Din position: Hem > Stockholms stad > Älvsjö stadsdelsnämnd > Sammanträde 2007-03-22
Den öppna frågestunden börjar kl 18.00. Sammanträdet börjar därefter i direkt anslutning t Läs mer...ill den öppna frågestunden, dock senast kl 19.00.Information om brottsstatistik och polisens arbete
Anmäldes att kommunfullmäktige 2007-03-05 utsett Eva-Louise Erlandsson Slorach (s) och Ann-Chrsitin Nykvist (s) till ersättare i Älvsjö stadsdelsnämd för tiden till och med 2007.
Vice ordföranden Majvi Andersson (s) utsågs att tillsammans med ordföranden Karl Bern (fp) justera dagens protokoll vilket ska ske onsdagen den 28 mars.
Anmäldes att protokoll 2007-02-27 justerats samma dag.
1. Stadsdelsnämnden utser följande ledamöter och suppleanter till
södra barn- och ungdomsområdets lokala styrelse med föräldramajoritet under vårterminen 2007.
Karin Aase förälder ledamot Ekängens skola
Göran Haglund förälder ledamot Kämpetorpsskolan
Per Olof Lidberg förälder ledamot Långbrodalsskolan
Peter Lofthag förälder ledamot Johan Skytteskolan
Anne Tapper förälder ledamot Herrängens skola
Ulf Värmå förälder ledamot Johan Skytteskolan
Helena Ohde förälder suppleant
Torild Zetterström förälder suppleant
Mats Åberg förälder suppleant
Agneta Palmér personal ledamot
Frida Eek personal ledamot
Karin Grape personal suppleant
Fyra elevrådsrepresentanter turas om att delta vid föräldrastyrelsens möten.
2. Stadsdelsnämnden antar en i ärendet redovisad reviderad arbetsordning.
Ärendet
Södra barn- och ungdomsområdets lokala styrelse har genom stadsdelsnämndens delegation ansvaret för skolornas arbetsplaner/verksamhetsplaner inom barn- och ungdomsområdet. En lokal styrelse med föräldramajoritet enligt förordningen om försöksverksamhet med lokala styrelser i skolan
(SFS 1996:605) inrättades 1998 i Johan Skytteskolan och sedan 2003-06-17 har en reviderad arbetsordning gällt för den lokala styrelsens arbete.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars 2007. Dnr 057-2007-403.
Beslutsgång
Nämnden ställde sig bakom förvaltningens förslag.
Stadsdelsnämnden utser följande ledamöter till Dalskolans och Solbergaskolans lokala styrelse med föräldramajoritet under vårterminen 2007.
Anna Ersson förälder i Solbergaskolan ledamot
Anders Hedvalls förälder i Solbergaskolan ledamot
Susanne Karlsson förälder i Solbergaskolan ledamot
Yvania Medina förälder i Dalskolan ledamot
Anette L Sandberg förälder i Solbergaskolan ledamot
Arlette Leon elev i Solbergaskolan ledamot
Johan Rosén elev i Solbergaskolan ledamot
Lisbeth Agarkvans Feil personal i Dalskolan ledamot
Mikael R Persson personal i Solbergaskolan ledamot
Ann-Katrin Averstedt rektor
Dalskolans och Solbergaskolans lokala styrelse har genom stadsdelsnämn-
dens delegation ansvaret för skolornas arbetsplaner/verksamhetsplaner.
En lokal styrelse med föräldramajoritet enligt förordningen om försöks-
verksamhet med lokala styrelser i skolan (SFS 1996:605) inrättades under
2006 i Dalskolan och Solbergaskolan. För vårterminen har nya ledamöter
nominerats.
Stadsdelsnämnden nominerar förskolan Bullerbyn, Solberga vård- och omsorgsboende samt Älvsjö servicehus till stadens kvalitetsutmärkelse 2007.
Inom ramen för stadens kvalitetsarbete utdelas årligen stadens kvalitetsutmärkelse med syftet att lyfta fram föredömen inom staden samt att inspirera till kvalitetsutveckling och möjliggöra lärande jämförelser.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden nominerar förskolan Bullerbyn i tävlingsklassen förskola samt Solberga vård- och omsorgsboende och Älvsjö servicehus i tävlingsklassen äldreomsorg till stadens kvalitetsutmärkelse 2007. Samtliga tre enheter bedöms vara väl kvalificerade för att representera Älvsjö stadsdelsnämnd i kvalitetsutmärkelsen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 mars. Dnr 086-2007-000.
Stadsdelsnämnden delegerar till verksamhetsledaren, projektsamordnaren och socionomerna vid Stockholms Ungdomstjänst inom Bromma arbets- och studiecenter att, enligt 12 kap 8 § socialtjänstlagen, underrätta åklagarmyndigheten i de fall den som dömts till ungdomstjänst missköter sina åligganden.
Den 1 januari 2007 infördes en ny bestämmelse i brottsbalken, som innebär att den som är under 21 år och begått brott kan dömas till ungdomstjänst. Det är socialnämndens uppgift att bestämma det närmare innehållet i ungdomstjänsten och att underrätta åklagarmyndigheten om den unge missköter det som ålagts honom eller henne.
