Din position: Hem > Stockholms stad > Norrmalms stadsdelsnämnd > Sammanträde 2005-06-22
Inget tema tas upp på detta sammanträde. Allmänheten har dock som vanligt möjlighet att fr Läs mer...amföra synpunkter eller ställa frågor till nämnden.
En mötesdeltagare tog upp frågan om hyran på Väderkvarnens äldreboende. Hon bor själv där och uppgav att många med henne har svårt att klara sin ekonomi eftersom hyran blivit så hög. Hon ansåg att politikerna måste tänka om och se till att de äldre kan klara sig på sin pension.
Flera mötesdeltagare tog upp frågan om Citybanan och de arbetstunnlar som kommer att behövas för att frakta bort schaktmassor. En aktionsgrupp har bildats för att söka förhindra att en arbetstunnel förläggs till Observatorielunden. En företrädare för gruppen informerade om gruppens arbete och synpunkter på förslaget till placering av tunneln. Enligt arbetsgruppens uppfattning är förslaget dåligt underbyggt och någon analys av vilka konsekvenser det skulle få för de som bor i området har inte gjorts. Både arbetsgruppen och flera övriga mötesdeltagare menade att det av flera skäl är klart olämpligt att placera en arbetstunnel mitt bland bostadskvarter. Om planerna genomförs kommer detta att innebära tung och tät lastbilstrafik på flera närliggande gator under flera år. Det finns många äldre i området och också flera förskolor och skolor och därmed många barn som bor och vistas i dessa kvarter. Man ansåg att det måste gå att hitta bättre alternativ till placering av arbetstunnel och vädjade stadsdelsnämnden att försöka påverka beslutsfattarna att hitta andra lösningar.
En mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag angående bemanning, organisation m.m. vid Klockhusets äldreboende, framhöll vikten av ett professionellt omhändertagande av personer som drabbats av Alzheimers sjukdom. Hon uppmanade stadsdelsnämnden att ta del av hennes skrivelse.
Även en annan mötesdeltagare, som inkommit med ett medborgarförslag, tog upp frågan om Alzheimers sjukdom och framhöll bl.a. betydelsen av stöd till anhörigvårdare och förståelse för deras situation.
En mötesdeltagare tog upp frågan om placera en sittbänk på trottoaren utanför det äldreboende som finns på Norrtullsgatan. Det har tidigare funnits en bänk där och enligt henne har man från stadsdelsförvaltningens sida lovat att en ny bänk ska ställas ut men ingenting har hänt.
En mötesdeltagare tog upp frågan om ”råttinvasionen” i Vasastan. Han har själv varit i kontakt med stadens vilt- och skadedjursgrupp som uppgivit att man ska ta itu med problemet men ännu har inga åtgärder vidtagits.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) valdes att jämte ordföranden Jan Valeskog (s) justera dagens protokoll. Justeringen äger rum den 27 juni 2005.
Anmäldes att protokoll fört vid stadsdelsnämndens sammanträde den 19 maj 2005 justerats den 25 maj.
En skrivelse från ledamöterna Carina Fredén (s), Nic Nilsson (s), Hans Enroth (v), Ulla Dahl (mp) och ersättaren Berit Vikner (v) anmäldes angående äldre tonåringars möjligheter att träffas på fritiden.
Ledamoten Carina Fredén (s) anmälde en skrivelse angående uppföljning av socialtjänstens arbete i sociala delegationen.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde en skrivelse från moderaterna angående åtgärder mot ”råttinvasionen”.
Ledamoten Carina Fredén anmälde en övrig fråga angående bättre papperskorgar för att minska nedskräpning.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde en övrig fråga angående val av ledamot i demokratiberedningen samt en fråga angående ansökan om statliga medel för kompetenshöjning inom älderomsorgen - den s.k. Kompetensstegen.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde att dagordningen utökats med ett ärende – yttrande till Handikappombudsmannen med anledning av anmälan om diskriminering på grund av funktionshinder – ärendet behandlas som punkt 28 på dagordningen.
Diarienummer 013-423/2005
Ett förslag om att förbättra situationen för personer som drabbats av Alzheimers sjukdom och deras anhöriga anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut Medborgarförslaget överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Förslag till beslut
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att medborgarförslaget skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för besvarande.
Diarienummer 504-296/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut godkänns.2. Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att under oktober till sociala delegationen redovisa vidtagna åtgärder och pågående utvecklingsarbete på Klockhusets demensboende.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) anmälde ett särskilt uttalande.
Ordföranden Jan Valeskog (s) anmälde, med stöd av folkpartiet, moderaterna och ledamoten Anders Broberg (kd), ett särskilt uttalande från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp).
Ärendet
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 maj 2005.
Länsstyrelsen har begärt stadsdelsnämndens yttrande över vad nämnden avser göra åt att antalet boende på Klockhusets boendeenheter överstiger det rekommenderade. Stadsdels-förvaltningen kommer att göra en minskning med en boende per boendeenhet och kommer även att rätta till de brister i övrigt som länsstyrelsen påpekat. Bl.a. kommer rutiner och arbetssätt avseende morgonarbetet och meningsfull tillvaro att ses över och de boende på respektive boendeenhet delas in i två mindre grupper. De rum som blir tomma i samband med minskningen av en boende per boendeenhet möjliggör aktiviteter/meningsfull tillvaro i mindre grupper.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Särskilda uttalanden
Ordföranden Jan Valeskog m.fl. (s), ledamoten Hans Enroth (v), tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp), ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Sedan bordläggningen av detta ärende har sociala delegationen fått en rapport om pågående förändringsarbete vid Klockhusets demensboende och vilka åtgärder som vidtas med anledning av länsstyrelsens kritik. Rapporten visade att omvårdnaden på Klockhusets demensboende är god, men att förbättringsområden finns. Beträffande antalet boende per enhet bör det ses i ljuset av framtida planering av demensboende i stadsdelen (Norra stationsområdet).
