en krona ut ur skolan, äldreomsorgen och vården av unga missbrukare bl.a.

Trots skattehöjningar, saknar staden – bl.a. p.g.a. skatteutjämnings­systemet och majoritetens utstuderade oförmåga att prioritera kärnverksamheterna – pengar till att ge sina invånare den skola de förtjänar och den omsorg de rimligen har rätt att kräva.

Den enda rimliga slutsatsen vi kan dra av majoritetens sätt att agera är att an­tingen är majoriteten inkompetent eller så anser man inte skolan, vården och omsorgen vara viktiga nog för att prioriteras.

Moderaterna anser att staden och stadsdelen skall prioritera kärnverksamheterna, därför vill vi att pengarna i stadsdelsför­nyelse­projektet skall gå tillbaka till verk­samheterna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson-Ketzel (v) och

le­damot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) anslöt sig till (fp):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

§12 Råcksta sjukhem - Inrättande av dagverksamhet Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 313-631-2005.

Sammanfattning

Starbogårdens dagverksamhet skall enligt tidigare nämndbeslut flyttas till Råcksta sjukhem. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner att förvaltningen beställer förslagshandlingar på ombyggnation av lokaler i Råcksta sjukhem, som därmed verksamhetsanpassas för den tillkommande dagverksamheten.

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshand­lingar på ombyggnation och anpassning av lokaler i Råcksta sjukhem enligt redovisning i förvaltningens tjänsteutlåtande.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimu­lansbidrag om 0,5 miljoner kronor för förprojekteringen av ombygg­naden.

§14 Skolörtens äldreboende

Inrättande av gruppboende på Edelundavägen 5 i Hässelby Villastad Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 313-633-2005.

Sammanfattning

Verksamheten på äldreboendet på Edelundavägen 5 i Hässelby Villastad skall omvandlas till gruppboende för 16-18 personer med demenshandikapp. Loka­lerna är därvid i behov av omstrukturering. Lägenheterna måste moderniseras och tillgänglighetsanpassas, och de allmänna utrymmena behöver renoveras. Det föreslås att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa projekteringshand­lingar för ombyggnationen.

__________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshand­lingar på lokalanpassningar enligt redovisning i detta tjänsteutlåtande.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag för förprojekteringskostna­der om 0,5 miljoner kronor hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

§15 Tillbyggnad av förskola på Ormängsgatan 71 i Hässelby Gård

Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 312-634-2005.

Sammanfattning

På 10 års sikt kommer det till följd av befolkningsutvecklingen att behövas ytter­ligare 150 förskoleplatser i Hässelby Gård. För att möta detta behov, samt för att underlätta möjligheten att minska förskoleavdelningarnas storlek, krävs ytterli­gare utbyggnad av förskolorna i Hässelby Gård. Förskolan på Ormängsgatan 71 föreslås därför byggas ut så att ytterligare två avdelningar om totalt ca 20 barn kan inrymmas i lokalerna.

_____________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshand­ling på uppförande av två nya förskoleavdelningar i befintlig förskola på Ormängsgatan 71 i Hässelby Gård.

  2. Stadsdelsnämnden ansöker om stimulansbidrag om 0,1 miljoner kronor för beställarstöd.

§16 Utbyggnad av allergiförskola på Söderberga Allé i Råcksta – genomförandebeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 312-635-2005.

Sammanfattning

Söderberga Allé är en allergiförskola i behov av utbyggnad för att kunna ta emot fler svårt allergiska barn. Därmed tillgodoses det uppdämda behovet av sådana platser i stadsdelen. Utbyggnaden kostar ca 200 000 kr och direktfinansieras, samt innebär en hyreshöjning om ca 80 000 kr per år, från nuvarande ca 117 000 kr till ca 200 000 kr per år.

__________________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till utbyggnad av aller­giförskola för ca 15 barn på kv. Vårdaren 3 på Söderberga Allé till en kostnad av ca 0,2 miljoner kronor och en total hyreskostnad av ca 0,2 miljoner kronor/år.

  2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,4 miljoner kronor.

  3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa projektet, under förutsättning av ett godkännande i Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

 

§17 Nybyggnad av förskola på Söderberga Gårdsväg i Råcksta – Genomförandebeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 312-636-2005.