Vad gäller Stockholms stad har socialtjänstnämnden hos kommunstyrelsen hemställt om att Bromma arbets- och studiecenter (BAS) ska ansvara för att samordna stadens arbete med ungdomstjänst. Beslut i frågan är ännu inte fattat men sedan årsskiftet finns en enhet inom BAS, Stockholms Ungdomstjänst, som arbetar i enlighet med socialtjänstnämndens intentioner.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden till verksamhetsledaren, projektsamordnaren och socionomerna vid Stockholms Ungdomstjänst delegerar skyldigheten att underrätta åklagarmyndigheten i de fall den dömde missköter det som ålagts honom eller henne.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 13 februari 2007. Dnr 061-2007-503.
Långbrogården är en väl fungerade verksamhet med 54 platser för personer med demenssjukdomar. Organisationen är tydlig och väl förankrad hos personalen. Verksamhetsuppföljningen visar på en utveckling inom vården och omvårdnaden där de boendes behov är i fokus. Boendet är trivsamt och de äldres lägenheter med egna tillhörigheter ger en hemkänsla. Enheterna är låsta med kodlås och synlig kod är angiven i anslutning till de låsta dörrarna. Tryggheten garanteras genom att det finns tillgång till personal under dygnets alla timmar.
Personalen erbjuder olika gruppaktiviteter och bemöter de boende med respekt. Ledningen är engagerad och erbjuder en god och säker vård med utbildad personal. Verksamheten har ett väl utarbetat kvalitetssystem med undantag för att det saknas mätbara mål för hälso- och sjukvården. Genomförandeplanerna inom de sociala dokumentationerna är inte undertecknade. Riskbedömningar för fall, undernäring och trycksår saknas i omvårdnadsjournalerna. Länsstyrelsen har gjort ett oanmält besök under november 2006.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning av verksamheten vid Långbrobergs servicehus.
Långbrobergs servicehus har 91 lägenheter för servicehusboende personer.
Verksamhetsuppföljningen visar att de boende (52 personer varav 3 på korttidsplatserna) erbjuds en god vård och omvårdnad. Personalbemanning
finns under dygnets alla timmar vilket ger trygghet och säkerhet för de boende. Personalen erbjuder olika gruppaktiviteter och bemöter de boende med respekt. Ledningen är engagerad och erbjuder de boende en god och säker vård med utbildad personal.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 februari 2007. Dnr 065-2007-504.
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till kvalitetsutveckling inom området läkemedel, mat och näringstillstånd samt fallrisk.
För att förbättra livskvaliteten för multisjuka äldre har Älvsjö stadsdelsförvaltning via Socialstyrelsen tilldelats stimulansbidrag bl a för att öka kunskapen avseende läkemedelsanvändning, näringstillstånd samt fallriskbedömning. Kvalitetsutvecklingen genomförs som tre separata delprojekt. Delprojekt 1 genomförs för samtliga sjuksköterskor inom Solberga respektive Älvsjö vård- och omsorgsboenden medan delprojekt 2 och 3 begränsas till Älvsjö vård- och omsorgsboende. Under 2007 kommer en delutvärdering att genomföras under vecka 41 och resultatredovisning till Socialstyrelsen sker under våren 2008.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 februari 2007. Dnr 070-2007-506.
Stadsdelsnämnden beslutar att eleverna i klass 9 b i Sjöängsskolan får göra en studieresa till London 2007-05-07 – 2007-05-11.
Eleverna i klass 9 b i Sjöängsskolan har sedan skolår 7 planerat för en studieresa under skolår 9. Med stöd av föräldrar har eleverna samlat in pengar
För att finansiera resan. Eleverna har valt Sjöängsskolans engelskspråkiga inriktning i utbildningen och för att få tillfälle att träna sina språkkunskaper önskar de resa till London i början av maj. Förvaltningen anser att det är viktigt att eleverna får förverkliga sin plan och föreslår därför att nämnden godkänner att eleverna i klass 9 b i Sjöängsskolan reser till London den 7 – 11 maj tillsammans med två lärare och två föräldrar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 februari 2007. Dnr 083-2007-403.
Stadsdelsnämnden godkänner redovisningen och lägger ärendet till handlingarna.
Stadsdelsnämnden är ansvarig för tillsynen av folkölsförsäljning och försäljning av tobaksvaror inom sitt geografiska ansvarsområde. I detta ärende redovisas resultatet av den tillsyn som stadsdelsförvaltningen utförde under 2006.
Inom området finns åtta försäljningsställen där folköl (klass II) säljs samt femton försäljningsställen där tobaksvaror kan köpas. Samtliga butiker där folköl säljs har godkända lokaler enligt livsmedelslagens bestämmelser samt ett tillräckligt brett matvarusortiment enligt stadens norm. Alla butiker uppfyller kravet på s k egentillsynsprogram.
Resultatet av genomförd tillsyn av folköls- och tobaksförsäljning inom nämndens geografiska ansvarsområde får betraktas som tillfredsställande eftersom inspektionen inte föranledde några allvarliga anmärkningar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2007. Dnr 075-2007-000.
Stadsdelsnämnden åberopar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Älvsjö stadsdelsnämnd har fått ett förslag till detaljplan över del av Älvsjö centrum (kvarter 1, 2 och 3) på remiss. Planförslaget möjliggör uppförande av bostadshus i tre nya kvarter mellan Götalandsvägen/Johan Skyttes väg och järnvägsspåren vid Älvsjö station. I förslaget ingår även ett nytt resecentrum och ett nytt torg. Idag utgörs platsen i huvudsak av parkering, busstorg samt en ramp med anslutning till Älvsjö station.