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Länsstyrelsen hade vid sitt besök flera allvarliga anmärkningar som förvaltningen bemöter och beaktar. Utöver att antalet boende per avdelning måste minska framfördes att oro och aggressivitet bland de boende på någon enhet har ökat. Personalen kopplar ihop oron med att de har mindre tid för samvaro med de boende. Sedan vilken tidpunkt samvarotiden minskat framgår inte.
Brister i den sociala dokumentationen kvarstår trots påpekanden från MAS och nämnd under många år. En allvarlig anmärkning är att en stor del av personalen är outbildad i demenssjukdomar. Alla anmärkningar har börjat åtgärdas och den nya enhetschefen, som börjat sin anställning i februari 2005, har en uttalad målsättning att förbättra och strukturera verksamheten samt att se till att personalen får adekvat utbildning.
Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 100-331/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsförvaltningens yttrande godkänns i huvudsak. 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande:
Nämnden underkänner det nya förslaget till resursfördelningssystem för socialpsykiatrin. Vi anser att den utredning som ligger till grund för förslaget har stora brister. Utredningen har godtyckligt, utan att ange någon motivering, tagit bokförda kostnader som grund för resursfördelningssystemet. Metoden att mäta behov genom bokförda kostnader är föråldrad och har sen länge övergivits i andra liknande sammanhang. Av naturlighet är siffran över bokförda kostnader bemängd med stora osäkerhetsfaktorer, särskilt när den skall användas som jämförelsetal. Ett sådant exempel är förekomsten av s.k. dubbeldiagnoser. På Norrmalm utgör dubbeldiagnoserna (36 personer) över 15 procent av totala antalet aktuella ärenden sett från socialpsykiatrisidan. Från missbrukssidan är motsvarande andel 10 procent (drygt 30 av 314 aktuella ärenden). Oklarhet råder uppenbarligen om var kostnaderna för insatser för dubbeldiagnoser bokförts – inom socialpsykiatrin eller som missbruksinsats. För det andra kommer de stadsdelsnämnder som har verksamheter som även riktar sig till andra brukare än de som bor i den egna stadsdelen att bidra till fördelningsbasen, men inte få motsvarande återföring av medel. Den faktiska innebörden av detta riskerar innebära att fler av de psykiskt svaga kommer att hänvisas till driva omkring på gator och torg. Vi anser således att bokförda kostnader för socialpsykiatrin är en alltför osäker faktor för att läggas till grund för ett nytt resursfördelningssystem. Resterande del av utredningen ägnas åt att finna socioekonomiska variabler som kan samvariera mer eller mindre med det godtyckliga kriterium som bokförda kostnader för socialpsykiatriska insatser utgör. Vi konstaterar att utredningen inte har lyckats ta fram en variabel som anger förekomst av socialpsykiatriska funktionshinder, något som absolut bör utgöra basen för ett resursfördelningssystem. Verkligheten avspeglas däremot i landstingets statistik över länets hälsoutveckling, där det visar sig att det psykiska välbefinnandet hos både kvinnor och män ligger lägre på Norrmalm än genomsnittet i länet. Inom staden har bara Kungsholmen, Östermalm, Rinkeby och Maria-Gamla stan sämre siffror än Norrmalm när det gäller nedsatt psykiskt välbefinnande hos kvinnor. För det andra anser vi att det är fel att landstingets s.k. psykindex tas bort från variablerna. Oavsett vad som kan visas med statistik, förefaller detta lika märkligt som om man tog bort alkoholindex som grund för fördelning av resurser till missbruksarbete. För det tredje införs i förslaget en ny variabel som handlar om andel boende i allmännyttan. Det är självklart lika stor möjlighet att må psykiskt dåligt i en privat hyresrätt, bostadsrätt som i en kommunalt hyresrätt. Vi vill också påpeka att man kan vara hyresgäst i bostadsrättsägda fastigheter och att det är många av de psykiskt funktionshindrade som bor kvar just på detta sätt. Detta försvinner då i mätningen. Dessutom vill vi påpeka att antalet boende i allmännyttan på Norrmalm minskat med 37 % mellan år 2000 till 2004 (från 3 720 till 2 352) . Omräknat i andel boende innebär detta en minskning från nära 11 % till 6 %. De psykiskt funktionshindrade har inte minskat på Norrmalm eller innerstaden i motsvarande mån. Av intresse är också att konstatera att en borgerlig politik med fortsatta utförsäljningar av kommunala hyresfastigheter i Stockholms innerstad kommer att leda till fortsatt minskade insatser för psykiskt funktionshindrade i innerstaden. Det är naturligtvis helt orimligt. Vi anser därför att en ny utredning genomförs, baserad på fakta som bättre överensstämmer med den verklighet som präglar socialpsykiatrins vardag och att ett nytt förslag utarbetas.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet och anmälde ett särskilt uttalande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 juni 2005.