Sammanfattning

Förskolan på Söderberga Gårdsväg 21 A-B är i behov av upprustning och platsut­ökning. Förvaltningen föreslår därför att det byggs en helt ny förskola om 7 avdelningar och 100 barn fördelade på 1 000 kvm, anpassad till konceptet ”Förskola på 2000-talet”. Råckstas befolkning kommer enligt Usk:s statistik att öka kraftigt under den kommande tioårsperioden. Antalet barn i åldrarna 1-5 år beräknas stiga från ca 250 st. i år till ca 410 st. år 2014. För Grimsta-Råcksta-Vällingby stadsdelar kommer antalet 1-5-åringar att öka från 802 till 1 152 st. Det är därför viktigt att anpassa förskolorna i hela det området så att platsgaran­tin kan hållas. Projektet beräknas kosta ca 20 mnkr, med en årshyra om ca 1,7 mnkr.

­­­­­­­­­­­­_______________________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till nybyggnad av förskola för ca 100 barn på kv. Vårdaren 2 på Söderberga Gårdsväg till en investeringskostnad av ca 20 miljoner kronor och en hyreskostnad av ca 1,7 miljoner kronor/år.

  2. Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att beställa projektet, under förutsättning av ett godkännande i Kommunstyrelsens ekonomiutskott.

  3. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 3,6 miljoner kronor.

§18 Tillstånd för studieresa till Irland, Smedshagsskolan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 8 november 2005.

Dnr 405-637-2005.

Sammanfattning

Smedshagsskolan har under flera år arbetat med internationalisering, genom att bygga nätverk och skapa kontakter med Europa och världen. Skolan håller på att utveckla samarbete med sin vänskola i Nordirland, Hazelwood Integrated College, en skola i Belfast med elever av både protestantisk och katolsk tro.

Syftet med resan är att träna språket, få insikt i hur jämnåriga elevers skola är, knyta kontakter med dem, utbyta erfarenheter, lära sig mera om Irlands historia och konflikten i Nordirland.

_______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner Smedshagsskolans studieresa till Irland för elever under tiden 13 – 19 mars 2006.

§19 Ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel för projektet ”Lika villkor”

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 16 november 2005.

Dnr 510-638-2005.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd ansöker hos Länsstyrelsen i Stockholms län om projektmedel om 542.800 kronor för projektet ”Lika villkor” för arbete mot hedersrelaterat våld. Projektet avses pågå under 2006 och syftar till att öka med­vetenheten om hedersrelaterat våld och tvång och visa på möjligheter att förändra traditionella mönster samt hitta bättre redskap och metoder att arbeta med denna problematik i framtiden. Förvaltningens del av kostnaden beräknas till 543 tkr och avses inrymmas i 2006 års budget. Av tidsskäl har ansökan insänts till Länsstyrelsen den 1 november 2005 under förutsättning av nämndens beslut.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner den till tjänsteutlåtandet bilagda ansökan till Länsstyrelsen i Stockholms län.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§20 Deltagande i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt som pilotstadsdel

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 16 november 2005.

Dnr 510-639-2005.

Sammanfattning

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning föreslås att som pilotstadsdel deltaga i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt. Projektet har tillkommit på politiskt initiativ och finansieras av kompetensfonden. Projektet pågår till den 31 augusti 2006 och medför inga tillkommande kostnader för förvaltningen. Syftet är att bl.a genom utbildningsinsatser och metodutveckling öka fokuseringen på barnper­spektivet och därigenom förbättra berörd personals kunskap och förståelse. Detta så att hjälp och stöd kan erbjudas utsatta barn i ett tidigt skede.

______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner deltagande i Socialtjänstförvaltningens Barnstödsprojekt som pilotstadsdel.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§21 Deltagande i projekt ”Nordvästpassagen” tillsammans med flera stadsdelsförvalt­ningar, näringsliv, medborgarskolan m fl

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 16 november 2005.

Dnr 510-640-2005.

Sammanfattning

Projektet NordVästPassagens huvudman är Medborgarskolan i Solna i samarbete med Xpandia Vision, KIC (Kooperativ utveckling i Stockholms län) och Nyföretagarcentrum.