Förvaltningen ser positivt på att platsen planläggs för ny bebyggelse och resecentrum. Det finns dock ett antal frågor som måste beaktas i den fortsatta processen; utformningen av gatumarken intill stadsdelsförvaltningens huvudkontor för att säkerställa tillgängligheten, trygghetsfrågor där bland annat gestaltningen av Älvsjö torg måste ses över samt önskemål om att även Solberga Ängsväg och Prästgårdsgränd förs över till kvartersmark. Det är också angeläget att säkerställa att handelns behov av parkeringar i butikernas omedelbara närhet tas om hand i den fortsatta planeringen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2007. Dnr 038-2007-302.
Särskilt uttalande
Ordföranden Kalle Bern m fl (fp) och ledamoten Olle Andretzky m fl (m) anmälde ett särskilt uttalande som ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) anslöt sig till.
Vi vill framföra följande grava invändningar mot planförslaget.
Älvsjövägen har under årtionden utgjort ett gissel för Älvsjöborna. Vägen skiljer södra från norra Älvsjö och har en hög trafik intensitet uppmätt till ca 30.000 fordon per dygn. Olika förslag till lösningar har kastats fram under årens lopp. Den ultimata lösningen går ut på att förlägga Älvsjövägen i en tunnel från järnvägen till E4.
En mindre ingripande lösning går ut på att dra en ca: 300 m lång tunnel fram till rondellen vid Johan Skytte/Älvsjövägen. En tredje lösning går ut på att avleda trafiken via en tunnel eller via väg till E4 via Åbyvägen.
Älvsjöborna har länge krävt krafttag från staten via Vägverket och Stockholms stad, för att lösa denna stora trafikfråga.
NU måste denna fråga genast tas upp till behandling, inte minst i ljuset av alla miljöaspekter som denna trafikled ger upphov till.
2. I planförslaget förutsätts att parkeringsbehovet för kvarter 2 skall lösas i parkerings-huset inom CentrumKompaniets fastighet Prästgårdsängen 1 och att Familjebostäder som har byggrätten till kvarter 1 skall bygga ett garage med 44 platser inom kvarter 1 vilket motsvarar 0,61 platser/lägenhet.
Familjebostäders styrelse har fattat beslut att förvärva den del av Prästgårdsängen 1 som idag är parkeringshus från CentrumKompaniet i avsikt att där lösa parkeringsfrågorna för sin nybyggnation av lägenheter i Älvsjö. Denna lösning medger att parkeringsnormen 0,8 parkeringsplatser uppnås för kvarter 1.
Någon möjlighet finns därför inte att lösa parkeringsfrågorna för kvarter 2 i parkeringshuset då hela det överskott som finns idag är utnyttjat. Det förefaller nödvändigt att exploatören av kvarter 2 måste åläggas att bygga de parkeringsplatser som tidigare som tidigare funnits med i planarbetet i form av ett garage för cirka 80 bilar i kvarter 2. Utöver detta måste planförfattaren finna en parkeringslösning för det
parkeringsbehov som tillkommer med anledning av den relativt stora livsmedelshall (ca 1.500 kvadratmeter) som är planerad att byggas i bottenvåningen inom kvarter 3. I branschen används normen 50-100 parkeringsplatser per 1.000 kvadratmeter för livsmedelsbutiker vilket skulle innebära ett behov av ca 75-150 parkeringsplatser.
Vår uppfattning är att det kommer att finnas ett behov av mellan 20-30 korttidsparkeringsplatser för på och avstigning vid färdmedelsbyten.
Dessa synpunkter har vid upprepade möten framförts men ej beaktats i planförslaget. Exempelvis föreslås att utrymme för korttidsparkering, förutom den yta som avses i punkt 1 ovan, skall finnas i den befintliga garagebyggnaden utan att man lyssnat på de planer som den nuvarande fastighetsägaren och den blivande fastighetsägaren har. Dessutom hänvisar förslaget till att det skall skapas, en mycket begränsad, kantstensparkering som man inte redovisar till antal och placering i förslaget. Denna kantstensparkering är därmed svår är att bedöma. Placeringen av den föreslagna ersättningen i kv. Spikklubban ligger alldeles för långt ifrån butikerna och serviceinrättningarna vilket ställer ökade krav på en bra lösning av korttidsparkeringen för handeln mm i denna plan.
I planärendet anges också att det befintliga parkeringshuset kan byggas på med ytterligare 50 parkeringsplatser vilket vi inte har några invändningar mot. Däremot är det fel att idag väga in dessa parkeringsplatser i bedömningen då man skall ta ställning i planärendet. Någon diskussion om detta har inte förts med fastighetsägaren, dessutom finns inga utredningar om de tekniska förutsättningarna för en sådan påbyggnad.
Vi konstaterar att det presenterade planförslaget innehåller lösningar som ej kan accepteras.
Den allvarligaste bristen är att man presenterar ett förslag där behovet av korttidsparkering för butikerna och parkeringsplatser för de boende i kvarter 2 och kvarter 3 skall lösas av andra fastighetsägare i området.
Vice ordföranden Majvi Andersson m fl (s) anmälde ett särskilt uttalande
som ledamoten Maj-Len Eklund (v) anslöt sig till.
Det är av största vikt för såväl de boende i Älvsjö som för kommersiella intressen att tillräckligt antal parkeringsplatser tillskapas för kvarter 1, 2 och 3 och för kvarter 4 och 5. Förutom ett stort antal nya lägenheter kommer ett resecenter, ett antal butiker, caféverksamhet, mm, att etableras. Vi kan inte se att behovet av näraliggande parkeringsplatser, för både de boende och den affärsverksamhet och service som kommer att etableras, är tillfredsställt i de föreslagna planerna. Fler parkeringsplatser måste tillskapas.
