Din position: Hem > Stockholms stad > Älvsjö stadsdelsnämnd > Sammanträde 2004-09-23
Allmän information från polisen
Vice ordföranden Olle Andretzky (m) utsågs att tillsammans med ordföranden Peter Modesta (mp) justera dagens protokoll vilket skall ske onsdagen den 29 september kl 16.00.
Anmäldes att protokoll från nämndens sammanträde 2004-08-26 justerats den 30 augusti 2004.
Protokoll från lokala pensionärsrådets sammanträde den 16 september 2004 anmäldes och lades till handlingarna.
Protokoll från möte med lokala handikapprådet 2004-09-16 anmäldes och lades till handlingarna.
Protokoll från partsammansatt förvaltningsgrupp 2004-09-16 anmäldes och lades till handlingarna.
Minnesanteckningar från möte med tvärpolitiska arbetsgruppen för trafik, miljö- och planfrågor 2004-08-31 anmäldes och lades till handlingarna.
Förteckning över till stadsdelsnämnden och förvaltningen inkomna handlingar anmäldes.Bilaga § 203.
Förvaltningen fick i uppdrag att besvara och vidta de åtgärder som kan föranledas av de inkomna skrivelserna och protokollsutdragen.
Den tvärpolitiska arbetsgruppen för trafik-, miljö- och planfrågor fick i uppdrag att närmare studera det medborgarförslag som inkommit angående "för hög hastighet på huvudgatorna på grund av 30 km på övriga gator" samt möjligheten att införa 30 km/h utanför Konsum och anlägga ett övergångsställe där man lagt gatsten på Johan Skyttes väg i hörnet av stadsdelsförvaltningens hus.
Förvaltningen fick i uppdrag att via Informationsbladet uppmana Älvsjöborna att hålla hastighetsbegränsningen i synnerhet i närheten av förskolor och skolor samt att klippa träd och häckar så att sikten inte skyms.
Beslut fattade av tjänsteman enligt delegation anmäldes. Bilaga § 204.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2004. Dnr 103-304-04.
Stadsdelsnämnden redovisar ett sammanlagt prognostiserat överskott om 3,4 mkr (inkl resultatfond från 2003), varav 1,6 mkr avser resultatenheterna och 1,8 mkr avser ej fullt ut ianspråktagna medel inom främst äldreomsorg. Inom överskottet återfinns ett underskott om 2,1 mkr som avser anslag 2 (försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder). Prognosen präglas av viss osäkerhet främst beroende på att alla effekter av årets löneförhandlingar ännu inte är kända. Dessutom råder det viss osäkerhet gällande antalet elever hösten 2004.Nämndens generella åtaganden 2004 uppfylls hittills under året i huvudsak helt eller i hög grad.
Förslag till beslutOrdföranden Peter Modesta (mp), Kåre Gustafsson m.fl. (s) och Kenneth Persson (v) föreslog att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
Vice ordföranden Olle Andretzky m.fl. (m), Lars Hansson m.fl. (fp) och Margaretha Åkerberg (kd) hade ett annat förslag till beslut och föreslog att nämnden skulle besluta enligt detta förslag.
BeslutsgångOrdföranden ställde förslagen till beslut mot varandra. Nämnden beslutade utan omröstning enligt ordföranden Peter Modesta (mp), Kåre Gustafsson m.fl. och Kenneth Persson (v) förslag till beslut.
ReservationVice ordföranden Olle Andretzky m.fl. (m), Lars Hansson m.fl. (fp) och Margaretha Åkerberg reserverade sig mot nämndens beslut enligt följande.
Förslag till beslut
Mot bakgrund av den kostnadsutveckling som nu sker befinner sig Stockholms stad i ett mycket allvarligt ekonomiskt läge. Vänstermajoriteten låter utvecklingen skena i väg med öppna ögon och visar med all önskvärd tydlighet att de inte kan hålla i pengarna och generera förutsättningar för tillväxt.
Prognoserna för utvecklingen i stadsdelsnämnderna 2004 visar detta tydligt. Det sammanlagda underskottet i staden beräknades enligt Tertialrapport 1 till över 540 miljoner. Stadsdelsnämndernas sammanlagda beräknade underskott var efter juli månad 360 miljoner. Inget tyder på att det beräknade underskottet från T1:an blir mindre i denna tertialrapport.