Övriga samverkanspartners utgörs av andra stadsdelsförvaltningar och flera läns­kommuner. Syftet är att snabbare få ut personer med invandrarbakgrund och lämplig yrkeserfarenhet och utbildning i arbete eller som egenföretagare. Inom Arbetsforum Vinsta/Råcksta bedöms 5-6 personer per år, som idag uppbär eko­nomiskt bistånd, bli aktuella för att ingå i projektet. Projektet beräknas pågå i två år och finansieras via EU-medel, Växtkraft Mål 3. Det medför inga tillkommande kostnader för förvaltningen.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner deltagande i arbetsmarknadsprojektet NordVästPassagen.

§22 Tillstånd för studieresa till Berlin, Vinstagårdskolan

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 405-641-2005.

Sammanfattning

Vinstagårdsskolans elever, som läst tyska som språkval har i sina studier planerat en studieresa till Berlin. Gruppen består av 30 elever i skolår 9 samt fem ledare, varav två lärare. Finansieringen av resan har skett genom insamlingar och försälj­ningar som elever och föräldrar gemensamt genomfört.

Syftet med resan är att praktiskt använda sina kunskaper i tyska genom att lyssna och tala språket, möta jämnåriga elever och få ta del av tysk skola och kultur. Som ett led i skolans arbete mot främlingsfientlighet och ra­sism, kommer gruppen även besöka koncentrationslägret Sachsenhausen, An der Mauer-muséet och Check Point Charlie.

________________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner Vinstagårdsskolans studieresa till Berlin för elever i skolår 9 under tiden 22 – 26 maj 2006.

§23 Nya bostäder på Lingonrisgränd i Hässelby Villastad

Inbjudan till detaljplanesamråd för del av kv Hässelby Villastad 28:1 S-Dp 2004-09139-54

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 10 november 2005.

Dnr 301-587-2005.

Sammanfattning
Enligt detaljplaneförslaget ska 32 st. radhus- eller småhuslägenheter uppföras inom ett avstånd av 350 m. från Lövstaanläggningen, trots att den tillhör sådana som kan innebära avsevärd miljöpåverkan på omgivningen. Skyddsavståndet till sådana verksamheter är 500-1000 m. enligt Boverket.

Stadsdelsnämnden beslöt 2005-02-15 att tillstyrka programförslaget, under förut­sättning att Länsstyrelsen godkänner den geografiska placeringen. Men eftersom Länsstyrelsen i sitt remissyttrande underströk vikten av att skyddszonerna bibe­hålls, åberopar förvaltningen sitt tidigare yttrande och hävdar att man bör avvakta med att bygga bostäder i det aktuella området, tills dess Lövstaanläggningens fortsatta användningssätt är klarlagt.

När det gäller den framtida användningen av Lövsta, finns det flera tänkbara alternativ. Stockholms översiktsplan anger att marken antingen kan utnyttjas för återvinningsstation eller för stadens energiproduktion. Beträffande den sist­nämnda verksamheten är hamnläget en fördel.

_____________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till Stadsbyggnadsnämnden som svar på remissen.

  2. Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande för känne­dom till Marknämnden.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§24 Inrättande av inspektörsfunktion för omsorgen om funktionshindrade

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 326-3473/2005

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 520-514-2005.

Sammanfattning
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning stöder förslaget att inrätta en inspek­törsfunktion för omsorg om funktionshindrade. Inrättandet av en inspektörsfunk­tion inom omsorgen om funktionshindrade och omsorgen om psykiskt funktions­hindrade skulle med stor sannolikhet medföra att den enskildes ställning stärks, att öka kvaliteten i de insatser som ges och medverka till att utveckla verksam­heternas förhållningssätt i det dagliga arbetet.

Förvaltningen anser att det är viktigt att framhålla en inspektörsfunktion som ska granska stadens arbete med tillgänglighet inte enbart ska fokusera på den fysiska miljön. Tillgänglighet är också möjlighet att kunna tillgodogöra sig skrivet mate­rial och att få tillgång till tolkservice som uppfyller de behov som personer med funktionsnedsättning har.