Det är också angeläget att ett tillräckligt stort antal parkeringsplatser finns i direkt anslutning till Medborgarkontoret där också biblioteket är beläget. Många av deras besökare är rörelsehindrade och äldre och i stort behov av näraliggande p-platser.
Älvsjö stadsdelsnämnd har fått ett förslag till detaljplan över del av Älvsjö centrum (kvarter 4 och 5) på remiss. Planförslaget möjliggör uppförande av bostadshus i två nya kvarter mellan Götalandsvägen och järnvägsspåren vid Älvsjö station. Idag utgörs platsen i huvudsak av parkering och spårområde.
Förvaltningen är positiv till nya bostäder och lokaler för service i Älvsjö centrum. Dock kan bostadsgårdarna i kvarter 4 och 5 upplevas som väl trånga. Krav på tyst sida hos lägenheterna gör dessutom att de vårdbostäder som planeras i bottenvåningarna i kvarteren ur verksamhetssypunkt inte kan planeras efter optimala förutsättningar.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2007. Dnr 038-2007-302.
Ordföranden Karl Bern m fl (fp) och ledamoten Olle Andretzky m fl (m)
anmälde ett särskilt uttalande som ledamoten Kenneth Rönnquist (mp)
anslöt sig till.
Huvudsyftet med den föreslagna planen är att möjliggöra en ersättning för infartsparkeringen vid Älvsjö station. I ärendet anges att nuvarande infartsparkering omfattar ca 110 platser. Uppgiften är felaktig.
Planförslaget, S-Dp 204-18069-250 som drivs parallellt med detta ärende, innebär att man tar bort minst 190 infartsparkeringsplatser som Stockholms Parkering har betalningsautomater på och därutöver tar bort en parkeringsyta som omfattar 60 parkeringsplatser som Stockholm Parkering hyr ut i anslutning till Älvsjö station. De senare platserna måste enligt Folkpartiets mening också beaktas då man tar ställning till detta förslag om ersättning för de bortfallande parkeringsytorna i Älvsjö.
Det bör även noteras att man avser att utöka den infartsparkering som idag omfattar ca 70 parkeringsplatser med betalningsautomat inom kv Spikklubban. Den som infartsparkerar har idag 260 platser att tillgå.
Nytillskottet inom Spikklubban är ca 90 platser enligt förslaget då man är klar med de vägomläggningar vid Herr Stens väg som presenteras i ärendet.
P-platser i Älvsjö som administreras av Stockholms Parkering
Nuvarande
Enligt förslaget
Förändring
Infartsparkering med betalautomat
190+70 = 260 platser
160 platser
-100 platser
Parkering för uthyrning
(ägs av Skanska)
60 platser
0 platser
-60 platser
TOTAL
-160 platser
Detta förhållande borde redovisats noggrannare/tydligare i ärendet.
Vår bedömning är att infartsparkeringen är underdimensionerad och att det är tveksamt om den föreslagna parkeringsytan ligger tillräckligt nära stationen för att den skall vara attraktiv som infartsparkering. En säker gångväg mellan Stationen och parkeringsplatsen som tidigare funnits med i planarbetet i form av en gångväg och en bro över Magelungsvägen har slopats i planförslaget.
Enligt vår uppfattning kompenserar inte det nu aktuella planförslaget de brister som uppstår beträffande parkeringen i det andra planförslaget S-Dp 2004-18069-250 som nu behandlas parallellt med detta ärende.
Vår uppfattning är att en acceptabel lösning nås om planförslaget omarbetas i två avseenden:
- förslaget bör omfatta ett parkeringsdäck över hela eller del av den parkeringsyta som man avser att iordningställa enligt förslaget så att man kan kompensera det totala antalet infartsparkeringsplatser som tas bort i Älvsjö (denna fråga har tidigare funnits med i förslaget, enligt Stockholms Parkering, men nu uteslutits ur förslaget)
- att en säker gångväg och gångbro anläggs över Magelungsvägen (denna lösning har tidigare funnits med i arbetsmaterialet men nu uteslutits i planförslaget.
Mot bakgrund av att staden kommer att återinföra vägtullarna i Stockholm vid halvårsskifte 2007 och man då kan förvänta en större efterfrågan på infartsparkering runt stadens infarter och omstigningsplatser mellan bil/buss/tåg, så skulle det vara förödande och snudd på tjänstefel att inte beakta ovan nämnda synpunkter.
Inom kvarteret Spikklubban kommer med största sannolikhet alla träd som
nu hindrar oljud från tågen och som absorberar trafikutsläpp att tas bort
Dessutom kommer de välbesökta tennisbanorna att flytta. Vi föreslår att de
flyttas till Älvjsö IP. Vi menar att nya planeringar, alternativt plank eller
dylikt måste till för miljöns skull och för att dämpa oljudet från passerande
tåg.
Vi är mycket positiva till själva omdaningen av Älvsjö Centrum, men vi motsätter oss bestämt de föreslagna och mycket bristfälliga parkeringslösningarna
Älvsjö stadsdelsnämnd har fått ett förslag till detaljplan för kvarteret Spikklubban m m på remiss. Förslaget utgör en del i utvecklingen av Älvsjö centrum och innebär i huvudsak en ombyggnad av Herr Stens väg, ombyggnation av korsningen vid Johan Skyttes väg/Älvsjövägen till en ljusreglerad fyrvägskorsning samt en utökning av ytparkeringen inom kvarteret Spikklubban. Parkeringen utökas för att ersätta infartsparkering som försvinner i samband med omdaningen av Älvsjö centrum.