Vi ser nu att utvecklingen pekar mot en stort underskott. Siffrorna i tertialrapporten talar sitt tydliga språk. Det framgångsrika arbetet som bedrevs under föregående mandatperiod för att minska bidragsberoendet har avbrutits och bidrar därför till starkt växande kostnader för socialbidrag. Sedan januari 2003 har antalet socialbidragsberoende i Stockholm ökat med 11 procent. Trots detta förmår inte majoriteten presentera några konkreta planer för hur underskotten skall vändas.
För Älvsjös del är kostymen för stor. Verksamheterna förbrukar ca 10 mkr mer än de ska och dessa besparingar måste göras omgående. Resursfördelningssystemet för skolan kommer att innebära betydande besparingar inom förskola och skola.
Det har förvarnats om att vi inte heller får kompensation för löne- och prisökningar.
Det är besparingar på tiotals mkr som måste till redan 2005!
Särskilt uttalandeVice ordförande Olle Andretzky m.fl. (m), Lars Hansson m.fl. (fp) och Margaretha Åkerberg (kd) lämnade följande särskilda uttalande.
Konsekvenser för Älvsjös ungdomar till följd av det beslut som kommunfullmäktige tagit gällande nya fördelningsnycklar.
Det är ju väl känt att det måste ske vissa omorganisationer för 2005 för att klara budgeten. För fritidsområdet gäller ett minskat bidrag med ca 1,8 miljoner kr.
Stor oro har redan spritt sig hos personal inom ungdomsgårdarna och hos ungdomarna.
Vilka verksamheter ska bort?
Vilka ska till?
Kommer de att finnas kvar?
En mängd frågor snurrar i de olika verksamheterna..
Självklar kommer det att bli förändringar.
Vi varnade för det orimliga i att ställa elever/ungdomar mot varandra när beslutet skulle tas i Kommunfullmäktige.
Det var ju redan ett socioekonomiskt hänsynstagande som rådde.
Det är bara att beklaga den nonchalans som visas ungdomar, samtidigt som majoriteten säger sig vilja satsa på de unga och integration.
Det blir en angelägen uppgift för majoriteten att förklara och försöka visa på vad som är BRA för Älvsjös ungdomar med detta beslut!
Omedelbar protokolljustering
BeslutStadsdelsnämnden åberopar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 juli 2004. Dnr 300-221-04.
Älvsjö stadsdelsnämnd har fått ett förslag till trafiksäkerhetsprogram för Stockholm för yttrande. Programmet är tänkt att gälla under en femårsperiod, 2005 – 2010, och utgör grund för stadens beslut om policy, mål och strategier för trafiksäkerhetsarbetet i staden. Trafiksäkerhetsarbetet ska fokusera på de svaga och mest utsatta trafikantgrupperna; barn, äldre, fotgängare och cyklister.
Trafiksäkerhetsarbetet ska genomsyra alla stadens verksamheter. De kommunala förvaltningarna och bolagen och dess medarbetare ska vara föredömen och föregå med gott exempel.
Målet är att antalet dödade i trafiken ska halveras till år 2010. Kostnaderna för att uppnå målet beräknas till 75 mkr per år. Stadsdelsnämndernas åtaganden i enlighet med programmet handlar bl.a. om trafiksäkerhetsarbete kopplat till missbruksvården, förbättrad trafikundervisning i skolorna, inventeringar och strategier för drift- och underhållsåtgärder av trottoarer, cykelbanor m.m.
Förvaltningen ser positivt på att det föreslagna trafiksäkerhetsprogrammet tydliggör ansvar och åtaganden för olika aktörer i trafiksäkerhetsarbetet. Dock kräver programmet förtydliganden i vissa delar. Bland annat bör ökade kostnader för stadsdelsnämnderna belysas. Genomförandet av ett åtgärdsprogram förutsätter att ökade resurser kommer nämnderna till del. Stadsdelsförvaltningen förutsätter att full kompensation ges för de särskilda åtaganden som detta innebär.
Särskilt uttalandeVice ordföranden Olle Andretzky m.fl. (m), Lars Hansson m.fl. (fp) och Margaretha Åkerberg (kd) lämnade ett särskilt uttalande enligt följande.
Vi saknar en beskrivning av effekten av införandet av trängselskatt.
BeslutÄlvsjö stadsdelsnämnd åberopar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 21 juli 2004. Dnr 300-202-04.