___________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. I huvudsak bifalla förvaltningens förslag till beslut.

  2. Inspektörernas uppdrag även ska innefatta granskningen av de privata utfö­rare som staden tecknat avtal med.

  3. Därutöver anföra

Omsorgen om funktionshindrade i Stockholm ska präglas av kvalitet, trygghet och mångfald. Införandet av särskilda inspektörer för funktionshinder är ett bra steg på vägen för att uppnå detta. Erfarenheterna från skolan och äldreomsorgen visar att ett bra granskningsverktyg är en förutsättning för att medborgarna ska garanteras verksamheter med hög kvalitet. Möjligheten att jämföra granskningar av skilda verksamheter ökar också människors möjligheter att göra egna med­vetna val inom ramen för olika valfrihetssystem.

Det är mycket angeläget att samtliga omsorgsverksamheter granskas av inspektö­rerna, även de som utförs i privat regi. En jämförbar kvalitetsgranskning av alla verksamheter, oavsett huvudman, är en viktig förutsättning för att människor ska kunna jämföra och välja utförare. Då granskningen också fyller funktionen att peka på goda exempel är det givetvis angeläget att alla verksamheter inkluderas.

Det är angeläget att de inspektörer som nu föreslås inom omsorgen om funk­tionshindrade får en oberoende ställning liknande den som stadens äldreom­sorgsinspektörer har i dag. Ett ökande antal inspektörer för stadens verksamheter aktualiserar också frågan om rollfördelning och samordning mellan de olika in­spektörsfunktionerna.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) lade fram ett gemensamt förslag och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§25 Personalpolicy för Stockholms stad

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 201-1191/2005

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 200-528-2005.

Sammanfattning
Remiss över Stockholms stads personalpolicy har utsänts till stadsdelsnämnderna i Hässelby-Vällingby, Katarina-Sofia, Liljeholmen, Brand- och Räddningsnämnden, Stadsbyggnadsnämnden samt Socialtjänstnämnden.

Förvaltningen är positiv till innehållet i förslaget men vill tydliggöra behov av ett gemensamt policydokument som framarbetas centralt för att få ett ”koncerntän­kande” som förstärker ”vi-känslan” i Stockholms stad. Genom att ta ett större grepp över alla gemensamma policydokument som rör de personalpolitiska frå­gorna – alkohol/droger, arbetsmiljö, kompetens/utbildning, jämställdhet, löner – skulle man inte använda mer administration vid alla stadens verksamheter kring just dessa grundläggande personalfrågor. Om staden presenterar en tydlig gemensam konkret personalpolicy ger man medarbetarna möjlighet att ta ansvar och vara ” myndiga medarbetare”. Detta skapar trivsel och arbetsglädje. Gemen­samma utbildningar anordnade centralt, vilket inkluderas i personalpolicyn, skulle säkerligen bidra till att ge brukarna mer enhetligt bemötande, då verksam­heternas budget inte skulle ge utslag på personalens kompetensutveckling, som den kan göra idag. Personalpolicyn bör även inkludera ett promotivt tänkande för att stärka de frisknärvarande medarbetarna och förhindra ökande sjukfrånvaro.

_________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Anmäldes att Helen Jäderlund m fl (fp) lämnade ärendet utan eget ställningsta­gande.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§26 Handbok i etik

Remiss från Kommunstyrelsen, dnr 325-1955/2005 av motion från (m)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 500-321-2005.

Sammanfattning
Kommunstyrelsen har remitterat motion (2005:40) av Margareta Björk (m) och Christer Wennerholm (m) om utarbetande av en handbok i etik till bl.a. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Förvaltningen ser positivt på förslaget att en handbok i etik utarbetas för all omsorgspersonal i Stockholms stad.

__________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande som sitt svar på remissen från Kommunstyrelsen.

Reservation

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m), ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) reserverade sig mot beslutet enligt följande.

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande.

att bifalla motionen

samt att därutöver anföra

Det är positivt att stadsledningskontoret delar vår åsikt om vikten av de etiska frågorna och den gemensamma värdegrunden inom socialtjänstens verksamhets­område. Från kontorets sida menar man vidare att dessa frågor bör ha ett stort ut­rymme i de kommunala verksamheterna – både i det praktiska arbetet och på ledningsnivå.

Det är därför förvånande att kontoret är tveksam till en handbok i ämnet med motiveringen att det finns en risk att denna blir ännu en ”hyllvärmare”. Det måste vara ledningens uppgift att tillse att det viktiga och intressanta material som tas fram inom detta angelägna område också används av bl a de anställda i de kom­munala verksamheterna.”