Stadsledningskontoret har på uppdrag av kommunstyrelsen gjort en översyn av resursfördelningssystemet för socialpsykiatrin. Översynen har resulterat i ett förslag till nytt fördelningssystem som föreslås träda i kraft fr.o.m. år 2006.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med socialdemokraternas, ledamoten Hans Enroths (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) förslag.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Beslutsgång
Ordföranden Jan Valeskog (s) ställde förslagen mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning i enlighet med ordförandens förslag.
Reservation
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Särskilt uttalande
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Det är mycket positivt att ett förslag till nytt resursfördelningssystem för socialpsykiatrin äntligen tagits fram. Socialpsykiatrin får i förslaget en egen delpåse vilket är mycket bra. Allt tyder på att det föreslagna resursfördelningssystemet på ett bättre sätt svarar mot behovet av medel än nuvarande system. Det nya förslaget innebär att stadsdelar som tidigare missgynnats i resursfördelningen i högre grad kompenseras för de kostnader man har inom socialpsykiatrin. Det aktuella förslaget är emellertid oacceptabelt. De ekonomiska effekterna av det föreslagna resursfördelningssystemet ger dock stora omfördelningar mellan stadsdelsnämnderna. Exempelvis Kungsholmen får 3,8 miljoner kr mindre i det nya systemet vilket motsvarar nästan 14 procent av deras nuvarande tilldelning. Detta motiverar att någon form av övergångsregler eller kompensation kan ges för att de människor som idag är föremål för socialpsykiatrins insatser i dessa stadsdelsnämnder inte ska drabbas. I förslaget har det inte gått att finna en variabel som förmår fånga att vissa stadsdelar har fler invånare med psykiska funktionsnedsättningar. Exempelvis slår inte höga antal schitzofrenidiagnoser igenom i strukturindex.
De psykiska diagnoserna ger inte ett tillräckligt stort förklaringsvärde och landstinget har ännu inte hittat modellen för ett "psykindex". Denna fråga måste ytterligare belysas och följas upp av stadsledningskontoret i samarbete med landstinget. Om förslaget genomförs kommer de kraftigt minskade resurserna för Norrmalms stadsdelsnämnd att därmed drabba en av samhällets mest utsatta grupper - de psykiskt sjuka.
Diarienummer 400-226/2005
Stadsdelsnämndens beslut Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Nina Ekelund (kd) och Ewa Samuelsson (kd) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att föräldrarna till elever i Stockholms grundskolor informeras om sin rätt till skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling. Vidare föreslås kommunfullmäktige besluta att ansöka hos regeringen om att bli försökskommun för skriftliga omdömen i grundskolan, även utan föräldrarnas uttryckliga begäran.
Inom alla kommunala grundskolor på Norrmalm informeras elevernas föräldrar om rätten till skriftliga omdömen i samband med utvecklingssamtalen. Den 1 januari 2006 blir skriftliga individuella utvecklingsplaner obligatoriska i grundskolan. Förvaltningen anser att införandet av individuella utvecklingsplaner, möjligheten till skriftlig information vid utvecklingssamtalen samt vid behov åtgärdsprogram, är fullt tillräckligt för att ge föräldrarna en enhetlig bild av elevens kunskapsutveckling. Förvaltningen ställer sig därför inte bakom förslaget.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med stadsdelsförvaltningens förslag.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledmoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
1. Motionen bifalls.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Föräldrarna är de viktigaste personerna i ett barns liv. Att de vet vad som händer i skolan och känner sig delaktiga är mycket viktigt. Ett gott samarbete mellan hem och skola påverkar eleverna i hög utsträckning. Regelbundna utvecklingssamtal är en förutsättning för detta samarbete. Skriftliga omdömen är ett sätt att fördjupa kommunikationen mellan elev, lärare och förälder samt ett sätt att fokusera den enskilda elevens kunskapsutveckling och lärande. Motionärerna föreslår i första hand att föräldrarna till barn i Stockholms grundskolor informeras om sin rättighet till skriftliga omdömen. Hur omdömena är utformade bör som även framhålls i motionen vara rektors ansvar. För de skolor som arbetar med individuella utvecklingsplaner är de en bra grund för omdömena och deras utformning. De skriftliga omdömena skall beskriva den kunskapsutveckling som eleven uppnått samt vara framåtsyftande genom att ange olika konkreta åtgärder för elevens närmaste skoltid. Vi vill även att Stockholms stad uppvaktar regeringen och begär att få bli försöks-kommun i ett försök med generella skriftliga omdömen, alltså inte enbart på föräldrars uttryckliga begäran. Inom ramen för det försöket skulle den konkreta utformningen av skriftliga omdömen kunna utvecklas. Värt att notera är att de senaste decennierna har socialdemokraterna steg för steg minskat kunskapens betydelse i den svenska skolan. Tre stora undersökningar den senaste tiden (Skolverkets NU-03, OECD:s PISA-rapport och TIMSS) visar alla att svenska elevers kunskaper står sig allt sämre. Försämringen gäller inte minst inom ämnena matematik (Ma) och naturorientering (NO). Kvalitetsredovisning för stadens pedagogiska verksamheter visar de stora problem som skolväsendet i Stockholm står inför. Elva procent av eleverna som lämnar grundskolan är inte behöriga till gymnasiet, avhoppen från de yrkesförberedande programmen är omfattande och det individuella programmet är numera gymnasieskolans största studieväg i årskurs ett. Det är alltmer uppenbart att socialdemokraterna inte heller klarar skolan. Det inser nu till och med statens eget skolverk. Där inser man att elevernas allt svagare kunskaper är ett allvarligt problem. Än mer intressant är att Skolverket inser att bristerna kräver ”omprövning av tidigare ståndpunkter”. Och det är en rejäl omprövning av den socialdemokratiska flumskolan.