Förvaltningen ser positivt på förslag som bland annat medför ökad trafiksäkerhet i korsningen Johan Skyttes väg/Älvsjövägen och en upprustning av eftersatta p-ytor i kvarteret Spikklubban. Dock efterlyses plantering av rumskapande träd, bland annat mot Herr Stens väg samt plats för en återvinningsstation. Eftersom tennisplanerna nyttjas av många Älvsjöbor hade förvaltningen önskat att dessa hade kunnat ersättas med tennisplaner i närområdet. Förvaltningen förutsätter att finansieringsfrågan löses så att ombyggnaden kan ske parallellt med omdaningen av övriga delar av Älvsjö centrum. Det är också angeläget att säkerställa att handelns behov av p-ytor tas omhand i den fortsatta planeringen.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 februari 2007. Dnr 054-2007-308.
anmälde ett särskilt uttalande enligt följande.
Vi är mycket positiva till själva omdaningen av Älvsjö Centrum, men vi motsätter oss bestämt de föreslagna och mycket bristfälliga parkeringslösningarna.
Vice ordföranden Majvi Andersson m fl (s), ledamoten Maj-Len Eklund (v)
och ledamoten Kenneth Rönnquist (mp) anmälde ett särskilt uttalande
enligt följande.
Älvsjö har fått bära en stor del av de negativa effekter som Stockholms infrastruktur medfört. Genom stadsdelen löper Sveriges mest trafikerade järnvägslinje. Där finns Sveriges fjärde största järnvägsstation. I anslutning därtill ett trafikmässigt mycket omfattande busstorg som dominerar Älvsjö centrum. Mitt genom Älvsjö går en trafikled som sköter mycket av tvärförbindelsen för bilar, bussar och lastbilar för de södra stadsdelarna. Den centrala delen av Älvsjövägen/Magelungsvägen belastas av nära 30 000 fordon per dygn - en belastning som endast överträffas av de stora infartslederna samt de allra mest trafikerade gatorna inom tullarna. För att hantera detta enorma trafikflöde finns i anslutning till centrum en otymplig femvägskorsning med två trafikljus och en rondell samt två infartsparkeringar.
En modern storstad kräver en omfattande trafik som svårligen kan fördelas helt jämt mellan olika boendeområden. Några drabbas alltid mer än andra. Det vore kanske rimligt att kräva att eftersom Älvsjö får ta hand om så många tåg och bussar kunde den tvärgående biltrafiken ledas någon annanstans. Men alla kan inte säga nej. Dessutom kan inte biltrafiken flyttas utan mycket omfattande ingrepp i andra bostadsområden. Älvsjö verkar alltså få dras med de problem med buller, miljöpåverkan och svårframkomlighet som tågen, bussarna och bilarna för med sig.
Staden har inte visat en gnutta av kompensatoriskt tänkande i sin planering. Till Älvsjö har inte bara koncentrerats en mängd trafikrelaterade problem. Älvsjö är därutöver klart underrepresenterade när det gäller positiva insatser. Älvsjö ser ut att vara ett typiskt exempel på en protestminimerande strategi – d v s ”koncentrera problemen till en avgränsad minoritet, men slösa inte med positiva investeringar för de berörda kommer ändå att ogilla den sammantagna effekten”.
I Enskede och längs hela Sockenvägen, i Aspudden, i Östberga, i Gubbängen, i Hökarängen och flera andra ställen har det skett trafiksaneringar som samtliga har lindrat problemen för de boende i dessa områden. Några av dessa saneringar har beklagligtvis ökat den redan hårda trafiken på Älvsjövägen.
Den fyrfiliga vägen med de föredömligt kraftiga bullervallarna på den föga trafikerade Örbyleden och den fantastiska effektiva Södra Länken har bägge gjort miljömässiga underverk för de närboende. Men dessa tvärförbindelser har inte avlastat någon trafik från Älvsjö - snarare tvärt om.
Under minst 50 års tid har ett stort antal förslag till nya stadsplaner för Älvsjö centrum arbetats fram. Vissa förslag har inneburit djärva grepp för att långsiktigt lösa det grundläggande problemet - konflikten mellan en bra levnadsmiljö och en effektiv trafikförsörjning. Andra har nöjt sig med att skumma på ytan med ambitionen att skyla över det grundläggande problemet. Samtliga har dock haft en avgörande svaghet - det har varit ofinansierade och därför stannat på ritbordet.
Såväl den tunga som lätta trafiken på Älvsjövägen har ökat årtionde efter årtionde. Det har tvingat fram en ökad prioritering av fordonstrafiken på gångtrafikanternas bekostnad. Vid högtrafik har ljussignalerna i femvägskorsningen en period på 1 3/4 minut - varav mindre än en halv minut ”grön gubbe”. En länga med villor har rivits utmed Älvsjövägen därför att marken inte tål en sådan mängd trafik. Svart damm täcker och förfular allt som finns på öppet avstånd från vägen.
Det är mycket bra att det nu ser ut att bli en byggstart av ett Älvsjö Centrum. En del av de problem, svagheter och fulheter som idag präglar Älvsjö kommer att åtgärdas.
Men det grundläggande problemet löser man inte enligt de förslag som nu gått ut på remiss. Det är till och med så att förslaget ökar problemen. Ovanpå de nära 30 000 dagliga fordonen läggs effekten av ett kraftigt förtätat boende i centrum och ökad trafik till den nya stora infartsparkeringen i kvarteret Spikklubban. Förslaget innebär också ökad framkomlighet för fordon i femvägskorsningen, vilket medför ökad trafik.