Älvsjö stadsdelsnämnd ombeds inkomma med synpunkter på införandet av 30-zoner i Stockholm. Förslaget innebär att hastighetsbegränsningen i Stockholms alla bostadsområden, förutom huvudgatorna, blir 30 km/h. Införandet beräknas ske vid skolstarten i januari 2005.
Förvaltningen är positiv till införande av 30-zoner i bostadsområdena som förutom trafiksäkerhetsvinster också ökar tydligheten i skyltningen. Förvaltningen instämmer också i de boendes oro för de höga hastigheterna på huvudgatorna. I detta sammanhang är det av yttersta vikt att det finns säkra gångpassager vid barnens skolvägar. Därför är det önskvärt att åtgärder vid Älvsjös huvudgator prioriteras. Det är också önskvärt att 30-skyltning gäller dygnet runt, exempelvis vid Folkparksvägen genom Solberga, där boende idag klagar på de höga hastigheterna kvälls- och nattetid.
Förslag till beslutOrdföranden Peter Modesta (mp) föreslog att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
Särskilt uttalandeNämnden lämnade ett särskilt uttalande enligt följande.
I huvudsak finns ett brett stöd för att utvidga områdena i ytterstaden där maxhastigheten är 30 km/h. Många stockholmare lever och bor oskyddat och trafiken finns ofta nära inpå förskolor, skolor, bostadsområden, äldreboenden, gångvägar och frilufts- och rekreationsområden.
Den behandling av genomförandet av utvidgade 30-zoner som inledningsvis föreslogs, utan remiss till stadsdelsnämnderna, var inte tillfredsställande. Det är angeläget att stadsdelsnämnderna, som stadens lokala organ med omfattande medborgarkontakter nu får möjlighet att yttra sig formellt över förslaget.
Efterlevnaden av hastighetssänkningar är den springande punkten i förslaget. Att trafikanterna sänker hastigheten och anpassar den efter de yttre förutsättningarna är i grunden en moralisk fråga. Att göra omfattande eftermätningar på de gator där hastigheten sänkts är därför mycket viktigt. Hastighetsdämpande åtgärder bör i de fall efterlevnaden är dålig bli resultatet. Därför behövs att medborgarna rapporterar sina upplevelser. Det vore också önskvärt att polisen kunde skärpa sin hastighetsövervakning som ett led i genomförandet.
På de huvudgator som anges i förslaget för Älvsjö vill vi uppmana till att den 30-sträcka som finns på Långsjövägen ska gälla ÄNDA ner till Långbrodalsvägen.Det är en sträcka som har flera svåröverskådliga kurvor. På just denna vägsträcka går eller cyklar många skolbarn på väg till eller från skolan. Det är också angeläget att införa stopplikt vid korsningen Bromsvägen/Långbrodalsvägen där många skolbarn passerar på väg till skolan.Många medborgare använder också denna vägsträcka för att komma till den vackra Älvsjöskogen via Bergtorpsstigen eller för att vistas i "Hjuliusparken", vid Långbrodalsvägen. En med andra ord mycket frekventerad del av Långsjövägen.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 3 augusti 2004. Dnr 304-250-04.
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till ny detaljplan för terminal och tunnelpåslag för kraftledningstunneln vid Diamantbacken i Solberga. Stadsdelsnämnden har fått förslaget för yttrande.
Förvaltningen ser positivt på att kraftledningen i Solberga läggs i tunnel. Genom tunnelnedläggningen kan risker med elektromagnetiska fält genom bostadsområdet minimeras. Tunnelnedläggningen möjliggör också bostadsbebyggelse, vilket ökar serviceunderlaget i stadsdelen. Terminalen och tunnelpåslaget är nödvändiga för
genomförandet. De olägenheter som uppstår, framförallt under byggtiden, bedöms kompenseras av den nytta som en tunnelnedläggning medför.
Förslag till beslutOrdföranden Peter Modesta (mp) föreslog, med instämmande från övriga ledamöter, att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
BeslutÄlvsjö stadsdelsnämnd överlämnar detta tjänsteutlåtande som svar på remissen.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 7 september 2004. Dnr 403-246-04.
Förslag till ny lag som framgår i SOU-rapporten Skolans ansvar för kränkningar av elever har remitterats från kommunstyrelsen till bl.a. Älvsjö stadsdelsnämnd för yttrande. Lagen ska främja lika rättigheter och motverka diskriminering och annan kränkande behandling på skolområdet. Förvaltningen ställer sig helt bakom lagförslaget, som reglerar skadeståndansvaret mot skolans elever.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 14 september 2004. Dnr 000-275-04.