Skolverket föreslår: - tydligare kunskapskrav med mål för att eleverna kan läsa, skriva och räkna redan i årskurs 2 - tidigare och tydligare kunskapsbedömning - bort med förbudet mot betygsliknande skriftlig information och
obligatorisk skriftlig information från årskurs 5 - betyg från årskurs 7 - större möjligheter till uppflyttning eller extra år i grundskolan - krav på ordningsregler och tydligare befogenheter för lärare och rektor Det är en välkommen tillnyktring från Skolverket som tyvärr avfärdas av såväl skolministern som Stockholms skolborgarråd. Inte minst står socialdemokraterna fast vid sitt motstånd mot betyg och utvärdering som viktiga verktyg i skolan. I Stockholm har socialdemokraterna genom den nya skolplanen avskaffat elevernas och föräldrarnas rätt till skriftliga omdömen från första klass – ett beslut som kommer att ytterligare försvåra möjligheterna att tidigt upptäcka elever som har svårt att nå målen i skolan.
Diarienummer 300-283/2005
Stadsdelsnämndens beslut
1. Stadsdelsförvaltningens förslag till yttrande tillstyrks i huvudsak.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Nämnden instämmer i förvaltningens synpunkt om att ekonomiskt incitament i form av differentierad taxa är ett effektivt sätt att stimulera till ökad källsortering. En progressiv differentiering av taxan är nödvändig för att påskynda utvecklingen mot en mer hållbar avfallshantering. Det är viktigt att hushållen erbjuds goda möjligheter att lämna ifrån sig farligt avfall. Norrmalm som är en stadsdel med över 62 000 invånare bör självklart ha en station som är permanent för detta ändamål. Risken är mycket stor att oregel-bunden insamling med mobila miljöbilar inte är tillräckligt. Skall de boende verkligen samla ihop och kasta allt miljöfarligt avfall bör minst en permanent miljöstation per stadsdel finnas med generösa öppettider.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 juni 2005.
Renhållningsnämnden har beslutat att förslag till ny renhållningsordning 2006-2010 ska sändas ut på remiss. Denna innehåller föreskrifter och en avfallsplan. För den framtida avfallshanteringen har fyra mål, ett antal delmål och tillhörande nyckeltal formulerats. Förvaltningen har lämnat synpunkter på föreslagna föreskrifter och avfallsplan.
Sammantaget anser förvaltningen att förslaget är välstrukturerat och tydligt framställt. Vad förvaltningen saknar är fler åtgärder av det nytänkande slaget. Förvaltningen vill se att insamlingssystemen utvecklas, olika konkreta informationsinsatser görs, att en tydlig differentierad renhållningsavgift som styrmedel införs samt att ett bättre samarbete mellan olika avfallsaktörer och myndigheter kommer till stånd.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med socialdemokraternas ledamoten Hans Enroths (v) och tjänstgörande ersättaren Ylidix Kafkas (m) förslag. Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Anders Broberg (kd) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp) och ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på remissen anföra följande: Stockholm har som Sverige största stad särskilda behov vad gäller kommunal service gentemot medborgarna. Vid utformningen av avfallsplanen är väsentligt att se till storstadens särskilda behov och till medborgarnas vardagssituation. En avfallsplan måste ha sin utgångspunkt i verklighetens behov, inte i teoretiska målsättningar. Exempelvis är det viktigt att konsekvent hålla sig till ett medborgarperspektiv där enskilda individernas olika förutsättningar är vägledande för utformning av renhållningsordningen. Moderaternas vill till att börja med framhålla att vi ställer oss positiva till avfallsplanens mål om fastighetsnära insamling. Men frågan innefattar ett flertal aspekter som måste utredas vidare innan man kan införa detta på bred front. AvfallsmängderAvfallsplanen och renhållningsarbetet skall enligt förslaget syfta till att förhindra uppkomst av avfall. Det är en målsättning som i flera stycken kan accepteras, men det finns starka invändningar värda att ta på allvar. Den första invändningen är att ekonomisk tillväxt i regel leder till ökade avfallsmängder. Ju mer produkter som säljs, desto mer förpackningar och kasserade gamla varor måste tas hand. Detta måste inte vara något negativt, förpackningar kan brännas och ge energi. Kasserade produkter kan återvinnas eller på annat sätt tas tillvara.
Det andra är att äldre, funktionshindrade, barnfamiljer och andra grupper saknar förutsättningar att fullt ut delta i en avfallshantering där ingenting får slängas eller brännas utan sortering. Särskilt gäller detta den sorteringshysteri som för tillfället kommit över majoriteten när det gäller hushållssopor. Argumenten mot sortering och kompostering av hushålls- och matavfall är välkända.