Älvsjö kommer alltså även fortsättningsvis att vara en delad stadsdel - delad av fordon i höga hastigheter, av buller, av hög olycksrisk, av asfaltdamm, av avgaser och fulhet. Det blir inga 30 kilometers hastighet med farthinder som i andra förorter. Och det blir därför ingen mental kontakt mellan de olika delarna av Älvsjö.
För de som bor och vistas i närheten av kvarteret Spikklubban innebär förslaget till ny centrumbildning en kraftig försämring - inga förbättringar enbart försämringar. I remissen finns ett tydligt, och på olika ställen upprepad, kompensatoriskt resonemang men det avser inte de boende utan enbart antalet parkeringsplatser. Varje inskränkning av en parkeringsyta kompenseras ovillkorligen på annat håll, minst till hundra procent. Det innebär att när man tar bort infartsparkeringen i anslutning till stationen ska fler parkeringsplatser tillföras genom en utvidgning av parkeringen i kvarteret Spikklubban. (Observera att den lösning där en ny infart byggs för Herr Stens Väg inte är finansierad, vilket innebär att förslaget stannar på ritbordet.)
Den utökade parkeringen kommer att föra med sig en mer än dubblad fordonstrafik. De problem som detta medför kan lätt inses. Remissen hävdar dock att förändringen inte medför några påtagliga miljöproblem. Det kan vara rätt om man ser till Stockholm som helhet. Men definitivt fel om man betraktar förhållandena för dem som bor och vistas inom det aktuella planområdet. I detta fall flyttar man alltså problemen från andra delar av Stockholm till området kring kvarteret Spikklubban.
Flytten skapar också nya problem. När tennisbanorna och raden med träd framför dessa, samt skogsdungen tas bort ökar dramatiskt bullerbelastningen från Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka. Det kommer att belasta alla som bor och rör sig inom och nära det aktuella kvarteret. Remissen slår fast att "Växtligheten saknar rekreativa kvalitéer" men bortser helt från att den har starkt ljuddämpande effekter för hela omgivningen. Kvarteret Spikklubban har varit misskött i 20 års tid och delar av den används som avstjälpningsplats men det är inte ett argument som säger att de boende inte har så mycket att förlora på att träden försvinner.
Det är inte acceptabelt att de problem som uppstår när staden lägger ner parkeringen nära stationen flyttas till kvarteret Spikklubban, särskilt inte som förändringen innebär ökade bullerproblem från järnvägen.
Miljoninkomsterna från försäljningen av tomträtten på den forna parkeringsplatsen och järnvägsparkeringen bör för övrigt i sin helhet användas till förbättringsåtgärder för parkeringsplatser inom de delar som berörs av detaljplanerna för Älvsjö c och inte användas på annat håll.
Nu är det att äntligen dags att finna en för flertalet acceptabel lösning på de svåra, och med tiden allt svårare, trafikrelaterade problem som belastat och belastar Älvsjö. Det är viktigt att inse att de tre samrådsförslagen till ny centrumbildning inte minskar dessa problem - utan tvärtom ökar problemen. Trafiken kommer att öka genom förslagen samtidigt som naturliga bullerskydd och gröna ytor försvinner.
Det är också viktigt att inse att den tunnelförlagda länk från Älvsjövägen till E4 vid Västertorps trafikplats som finns med i översiktsplanen inte kommer att bli av. Förvisso skulle en sådan lösning vara den allra bästa ur ett Älvsjöperspektiv. Men en liknande tunnellösning har funnits med i planerna i mer än 40 år. Och lika länge har de beslutande politiska församlingarna sagt nej på grund av för höga kostnader. I praktiken har detta ständigt ofinansierade förslag fungerat som en hägring som givit alibi att inte göra någonting alls. Det allra bästa har blivit det godas fiende. En rimligare och för Älvsjö tillräcklig målsättning är att reducera de trafikrelaterade problemen till en nivå som är någorlunda normal sett i ett Stockholmsperspektiv.
Ett viktigt påpekande är att de verkligt allvarliga trafikrelaterade problemen endast berör de förslag som nu redovisas i samrådsremissen ”Spikklubban m. m”. En omarbetning av förslagen i denna remiss behöver alltså inte försena projektering och byggande av den nya centrumbildningen. Den enda påtagliga beröringspunkten utgörs av flytten av järnvägsparkeringen till Spikklubban. Parkeringen på Spikklubban har varit, och är fortfarande, lågt utnyttjad trots att delar av järnvägsparkeringen redan är avvecklad. Behovet av parkeringsplatser i den delen av Älvsjö är inte lika stort som det framtida behovet av fler parkeringsplatser i anslutning till det kommande centrumet med boende och kommersiella behov.
En grov skiss till en billigare lösning för bra framkomlighet för all trafik men med omtanke om boende och verksamma i och vid Älvsjö centrum med intilliggande omgivningar och alla boende utmed hela Älvsjövägen.