I samband med kommunfullmäktiges beslut om budget 2003 fick kommunstyrelsen i uppdrag att i samråd med socialtjänstnämnden och stadsdelsnämnderna göra en översyn av schablonsystemet.
Översynen har gjorts av stadsdelsdirektören i Bromma tillsammans med en arbetsgrupp med företrädare från bl.a. socialtjänstförvaltningen och stadsledningskontoret.
I översynen framhålls att det nuvarande systemet är kostnadsdrivande, vilket medfört att kostnadsnivån är påtagligt högre än vad den skulle ha varit med ett annat system. Arbetsgruppen anser att lösningen får sökas i ett system som fördelar resurser utifrån variabler som inte är beroende av beslut i stadsdelsnämnderna och som nyttjar så aktuell statistik som möjligt med uppgifter från enbart ett år.
Det föreslagna fördelningssystemet skulle medföra relativt stora omfördelningar mellan stadsdelsnämnderna. Studier har visat att de stadsdelsnämnder som får lägre fördelning kan minska sina kostnader relativt snabbt genom att införa ett annat arbetssätt. För 2005 föreslås övergångsregler som innebär att den största sänkningen begränsas till 20 % och att den största ökningen begränsas till 22%. Det nya systemet föreslås gälla fullt ut under 2006.
Vice ordföranden Olle Andretzky m.fl. (m) meddelade att de överlämnar ärendet utan eget ställningstagande.
Beslut
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2004. Dnr 499-278-04.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 24 augusti. Dnr 105-293-04.
Stadens upphandlingsentreprenör Kommentus Upphandling AB, f.d. MFO Upphandling AB, har tidigare genomfört upphandling av park- och lektutrustning åt stadsdelsnämnderna. Inför upphandling av nytt ramavtal har Kommentus Upphandling AB avböjt att åta sig uppdraget att genomföra en samordnad anbudsupphandling åt nämnderna. Stadsdelsnämnderna i söderort har därför initierat ett samgående för att genomföra en gemensam anbudsupphandling av park- och lekutrustning.
BeslutStadsdelsnämnden godkänner föreliggande rapport över genomförd gemensam upphandling av ramavtal avseende städtjänster.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 27 augusti 2004. Dnr 105-334-03.
Stadsdelsnämnden beslutade 2003 12 18 av låta genomföra en med stadsdelsnämnderna i Enskede-Årsta, Farsta, Liljeholmen, Skarpnäck och Vantör gemensam upphandling av ramavtal för diverse städtjänster avseende avtalsperioden 2004 07 01 – 2007 06 30. Upphandlingen som genomförts som en selektiv upphandling enligt 1 och 5 kapitlet lagen om offentlig upphandling (LOU) har administrerats av Enskede-Årsta stadsdelsförvaltning och med fullmakt för stadsdelsdirektören att å övriga nämnders vägnar fatta samtliga erforderliga beslut. Tilldelningsbeslutet som fattades 2004 04 28 angreps med en ansökan om överprövning och inhibition. Länsrätten avslog 2004 07 21 ansökan och det interimistiska beslutet upphörde därmed. Ett av de förlorande företagen begärde prövningstillstånd hos kammarrätten, som avslog begäran 2004 08 23. Upphandlingen avslutades 2004 08 25.
BeslutStadsdelsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning av verksamheten vid Solberga äldreboende.
ÄrendetStadsdelsförvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 2 juni 2004. Dnr 504-208-04.
Solberga äldreboende bedriver en väl fungerande verksamhet för personer över 65 år med demenssjukdomar. Vårdtagarna/de boende får en kvalificerad vård och omvårdnad. Inga anmälningar (Lex Maria, Lex Sarah) har förekommit.
Läkemedelshanteringen är säkerställd. Dokumentationen har utvecklats. För hälso- och sjukvårdande arbetsuppgifter är personalbemanningen tillgodosedd och sjuksköterskor från bemanningsföretag anlitas endast vid sällsynta tillfällen. Merparten av omvårdnadspersonalen har grundläggande utbildning. Vissa förbättringsområden har dock identifierats. Bland annat saknas mål för hälso- och sjukvården i verksamhetsplanen, individuella utprovade och dokumenterade inkontinenshjälpmedel finns inte för varje inkontinent vårdtagare, den sociala dokumentationen är ej lättillgänglig för samtliga anställda, arbetsplaner grundade på biståndsbeställningar saknas helt samt kvalitetspärmarna inom omsorgen för äldre är osystematiska/oöverskådliga och delvis inaktuella.