Vi anser att det nu är viktigt att hitta alternativa former till den rådande sorteringshysterin. Exempelvis bör man se över möjligheterna att väga hushållsavfall i olika boendeformer. Insamling av avfallInsamling av avfall bör även i fortsättningen utföras på entreprenad efter upphandling. Utvärderingar visar att upphandlingar leder till en effektiv förvaltning och en för skattebetalarna god ekonomisk hushållning med skattemedel. Inga skäl talar för att staden i någon del skulle återta insamlingen till egen regi. Andra utredningar på området visar också på hur optimal effektivitet och ekonomi bäst erhålles med upphandlade entreprenader inom detta område.Det är även viktigt att staden är med och driver på utveckling av alternativa insamlingssystem för hushållsavfall och utsorterade avfallsfraktioner som idag hamnar på återvinningsstationerna. I framtiden blir även en begriplig information mot medborgare en allt viktigare beståndsdel av insamlingssystemet. En god renhållning står och faller med medborgarnas acceptans och aktiva deltagande. Det i sin tur ställer krav på olika individuellt anpassade lösningar. Omhändertagande av avfall Förbränning av omhändertaget avfall har visat sig vara den överlägset mest effektiva behandlingsmetoden. Moderna förbränningsanläggningar är såväl praktiskt, som miljö- och samhällsekonomiskt överlägsna andra metoder. Beslut om en produkt ska materialåtervinnas eller brännas ska baseras på en helhetsbedömning. Återvinning ska aldrig vara ett självändamål. För vissa produkter lönar det sig både miljömässigt och ekonomiskt att bränna och därmed utvinna energi. För andra produkter är insamling och materialåtervinning självklart.
Ledamoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande:
Stadsdelsnämnden beslutar att som svar på remissen anföra följande: Stockholm har som en tät storstad med många medborgare särskilda behov vad det gäller kommunal service gentemot medborgarna. Även när det gäller renhållningen och avfallspolitiken är det väsentligt att se till medborgarnas vardagssituation. Det är viktigt att konsekvent ha ett medborgarperspektiv där medborgarnas olika förutsättningar är vägledande för utformningen av avfallspolitiken. Närhet, enkelhet och förtroende är viktiga ingredienser. En begriplig information gentemot medborgarna blir en allt viktigare beståndsdel. En väl fungerande renhållning står och faller med medborgarnas och verksamhetsutövarnas acceptans och aktiva deltagande. Insamling från hushåll föreslås inledas under 2005 trots att det är tveksamt om matavfallet kan nyttjas på ett resursmässigt bra sätt. Oklarheter finns fortfarande om hur insamlingen ska ske, hur behandlingskapaciteten ska kunna öka och hur produkten ska kunna användas utan risker. Då flera obesvarade frågor återstår att besvara är det inte är rimligt att gå vidare med hushållsinsamling innan godtagbara lösningar etablerats. Det matavfall som idag samlas in från hushåll används därtill endast som täckmaterial vid markarbeten. Insamling av matavfall bör i dagsläget endast ske från storkök och restauranger. Målet om att minst 35 procent av matavfallet ska återvinnas genom biologisk behandling kan vara riktigt. Dock saknas i dag förutsättningar för att se hur en säker hantering av matavfallet ska säkerställas. Renhållningsnämndens beslut om 14-darshämtning till oförändrad taxa innebär en försämrad service. För flerpersonershushåll, främst barnfamiljer, är detta en oacceptabel försämring och leder säkerligen till negativa konsekvenser. En prioritering bör ske i stadens avfallsarbete på att samla in det farliga avfallet. Ett producentansvar för elektriska och elektroniska produkter kommer snart att införas vilket är bra. Att ytterligare öka insamlingen av batterier är också mycket angeläget. Dagens system med återvinningsstationer har sedan starten 1997 uppvisat en rad brister och fungerar i allmänhet illa. Allmän nedskräpning, klotter, överfulla behållare och oklar ansvarsfördelning är påfrestande för stadens medborgare. Den uppsägning av det befintliga avtalet med material-bolagen som kommunfullmäktige nyligen beslutade om var därför riktigt. Den mobila insamlingen av farligt avfall ökar nu i staden och det är viktigt att formerna för denna verksamhet utvecklas. Den kan bli ett bra komplement till andra insamlingsformer för det farliga avfallet.Återvinningscentralerna har stor betydelse för att ta hand om avfall som inte kan lämnas på annat sätt. Det är viktigt att fler återvinningscentraler kan startas. Mycket av det avfall som lämnas till återvinning skulle istället kunna åter-användas. Det kan gälla möbler, hushållsapparater, köksinredningar och liknande. Vid återvinningscentralerna gäller att allt som har lämnats till åter-vinning inte får tillvaratas av dem som besöker centralen. Då många frivillig-organisationer arbetar med insamling av begagnade möbler och andra konsumentartiklar vore det värdefullt att pröva om Stockholms stad kunde erbjuda frivilligorganisationer som arbetar med återanvändning att få ta emot begagnade artiklar i väl avgränsade ytor i anslutning till återvinningscentralerna. Att återvinningscentral och insamling för återanvändning skulle finnas på samma plats skulle underlätta för stockholmare som vill lämna grovavfall för både återanvändning och återvinning vid samma transportresa. En bieffekt kan bli att återvinningscentralerna får en mindre mängd grovavfall för t.ex. miljö- störande förbränning. Återanvändning är en god miljösatsning. Återvinningsstationer utgör tillsammans med fastighetsnära insamling olika typer av befintliga insamlingspunkter idag. Inriktningen att sträva efter ökad grad av fastighetsnära insamling är riktig men det är också angeläget att tydligare lagstiftning tas fram på området. Ett särskilt storstadsproblem hänger samman med att många människor i Stockholm saknar bil och därtill bor trångt i innerstan. Hur de ska kunna lämna grovsopor bör uppmärksammas särskilt. Idéerna om mobila återvinnings-centraler eller återvinningscentraler i mindre skala i innerstaden bör utredas vidare. Denna paragraf förklarades omedelbart justerad.