Särskilt uttalande

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lämnade följande särskilda uttalande:

”De etiska frågorna och den gemensamma värdegrunden är av stor vikt inom so­cialtjänstens verksamhetsområde. Personalen inom vård och omsorg ställs dagli­gen inför frågor som rör etik och livsfrågor. Etiken måste vara en normal del i verksamheten. Staden måste kunna ge sina anställda stöd i dessa svåra frågor. En handbok för Stockholm stad bör därför utarbetas som kan ligga till grund för ett fortsatt och fördjupat arbete för omsorgspersonalen i dessa frågor. Detta viktiga arbete måste ske utifrån klara etiska normer som tas fram i samarbete med handi­kapp- och pensionärsorganisationer m.fl.”

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) yrkade bifall till förvaltningens förslag.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta. Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp), och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (m):s förslag.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp):s yrkande om bifall till förvaltningens förslag.

PARAGRAFEN BESLÖTS OMEDELBART JUSTERAD.

§27 Läsplan för folk- och skolbibliotek i Hässelby-Vällingby läsåret 2005-2006 Redovisning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 29 oktober 2005.

Dnr 400-642-2005.

Sammanfattning
Sedan 1997 har stadsdelen tagit fram en läsplan i samarbete med stadsde­lens folk- och skolbibliotek. Denna har årligen reviderats. Föreliggande läsplan är en revidering av läsplan för läsåret 2004-2005 och är en sam­manställning av material från samtliga stadsdelens 17 folk- och skolbibliotek.

____________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden godkänner läsplan för läsåret 2005-2006.

§28 Beräknat behov av bostäder med särskild service för vuxna enligt LSS,

perioden 2005-2009

Redovisning

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 521-643-2005.

Sammanfattning

Trots ökad nybyggnation är bristen på bostäder med särskild service för vuxna enligt lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade, LSS, stor i Stockholm och omsättningen liten. Inom äldreomsorgen finns en överka­pacitet av bostäder. På Skolörtens äldreboende finns 23 tomställda lägen­heter (november 2005). För att utreda möjligheten att använda denna över­kapacitet till bostäder med särskild service enligt LSS, har ett samarbete med äldreomsorgsavdelningen inletts. Äldreomsorgen ser positivt på möj­ligheten att delar av äldreboendet används till bostäder med särskild ser­vice enligt LSS. Den centrala förmedlingsgruppen som har till uppgift att förmedla bostäder med särskild service till personer med funktionshinder, anser att äldre personer med utvecklingsstörning kan bo på ett äldreboende om verksamheten är väl avgränsad och har egen ingång. Då så inte är fallet i dagsläget, ser man inte positivt på den föreslagna lösningen.

_______________________

BESLUT

Stadsdelsnämnden bordlägger ärendet till sammanträdet den 31 januari 2006.

§29 Biståndsbedömning inom äldreomsorgen i Hässelby-Vällingby

Svar på två skrivelser från (m) och en skrivelse från (kd)

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 11 november 2005.

Dnr 531-644-2005.

Sammanfattning

Stadsdelsnämnden har uppdragit till förvaltningen att utifrån skrivelser från (m) och (kd) redovisa bl.a. riktlinjer för biståndsbedömning, plan för att säkerstäl­lande av stadens riktlinjer och redovisning av tomma servicehuslägenheter, kostnader för nyttjade och tomma servicehuslägenheter samt hur många ansök­ningar som beviljas respektive avslås per månad. Redovisning sker i detta ärende utifrån begärda uppgifter.

____________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen.

  2. Stadsdelsnämnden beslutar att sociala och psykosociala faktorer som bl.a ensamhet, oro, ångest, rädsla och social isolering skall tillmätas större tyngd än vad hittills varit fallet vid bedömningarna av ansökningar om plats vid servicehusboende.

  3. Stadsdelsnämnden uppdrar åt stadsdelsdirektören att omgående implemen­tera dessa bedömningsfaktorer inom äldreomsorgsavdelningen.

  4. Stadsdelsnämnden anför vidare

    Förvaltningen har redovisat viss statistik rörande ansökningarna om plats vid servicehusboende under 2004 och 2005 (tom 31 oktober).

    Av en jämförelse mellan 2004 0ch 2005 framgår att antalet bifallna ansök­ningar gått ned från 65 % till 22 % under år 2005.