Den kan sannolikt billigast byggas genom en bred och djup ”ränna med lock”. Den ska enbart försörja genomfartstrafiken på Älvsjövägen. Den behöver alltså inte ha några andra anslutningar än in- och utgång. Den behöver inte ha mer än en fil i vardera riktningen och sträcka sig cirka 300 meter i västlig riktning. Man kan tillåta 70 kilometers hastighet och därigenom få en hög genomflödeskapacitet. Kostnaden kan grovt beräknas till 80 miljoner kronor, plus minus 20 miljoner. (Bedömningen gjord av erfaren byggare inom en av Sveriges största vägbyggare)
Det finns säkert andra möjliga skisser som löser problemen lika bra och billigt - eller till och med bättre - än denna skiss. Varje förslag till lösning bör dock uppfylla fyra krav:
Förslag
för
Stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens yttrande avseende länsstyrelsens tillsyn vid Solberga vård- och omsorgsboende.
Solberga vård- och omsorgsboende har 123 platser varav 78 för permanent
sjukhemsboende, 32 platser i gruppboende och 13 korttidsplatser samt en dagverksamhet för 10 gäster. Inom verksamheten finns 19 dubbelrum, där de boende även delar hygienutrymmen, varav fem finns på plan 1 där korttidsboendet är beläget. Kritik har framförts från länsstyrelsen i samband med besök 2006-10-20 avseende storleken på enhet 1, bostadsstandard samt den avstannade sociala dokumentationen.
Stadsdelsnämnden avser att följa stadens äldreomsorgsplan 2006-2010 och avveckla alla kvarvarande dubbelrum under planperioden med undantag av de fyra dubbelrum inom dag- och korttidsenheten på plan 1 med motivering dels att korttidsplatserna inte kan jämföras med permanentboende, dels att det råder allmän brist på platser för korttidsvistelse i staden.
Stockholms stad har upphandlat ett nytt elektroniskt system (ParaSoL) för de sociala dokumentationerna. För närvarande pågår grundläggande datautbildning för att dokumentera i det nya systemet, som planeras att tas i drift under mars månad 2007.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 februari 2007. Dnr 445-2007-504.
Stadsdelsnämnden har fått en remiss från kommunstyrelsen angående den statliga utredningen ”Regler för skydd och rättssäkerhet inom demensvården”. I utredningen framläggs förslag till lagregler för skydds- eller tvångsåtgärder som idag används utan lagligt stöd inom vård och omsorg av äldre personer med nedsatt beslutsförmåga på grund av demenssjukdom. Här balanseras den enskildes behov av integritet med behovet av att skydda honom eller henne från att allvarligt skada sig själv eller andra och förslag ges till hur besluten ska fattas och dokumenteras. I utredningen framförs också förslag till hur insyn och tillsyn kan utformas samt en beräkning av hur förslagen påverkar huvudmännens kostnader.
Huvudmotiven för en lagstiftning är bättre skydd och rättssäkerhet för den enskilde, minskad användning av tvångs- och begränsningsåtgärder, ökad säkerhet för personalen i dagligt arbete, reglerad och förbättrad information till närstående samt uppfyllande av krav i Regeringsformen och Europakonventionen.
Förvaltningen anser att förslaget är väl genomtänkt men bedömer samtidigt att de föreslagna förändringarna kommer att bli kostandsdrivande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 26 februari 2007. Dnr 060-2007-504.
som ledamoten Maj-Len Eklund (v) och ledamoten Kenneth Rönnquist
(mp) anslöt sig till.
Vi välkomnar utredarens förslag att i lag reglera de tvångs- och begränsningsåtgärder som ska kunna vidtas inom demensvården. Självklart måste säkerheten sättas främst men det är också synnerligen viktigt att respektera den enskildes behov av integritet och självbestämmande. För att höja patientsäkerheten anser vi att samtliga tvångsåtgärder som måste vidtas ska ordineras av den boendes läkare.
Stadsdelsnämnden överlämnar detta tjänsteutlåtande som sitt yttrande till
Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket genomförde 2007-01-23 en inspektion på Kvarnstugans gruppbostad. Inspektionen föranleddes av att skyddsombudet uppmärksammat Arbetsmiljöverket på att det systematiska arbetsmiljöarbetet har briser på Kvarnstugans gruppbostad. I inspektionsmeddelandet redovisas brister i arbetsmiljön vid verksamhetsförändringar samt kritik mot att rutiner saknas för riskbedömningar före planerade förändringar.
Arbetsmiljöverkets krav är att Kvarnstugans gruppbostad ska utforma, dokumentera och regelmässigt använda skriftliga rutiner vid verksamhetsförändringar, ge arbetstagare och skyddsombud möjlighet att delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet m m. I ärendet redovisas de arbetssätt som förvaltningen har inom arbetsmiljöområdet samt de kompletteringar som förvaltningen vidtar med anledning av detta inspektionsmeddelande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 5 mars 2007. Dnr 442-2006-505.
Stadsdelsnämnden tillstyrker ansökan om serveringstillstånd.
Socialtjänstförvaltningens tillståndsenhet har översänt en ansökan om tillstånd för alkoholservering till stadsdelsnämnden för yttrande.
Stadsdelsförvaltningen kan inte se något skäl till att den aktuella restaurangen inte ska få servera alkohol och föreslår därför att stadsdelsnämnden tillstyrker ansökan.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 28 feburari 2007. Dnr 063-2007-309.
Stadsdelsnämnden lägger detta ärende till handlingarna.
Stadsdelsnämnden ansvarar för en årlig tillsyn av HvB-hemmet Hatten, adress Korngränd 1 i Älvsjö. Tillsynen i enlighet med 7 kap 1 § SoL har genomförts i februari och har omfattat Hattens organisation och arbete ställt i förhållande till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för verksamheten.