Diarienummer 305-308/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Remissen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Vi vill framhålla att det är viktigt att det finns en plan även för upprustning av Enkehusparken. Betydande underhållsåtgärder krävs även i denna park för att en godtagbar nivå på denna parkmiljö skall finnas.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld (m) anmälde ett särskilt uttalande från moderaterna.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 juni 2005.
Som underlag för kommande års planering av parkprojekt inom stadsdelsnämndernas ansvarsområde, har en sammanställning gjorts av de projekt som finns upptagna i gatu- och fastighetsnämndens nuvarande flerårsplan för 2006-2008. Markkontoret vill nu ha stadsdelsnämndens synpunkter på sammanställningen.
Ansvaret för drift, investeringar och reinvesteringar på parkmark kommer fr.o.m. den 1 januari 2006 att överföras till stadsdelsnämnderna. Förvaltningen förutsätter att en fördjupad diskussion kommer till stånd i och med att de tänkta ansvarsområdena övergår till stadsdelsnämnden och de ekonomiska ramarna är fastställda. Det är dock viktigt att inga pågående projekt försenas p.g.a. omorganisationen. Förvaltningen framför synpunkter på ombyggnationen av Vasaparken samt att de medel som är avsatta för beskärningsarbeten inte är tillräckliga.
Ordföranden Jan Valeskog (s) lade fram ett förslag till beslut från socialdemokraterna, ledamoten Hans Enroth (v) och tjänstgörande ersättaren Yildiz Kafkas (mp) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) lämnade följande särskilda uttalande: För att kunna åstadkomma en effektivare organisation i staden med tydlig ansvarsuppdelning krävs att allt ansvar för parker läggs centralt istället för att som i dag vara uppdelat mellan facknämnd och stadsdelsnämnderna. Uppdelningen av ansvaret mellan facknämnderna och stadsdelsnämnderna försvåras dessutom ytterligare när driften av trafikleder flyttas till stadsdelsnämnderna. Samtidigt föreslås att träd på gatumark ska skötas centralt eftersom det kräver specialistkompetens. Uppdelningen är inget annat än en halvmesyr och känns mest som ett försök att hålla en del stadsdelspolitiker på gott humör genom att slänga ut några arbetsuppgifter till dem. Både uppdelningen av parker och gaturummet visar tydligt att den egentliga önskan är att lägga det mesta centralt för att få både en bättre ekonomi och samla kompetensen, något man dock inte vågar föra fram i detta skede. Tyvärr kommer denna uppdelning med stor sannolikhet att innebära både mer dubbelarbete för förvaltningarna och nämnderna och större svårigheter för stockholmarna att förstå vem som ansvarar för vad i staden. Även om det är positivt att ansvaret för de större parkerna och grönområdena nu läggs centralt så finns det bara en utveckling som är rimlig - det vill säga att allt ansvar för parker läggs centralt.
Diarienummer 599-388/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan tillstyrks.
Rådgivarna i Sverige AB ansöker om tillstånd att, enligt 7 kap 1 § socialtjänstlagen, bedriva öppenvårdsbehandling för missbrukare och andra med olika former av icke kemiska beroenden. Man vänder sig i första hand till alkohol- och tablettmissbrukare. Även andra beroendeformer som exempelvis spelmissbruk kan bli aktuella i behandlingen. Behandlingsformen är tolvstegsbehandling enligt Hazeldenmodellen samt en till denna kopplad kognitiv metod. En existentiell syn vilken betonar individens egna ansvar präglar behandlingsinriktningen.
Diarienummer 309-282/2005
Stadsdelsnämndens beslut Följande butiker meddelas varning enligt 7 kap. 21 § alkohollagen (AL): · Willys Hemma AB, Karlbergsvägen 24, org.nr 556359-3671· Netto, Sveavägen 118, org.nr. 556615-2269· Statoil Roslagstull, Birger Jarlsgatan 120, org.nr. 556174-7477 · Coop Konsum, Odenplan, org.nr. 556030-5921· Tempo Jarlaplan, Birger Jarlsgatan 63, org.nr. 969690-9085 · ICA Baronen, Odengatan 40, org.nr. 556617-0345 · Sparlivs, Odengatan 29, org.nr. 556132-7221
Det har vid kontroller framkommit att det finns tio butiker inom Norrmalms stadsdelsområde som inte följer alkohollagens bestämmelser att inte sälja folköl till personer under 18 år. Även butikerna ser allvarligt på det inträffade och kommer att skärpa kontrollen vid folkölsförsäljning. Förvaltningen föreslår att sju av dessa butiker tilldelas varning enligt alkohollagen.
Diarienummer 504-425/2005
Stadsdelsnämndens beslut 1. Stadsdelsförvaltningen får i uppdrag att förprojektera en gruppbostad för äldre personer med utvecklingsstörning enligt tjänsteutlåtandet.
2. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsens ekonomiutskott om 0,6 mnkr i stimulansbidrag.
I Stockholms stads budget för 2005 med inriktning för 2006 och 2007 framgår att stadsdelsnämnderna ska förbättra livssituationen för fysiskt och psykiskt funktionshindrade genom att bl.a. fortsätta planering och utbyggnad av gruppbostäder. En grupp som särskilt uppmärksammats är äldre personer med utvecklingsstörning. Stadsdelsförvaltningen föreslår att sex lägenheter på Riddarsporrens servicehus omstruktureras och byggs om för att inrätta en gruppbostad för äldre personer med utvecklingsstörning.