BeslutStadsdelsnämnden beslutar att som svar till länsstyrelsen överlämna och åberopa förvaltningens svar.
ÄrendetFörvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 6 september 2004. Dnr 000-177-04.
Länsstyrelsen redogjorde i rapport nr 24 2003 "Tillsyn av verksamhetsplanering och utbud av insatser" för kommunernas insatser för personer med psykiska funktionshinder. Rapporten byggde på länsstyrelsens enkätundersökning som kommuner/stadsdelar i Stockholms län svarade på under juni 2002. Länsstyrelsen lämnade svaren till socialstyrelsen som sammanställde resultatet i en bilaga till en nationell rapport i december 2003. Länsstyrelsen bedömde i denna rapport att Älvsjö enbart uppfyllde ett av tio kriterier, nämligen inom kategorin "Övriga insatser utöver boende och sysselsättning".
Förvaltningen kan konstatera att de svar som förvaltningen lämnade inte till fullo överensstämde med den verklighet som förelåg inom socialpsykiatrin i juni 2002 och därför gav en sämre bild av socialpsykiatrins verksamheter i Älvsjö än de i realiteten var. Ett exempel på detta är att länsstyrelsen bedömde att Älvsjö, enligt rapporten, inte hade tillgång till personliga ombud trots att denna verksamhet startade i februari 2002.
Sammanfattningsvis kan nämnas att socialpsykiatrin i Älvsjö genomgått en kraftfull utveckling sedan 2002, bl.a. har metodutvecklingen kommit längre och en lokal samverkansöverenskommelse mellan stadsdelarna Älvsjö, Skärholmen, Hägersten och Liljeholmen samt psykiatrin har upprättats. Innehållet i överenskommelsen, som håller på att förankras inom landstinget och stadsdelarna, följs upp kontinuerligt.
Förslag till beslutOrdföranden Peter Modesta (mp) föreslog, med instämmande frånövriga ledamöter, att nämnden skulle besluta enligt förvaltningens förslag.
BeslutStadsdelsnämnden beslutar att som svar till Arbetsmiljöinspektionen överlämna och åberopa förvaltningens förslag till yttrande.
ÄrendetStadsdelsnämnden hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 9 september 2004. Dnr 000-274-04.
Arbetsmiljöverket har i sitt verksamhetsprogram för åren 2004 – 2005 prioriterat arbetsmiljöfrågor som berör organisatoriska förändringar, psykosociala och stressrelaterade arbetsmiljörisker. 2004-04-07 genomförde Arbetsmiljöverket en stickprovsinspektion av socialpsykiatrins verksamhet vid hantverkskaféet Rondellen. Huvudsakligen granskades det systematiska arbetsmiljöarbetet utifrån föreskriften AFS 2001:1, Våld och hot i arbetsmiljön AFS 1993:2, Kränkande särbehandling AFS 1993:7 och Arbetsanpassningar och rehabilitering 1994:1.
Följande handlingar anmäldes.
Stadsdelsdirektören besvarade de frågor som nämndens ledmöter och ersättare ställde vid föregående sammanträde samt informerade om
Lars Hansson (fp) meddelade att Älvsjö AIK, som i år fyller 90 år, vill sätta upp ett minnesmärke vid stugan i Älvsjöskogen. Vilka regler gäller? Vart skall de vända sig? Förvaltningen tar emot ansökan och vidarebefordrar den till rätt instans.
Svante Haggren (s) undrade om kontakt tagits med "handslagsprojektet". Enligt förvaltningen har representanter för projektet bjudits in till rektorsgruppen. Förvaltningen återkommer med rapport efter mötet.
Kåre Gustafsson (s) föreslog att den tvärpolitiska arbetsgruppen för trafik-, miljö- och planfrågor skulle få i uppdrag att i samråd med förvaltningen göra en informationsinsats om trafiksäkerhet i syfte att uppnå ett mjukare körsätt.
Lars Hansson (fp) tog upp problemet med trafiken till och från asfaltverket som planeras i Västberga industriområde. Kåre Gustafsson (s) informerade att borgarrådet Py Börjesson pratat med honom om ett möte angående asfaltverket. Kåre Gustafsson föreslog att ett möte anordnas tillsammans med Py Börjesson och den tvärpolitiska arbetsgruppen för trafik-, miljö- och planfrågor.