    Följaktligen har antalet avslagna ansökningar ökat från 2004 års 35 % till 2005 års 78 %.

    I brist på annan statistik anser nämnden det ej trovärdigt att 2005 års pensionä­rer skulle vara friskare än 2004 års pensionärer. Orsaken till denna utveckling måste sökas på annat håll.

    Det är dock ej så enkelt som att göra det till enbart en ekonomisk fråga.

    Det finns även andra faktorer som påverkar beslutsfattandet. En sådan faktor är den statliga Riksrevisionens konstaterande att ledningskulturen, d.v.s. bland annat ledningens värderingar, har stor betydelse för en verksamhets utveckling. Detta har gjort att Riksrevisionen har övervägt att inom ramen för sin revi­sionsverksamhet även studera en ledningskulturs betydelse för verksamheten.

    Vidare visar modern forskning, bl.a Gås-projektet i Skåne, att livskvalitet för­klaras av hur nedsatt funktionsförmåga man har och av tillgången på socialt nätverk och inte av boendet i sig. Dessa forskare går också så långt att de anser att kvarboendeprincipen är en ideologisk uppfattning utan stöd av fakta.

    I stadens Riktlinjer för prövning av bistånd mm i äldreomsorgen skrivs bl.a i punkt 4.2 under Val av insatser

    ”Vid val av insatser bör man ta hänsyn till enskildes sociala nätverk och också undersöka om någon närstående önskar bistå den enskilde.”

    Närheten till anhöriga (socialt nätverk) är därmed något som måste vägas in i bedömningen vid tilldelning av servicehusboende.

    Slutligen anser nämnden att den som vill bo kvar i eget boende skall få allt stöd som erfordras.

    Nämnden tror att den kommande utvecklingen i äldreomsorgen kommer att innebära en nyorientering på synen av servicehusens funktion och att utveck­lingen av och tillgången till seniorbostäder kommer att ha en stor betydelse för de äldres val av boende.

    Nämnden är dock oroad över att biståndsbedömningarna i vår stadsdel såvitt avser ansökningar om plats vid servicehus tenderar att bli allt för restriktiva.

    Det är en utveckling som nämnden inte kan acceptera.

    Nämnden anser det därför angeläget att sociala och psykosociala faktorer som t.ex ensamhet, rädsla, oro och social isolering får ökad tyngd vid bedömning av ansökningarna om plats vid servicehusboende.

    Mot bakgrund av vad nämnden ovan anfört om bl.a en ledningskulturs betydelse
    för en verksamhets utveckling anser nämnden det angeläget att stadsdelsdirek­tören får ett direkt ansvar för att implementera ovan nämnda bedömnings­faktorer för biståndsbedömningarna avseende ansökningar om plats vid service­hus.

Reservation

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) reserverade sig mot beslutet enligt följande:

”Vi reserverar oss mot beslutet då vi yrkade att nämnden skulle besluta följande:

  1. Uppdra till förvaltningen att återkomma med en tydlig och genomarbetad analys och kartläggning av det faktiska behovet av heldygnsomsorg, gruppboende för dementa, servicehus m.m. och de äldres behov och önskemål av olika boendeformer, hemtjänst, vård, service och omsorg.

  2. Hemställa hos kommunstyrelsen om en översyn och stadsövergripande gransk­ning av lokala riktlinjer i stadsdelarna och vilken påverkan den alltmer restriktiva biståndsbedömningen i stadsdelarna får på tillgången av tomma servicehuslägenheter och de äldres möjlighet till hemtjänst, service, vård och omsorg.

  3. Hemställa hos kommunstyrelsen att se över riktlinjerna för servicehus i syfte att valfrihet och likställighet ska råda för de äldre.

  4. Därutöver anföra

Den allt restriktivare biståndsbedömningen av besparingsskäl gör att det blir allt svårare för äldre att få det boende och den service, vård och omsorg som de behöver.

Likställigheten och valfriheten måste säkerställas. Idag nekas t.ex. äldre boenden i andra stadsdelar (stadsdelsarrest). Det visar sig också att människor får olika mycket hjälp, service och omsorg genom hemtjänsten beroende på i vilken stads­del de bor. Detta bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen.

Biståndsbedömningen ska enligt stadens riktlinjer ta hänsyn till sociala faktorer som t ex social isolering.