Diarienummer 504-305/2005
Stadsdelsnämndens beslut Skrivelsen besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) anmälde ett särskilt uttalande från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd).
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 maj 2005.
Ledamoten Ewa Schenström m.fl. (m) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden och vill ha en redovisning av hur stor del av de i kommunfullmäktiges budget avsatta medlen för att ge äldre en rik fritid och utevistelse som tillfallit nämnden. Man vill också veta hur dessa medel används och hur många äldre som beräknas komma i åtnjutande av för ändamålet avsatta medel.
För Norrmalms stadsdelsnämnd beräknas det röra sig om ca 1,2 mnkr. Dessa medel är inte ”öronmärkta” utan ingår i den budget nämnden tilldelats för drift av äldreomsorgen och som sedan fördelats till de olika enheterna. Nämnden har därutöver avsatt en mindre del för bidrag till frivilligorganisationer. Det går inte att säga hur många av stadsdelens äldre som beräknas komma i åtnjutande av de i stadens budget avsatta medlen.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Ligger det inte i majoritetens intresse att följa upp om de medel som de anvisar för speciella ändamål används till det som de är anvisade för?
Diarienummer 500-377/2005
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 1 juni 2005.
Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) har inkommit med en skrivelse till stadsdelsnämnden som gett förvaltningen i uppdrag att återkomma med en redovisning av stadens riktlinjer för biståndsbedömning samt stadsdelsnämndens riktlinjer för densamma inom äldreomsorgen.
Stadsdelsförvaltningen arbetar utifrån Stockholms stads riktlinjer för biståndsbeslut inom äldreomsorgen och har inga lokalt skrivna riktlinjer. Däremot är stadens riktlinjer skrivna på ett sätt som möjliggör en viss fri tolkning. Detta gör att det inom stadsdelsförvaltningarna utarbetas viss lokal praxis.
Diarienummer 013-183/2005
Stadsdelsnämndens beslut Medborgarförslaget besvaras med stadsdelsförvaltningens tjänsteutlåtande.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 12 maj 2005.
Ted Olsson har föreslagit att man utökar öppettiderna i Vasaparkens parklekslokaler. Han refererar till en tidningsartikel där det uppgivits att det finns planer på att öppna ett café i lokalerna. Ted Olsson framhåller parklekslokalens stora betydelse som samlingspunkt för både barn och föräldrar och tycker inte att det finns behov av ännu ett café.
Parkleken har nyligen utökat sina öppettider och har under sommarhalvåret öppet även på söndagar. Man har nu också beslutat att t.o.m. september månad ha lördagsöppet. Frågan om att etablera en caféverksamhet i parken har behandlats av stadsdelsnämnden som bedömt att det inte är möjligt varken att uppföra ytterligare byggnader i parken eller integrera den typen av verksamhet med parklekens lokaler.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld (fp) lade fram ett förslag till beslut från folkpartiet, ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledmoten Anders Broberg (kd) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat följande: 1. Stadsdelsnämnden instämmer i huvudsak i förvaltningens förslag 2. Stadsdelsnämnden anför därutöver följande: Parkleken är oerhört populär och besökstrycket kommer att öka i och med de nya bostäderna i Sabbatsbergsområdet. Det är väldigt bra att öppettiderna har utökats. Från borgerligt håll tycker vi det är viktigt att inte bara se till vad staden kan göra, utan i stället involvera andra, såväl föreningslivet som företagare. Därför bör stadsdelen se om föreningar, företagare och andra verksamheter kan bidra till att parklekens öppettider utökas. Den kommande öppna förskolan är ett bra exempel på verksamhet som skulle kunna bidra, caféverksamhet är en annan.
Diarienummer 103-398/2005
Anmälan godkänns.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 juni 2005.
Månadsprognosen bygger på ett periodiserat utfall t.o.m. maj 2005. Det beräknade nettounderskottet uppgår till 4,8 mnkr före resultatöverföringar och 6,9 mnkr efter resultatöverföringar. Prognosen visar för anslag 1 ett nettoöverskott med 2,6 mnkr före resultatöverföringar och 0,5 mnkr efter resultatöverföringar och för anslag 2 ett nettounderskott med 7,4 mnkr. Underskottet avser i huvudsak omsorg om funktionshindrade och ekonomiskt bistånd.
Ordföranden Jan Valeskog (s) föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med förvaltningens förslag.
Ledamoten Gunilla Reuterskiöld m.fl. (fp), ledamoten Sebastian Cederschiöld m.fl. (m) och ledamoten Anders Broberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande: Den utveckling som har kantat denna mandatperiod ser nu ut att än mer förvärras, fler och fler hamnar i bidragsberoende. Utvecklingen för anslag 2 är alarmerande trots att vi nu varit i en högkonjunktur i nästan 3 år blir bara fler och fler Norrmalmsbor beroende av socialbidrag. Priset för den grön-röda majoritetens politik blir nu alltmer synligt, med skattehöjningar, avgiftshöjningar ökade kostnader för kommunikation mm. så försvinner Stockholmarnas möjligheter att konsumera och därmed försvinner jobben. Endast genom en politik som fokuserar på nya jobb kan vi minska socialbidragsberoendet.
Diarienummer 309-339/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) reserverade sig mot beslutet.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 16 maj 2005.