Hatten uppfyller överlag de krav ställs i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för verksamheten vilka omfattar ledarskap, personalens utbildning och erfarenhet, personaltäthet och organisation, dokumentation och kvalitetsarbete. Behandlingen stödjer på ett tydligt sätt den enskildes förmåga till att ta ansvar för sitt tillfrisknande och sitt liv.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 mars 2007. Dnr 007-2007-500.
Ekonomichefen redogjorde muntligt för det ekonomiska utfallet för februari månad.
Stadsdelsnämnden uppdrar åt förvaltningen att vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna och protokollsutdragen.
Anmäldes till stadsdelsnämnden inkomna och utgående skrivelser, klagomål och synpunkter.
Bilaga § 22.
Stadsdelsnämnden lägger förteckningen över beslut fattade av tjänsteman enligt delegation till handlingarna.
Förteckning över beslut fattade av tjänsteman enligt delegation.
Bilaga § 23.
Stadsdelsnämnden lägger protokollet till handlingarna.
Protokoll från möte 2007-02-21 med den tvärpolitiska gruppen för trafik-, miljö- och plan frågor anmäldes och lades till handlingarna.
Stadsdelsnämnden lägger protokollen till handlingarna.
Protokoll från möte 2007-01-24 med föräldrastyrelsen i södra barn- och
ungdomsområdet anmäldes och lades till handlingarna.
Pensionärsrådets protokoll 2007-03-15 anmäldes och lades till handlingarna.
Handikapprådets protokoll 2007-03-15 anmäldes och lades till handlingarna.
Förvaltningsgruppens protokoll 2007-03-15 anmäldes och lades till handlingarna.
De romska barnens situation i Solbergaskolan
Med anledning av en skrivelse från Framtidståget om de romska barnens
situation i Solbergaskolan rapporterade förvaltningen om hur man arbetar med gruppen. Enligt förvaltningen fungerar det bra i skolan för barnen och det finns ett bra samarbete med föräldrarna.
Inbjudan till en s k Framtidsverkstad
KC-Kompetenscentrum och Älvsjö stadsdelsförvaltning inbjuder till
en utvecklingsdag kring ”Aktivt samarbete mellan kommun och landsting för hemmaboendepersoner med stort vård- och omsorgsbehov i Älvsjö”
torsdagen den 31 maj.
Stadsdelsnämnden beslutar att Maj-Len Eklund (v), Gun Höglund (s), Göran Wrene (s), Eva-Lena Lindfors (kd) får delta i ovanstående konferens.
Anmälan av lokaler där barnomsorg och skola bedrivs samt anmälan av
lokaler där livsmedelshantering sker
I båda fallen är det fastighetsägaren, SISAB, som anmäler till Miljöförvaltningen.
Juridik för förtroendevalda
Torsdagen den 29 mars kommer stadsjuristen Roland Strömgren och
informerar om kommunallagen och annan aktuell lagstiftning.
Ungdomens hus
Det är nu klart att Nätverkshuset flyttar till huvudkontoret och eftersom närpolisens gamla lokaler redan är uthyrda flyttar Ungdomens Hus in i Nätverkshusets lokaler.
Iris Lindgren (fp) tog upp att det är problem för småbarnsföräldrar att kunna hämta biljetter till barnteaterföreställningar på biblioteket eftersom biljetterna ”släpps” klockan 10 på förmiddagen och är slut när de flesta föräldrar
har möjlighet att komma på eftermiddagen efter arbetstidens slut. Förvaltningen tar upp problemet med biblioteket.
Maj-Len Eklund (v) anmälde en skrivelse angående handläggning av ekonomiskt bistånd till SL-kort med anledning av att den borgerliga majoriteten
skärpt kraven när det gäller på vilka grunder SL-kort beviljas.
Inger Braun (m) tackade för de trevliga och lärorika studiebesöken ute i verksamheterna som förvaltningen anordnat - hon är imponerad av den kompetens som personalen i de olika verksamheterna besitter. Även Majvi Andersson (s) tackade och uttryckte sin beundran för det arbete som personalen bedriver ute i verksamheterna.
Kalle Bern (fp) tackade för en trevlig och välordnad fest.
Eftersom nämnden har ett arbetsmiljöansvar vill Svante Haggren (s) ha en redovisning av vilka konsekvenser de organisationsförändringar som har eller kommer att genomföras får för personalen.
Eva-Lena Lindfors (kd) undrade om förvaltningen kommer att ansöka
om de extra stimulansmedel som staten avsatt för äldreomsorgen. Diskussion pågår ute i verksamheterna och tillsammans med landstinget. Ärendet
kommer upp på nämndens sammanträde i april.
Kalle Bern (fp) tog upp att det är aktuellt att informera hundägare i info-bladet om skyldigheten att ta reda på föroreningar efter sin hund samt att informera villaägare om att klippa häckar och buskar som försvårar framkomligheten för gångtrafikanter och skymmer sikten för biltrafikanter.
Pär Hommerberg (fp) framförde att det även är bra att informera hundägare om att det råder kopplingstvång i Älvsjöskogen.
Svante Haggren (s) och Anita Lundin (m) anmälde att de vill delta i ett seminarium ”Värme och tydliga förväntningar” som anordnas den 25 april i samverkan mellan preventionssamordnare i Stockholm och statens Folkhälsoinstitut tillsammans med länsstyrelsen och Precens.
Stadsdelsnämnden beslutade att Svante Haggren (s) och Anita Lundin (m)
får delta i ovanstående seminarium.
Sociala delegationens protokoll 2007-02-15 och 2007-03-15 anmäldes och lades till handlingarna.