Det finns idag exempel på sjuka 90-åringar som inte beviljas särskilt boende. Äldre stockholmares lagstadgade rätt till stöd och ett tryggt boende får aldrig un­derställas stadsdelarnas besparingsbehov och oförmåga att prioritera kärnverk­samheten. En sammanställning som Folkpartiet liberalerna beställt från kommunfullmäktiges utredningstjänst avslöjar stora olikheter i stadsdelarnas biståndsbedömning i hemtjänsten, med lokala och mycket detaljerade riktlinjer. Påklädning beräknas ta 20 minuter i Skarpnäck men bara hälften så lång tid i Maria-Gamla stan. Promenader beviljas i 30 minuter i Hässelby-Vällingby jäm­fört med en hel timme i Norrmalm.

Förekomsten av skilda riktlinjer i stadsdelarna är inte bara en orättvisa mot alla de äldre som drabbas. Det är också ett brott mot kommunallagens principer om likabehandling av medborgarna. En översyn måste därför göras omgående, och de lokala riktlinjerna ersättas med ett centralt och rättvist system för biståndsbe­dömning. Den enskilde individens behov av hjälp och stöd måste alltid vara av­görande för biståndsbedömningen.

Det måste finnas tillgång på nog antal äldreboenden av olika nyanser och en bra hemtjänst och en god vård och omsorg för att de äldre ska kunna få en reell val­frihet.

Äldrecentrums utredning gällande omvandling av servicehus till seniorboende i Stockholm visar att det varit ogenomtänkt, dålig information och gått för snabbt, vilket bidragit till stor oro bland de äldre. Utredningen visar också att det inte funnits någon definition av begreppet seniorbostad. Seniorbostäderna riskerar att bli servicehus utan trygghet och service.

Hälften av alla som beviljas seniorbostad har särskilda medicinska eller sociala skäl och skulle egentligen behöva servicehus.

Gällande vänstermajoritetens mycket snabba omvandling av servicehus till seni­orbostäder i stadsdelen, är det stor risk att de äldres behov och önskemål av bo­enden inte kan tillgodoses.

Kommunfullmäktige har beslutat att tillåta en omvandling av stadens servicehus­bestånd till s.k. seniorbostäder. Folkpartiet liberalerna är positiva till en omvand­lig av vissa alternativt delar av servicehus. Vi vill starkt betona att detta endast får ske om verklig behovsbrist uppstår – det får ej ske av att fler servicehus blir tomma p.g.a. restriktivare biståndsbeslut av besparingsskäl. Servicehus ska fin­nas kvar för att kunna erbjuda de äldre en mångfald och olika nyanser av äldre­boenden.

Mycket tyder på att det överskott av tomma platser som i många fall tillåts moti­vera en omvandling, i själva verket beror på restriktivare biståndsbedömning p.g.a. besparingar i stadsdelarna. Vi anser inte att en omvandling är försvarbar om inte stadsdelarna tydligt kan påvisa att omvandlingen sker p.g.a. ett reellt överskott av tomma platser och inte som en budgethållningsåtgärd.

Vi efterfrågar en ordentlig redovisning hur de äldres behov tas tillvara, så att de äldre får det boende, vård och omsorg de har rätt till. Det får inte bli så att äldre sjuka lämnas ensamma i seniorbostäder. Tillräckligt många platser måste finnas kvar i servicehusen för att täcka efterfrågan.

Det är angeläget att omvandlingen inte leder till en minskning av det totala anta­let bostäder för äldre. Behovet av olika typer av bostäder för äldre är fortfarande stort. I Hässelby-Vällingby har vänstermajoriteten under de senaste åren av­vecklat Råcksta Ålderdomshem (-110 platser) och beslutat att omvandla Hässelby Gårds äldreboende (-137 platser) och Skolörtens äldreboende (-32 platser) servicehus till seniorboende. Den rödgröna majoriteten har tvingats backa från att avveckla/omvandla verksamheten vid Nälsta servicehus.

De avvecklings- och omvandlingsbeslut för äldreboenden som tagits under de senaste åren minskar snabbt beståndet av platser, trots att de äldre ökar i stads­delen. Socialstyrelsen har varnat för den snabba avvecklingen som nu genomförs av den rödgröna majoriteten.