Restaurang El Amir ansöker om omprövning efter prövotid för fortsatt serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan 11.00-01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) lade fram ett förslag till beslut och föreslog att stadsdelsnämnden skulle besluta i enlighet med detta.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat att avstyrka ansökan.
Diarienummer 309-340/2005
Ansökan om serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Restaurang Tre Remmare ansöker om omprövning efter prövotid för fortsatt serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 05.00 samt utomhus mellan klockan 1l.00 och 01.00. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Ledamoten Hans Enroth (v) ansåg att stadsdelsnämnden skulle ha beslutat avstyrka ansökan.
Diarienummer 309-439/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan om utökat serveringstillstånd inomhus mellan klockan 11.00 och 04.00 onsdag till lördag tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 10 juni 2005.
Restaurang Fasching på Kungsgatan 63 ansöker om ett fortsatt tidsmässigt utökat serverings-tillstånd mellan klockan 11.00 och 04.00 inomhus. Ansökan gäller omprövning efter prövotid. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-367/2005
Ansökan om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 inomhus samt utomhus mellan klockan 11.00 och 01.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 20 maj 2005.
Restaurang Jensen´s Böfhus på Sveavägen 51 ansöker om serveringstillstånd mellan klockan 11.00 och 01.00 inomhus samt mellan klockan 11.00 och 01.00 utomhus. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 309-409/2005
Stadsdelsnämndens beslut Ansökan om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00 tillstyrks.
Stadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 juni 2005.
SAS Strand Hotel ansöker om serveringstillstånd utomhus mellan klockan 11.00 och 03.00. Serveringstillstånd för servering inomhus fram till klockan 03.00 finns redan. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Diarienummer 002-404/2005
Stadsdelsnämndens beslut Maj Söör, Pensionärernas Riksorganisation (PRO), utses fr.o.m. den 1 juli 2005 till ersättare i stadsdelsnämndens pensionärsråd.
Protokoll fört vid sammanträde i stadsdelsnämndens pensionärsråd den 20 juni 2005 anmäldes.
Stadsdelsnämndens beslut Anmälan godkänns.
Av stadsdelsdirektör Ylva Tengblad fattat beslut med anledning av ansökan om projektbidrag till STREET Lounge anmäldes. Diarienummer 008-351/2005.
Av avdelningschef Mona Lindgren fattat beslut om rätt att ta del av sekretessbelagda handlingar anmäldes. Diarienummer 599-408/2005.
Av avdelningschef Yngve Lindström fattat beslut om beställning av fågelmatning på Strömmen och uppsättning av fågelbord anmäldes. Diarienummer 105-218/2005.
Följande handlingar anmäldes:
1. Beslut från Länsstyrelsen i Stockholms län angående tillstånd för Finska Herrgården – Suomi Kartano att bedriva dagverksamhet för äldre och funktionshindrade. Diarienummer 599-279/2005.
2. Inspektionsmeddelande från Arbetsmiljöverket med anledning av inspektion på Competencen samt stadsdelsförvaltningens svar till Arbetsmiljöverket. Diarienummer 205-244/2005.
3. Beslut från Arbetsmiljöverket med förbud om att låta minderåriga elever vid Vasa Real använda pelarborrmaskinerna. Diarienummer 205-418/2005.
4. Underrättelse från Arbetsmiljöverket om eventuellt förbud att använda pelarborrmaskin vid Matteus skola. Diarienummer 205-341/2005.
5. Rapport från tillsynsbesök på Frösunda Stöd och Service dagliga verksamhet. Diarienummer 505-407/2005.
6. Stadsdelsförvaltningens redovisning av vilka färghandlare på Norrmalm som tar emot hushållsrelaterade kemikalier. Diarienummer 310-303/2005.
7. Rapport från utbildningsförvaltningen från inspektion på förskolan Grönkullen. Diarienummer 402-417/2005.
8. Överenskommelse mellan Norrmalms stadsdelsförvaltning och Kompetensfonden kring projektet ”Läs-kultur-språk”. Diarienummer 403-397/2005.
9. Ansökan om utvecklingsmedel till projektet ”Arbetskooperativ och kooperatörer”. Diarienummer 599-68/2005.
10. Ansökan om medel för att utveckla vård, boende och sysselsättning för personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder – Case management. Diarienummer 502-434/2005.
11. Ansökan om medel till ”Mentorprojektet”. Diarienummer 502-426/2005.
12. Ansökan om medel för att utveckla vård, boende och sysselsättning för personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder - Gruppverksamhet för allmänpsykiatriska klienter/patienter. Diarienummer 502-427/2005.
13. Överenskommelse mellan Stockholms kommunstyrelse och Kommunal Stockholms län angående giltighet av träffade arbetstidsavtal.
14. Svar på medborgarförslag angående tidigareläggning av sandupptagning. Diarienummer 013-302/2005.
15. Svar på medborgarförslag angående återvinningsstationen i korsningen Dannemoragatan - Ynglingagatan. Diarienummer 013-307/2005.
16. Skrivelse från enskilda angående värdig vård i livets slutskede. Skrivelsen vidarebefordrad till stadsdelsnämnden från stadsdelsnämndens pensionärsråd. Diarienummer 504-368/2005.
Stadsdelsnämnden beslöt att skrivelsen skulle överlämnas till stadsdelsförvaltningen för beredning.
Stadsdelsnämnden beslöt att utse Edith Humble (s) till ledamot i demokratiberedningen.
Stadsdelsnämnden beslöt att ge ordföranden Jan Valeskog (s) i uppdrag att underteckna ansökan.