För övrigt hänvisar vi till Folkpartiet liberalernas tidigare lagda reservation i frågan.

Beslutsgången

Ordförande Berit Kruse m fl (s), ledamot Ann-Christine Isaksson Ketzel m fl (v) och ledamot Birgitta Wosse (mp) lade fram ett gemensamt förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ledamot Catharina Hillerström Vagli m fl (m) och vice ordförande Fredrik Wallén (kd) anslöt sig till (s+v+mp):s förslag.

Ledamot Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) lade fram ett eget förslag till beslut och yrkade bifall till detta.

Ordförande ställde proposition på förslagen och fann därvid majoritet för (s+v+mp+m+kd):s förslag.

§30 Anmälan förteckning över inkomna handlingar till Hässelby - Vällingby

stadsdelsförvaltning samt inkomna medborgarförslag

Anmäldes förteckning över inkomna handlingar till Hässelby-Vällingby

stads­delsförvalt­ning samt inkomna medborgarförslag.

Dnr 013-645-2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§31 Anmälan stadsdelsnämndens uppdragslista

Anmäldes stadsdelsnämndens uppdragslista per den 29 november 2005.

Dnr 010-646-2005.

 

BESLUT

Stadsdelsnämnden lägger anmälan till handlingarna.

§32 Nybyggnad av förskola på Mirabellbacken i Hässelby Strand – Inriktningsbeslut

Ärendet och stadsdelsförvaltningens förslag finns redovisat i tjänsteutlåtande
den 14 november 2005.

Dnr 312-656-2005.

Sammanfattning
Befolkningsutvecklingen för barn i åldrarna 1-5 år i Hässelby Strand visar att det föreligger ett behov av ytterligare 190 förskoleplatser i området på 10 års sikt. Förvaltningen föreslår därför att en ny förskola byggs på mark invid korsningen Maltesholmsvägen/Mirabellbacken. Förskolan rekommenderas bli 6 avdelningar stor och inrymma 90 barn, och eventuellt samutnyttjas med en privat förskola som i dag drivs i lokaler som skall rivas i Hässelby Strands Centrum.

______________________

BESLUT

  1. Stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa förslagshand­ling på uppförande av ny förskola på Mirabellbacken i Hässelby Strand.

  2. Stadsdelsnämnden hemställer hos Kommunstyrelsens ekonomiutskott om stimulansbidrag om 0,6 miljoner kronor.

§33 Får äldre och funktionshindrade verkligen den hjälp de har rätt till?

Anmäldes skrivelse 29 november 2005 från Helen Jäderlund Eckardt m fl (fp) med följande lydelse:

”En undersökning från Socialstyrelsen visar att var fjärde äldre får mindre än 40% av beviljad vård o omsorg i hemtjänsten. I studien som utförts i flera kom­muner i Sverige har beslut om insatser, omsatta i tid för att utföra dem (bedömd tid) jämförts med den tid för olika insatser som brukaren faktiskt fått. Bedömd tid för personlig omvårdnad utfördes till stor del. Däremot utfördes mindre än 40 % av bedömd tid för tillsyn, rehabilitering och hemskötsel.

Dessa resultat bör ses med bakgrund av tidigare rapporter om bristande socialt innehåll, otillräcklig rehabilitering och en stressad personal inom äldreomsorgen. För medborgaren som beviljas hjälp, men inte får den fullt ut uppkommer natur­ligtvis en kvalitetsförsämring. Den utförda tiden och resultaten för brukaren av olika insatser måste följas upp bättre: Genom en god verksamhetsuppföljning och statistik som beskriver utförda insatser och resultat kan förbättringsarbetet tyd­liggöras och utvecklas. Detta för att säkerställa att beviljade insatser verkligen utförs.

Med anledning av ovanstående uppdrar vi till förvaltningen att:

  1. Återkomma till stadsdelsnämnden och redovisa om beviljade insatser av vård och omsorg inom hemtjänsten verkligen kommit den enskilda till del.

  2. Återkomma till stadsdelsnämnden och redovisa hur uppföljning sker för att säkerställa att äldre och funktionshindrade får den hjälp de har rätt till och att säkerställa att insatser verkligen blir utförda.”

BESLUT

Stadsdelsnämnden överlämnar skrivelsen till förvaltningen för beredning.